|
کدخبر: 182184 نسیم حکم آبادی

قائم مقام دبیر کل خانه صنت، معدن و تجارت در گفت‌وگو با گسترش نیوز:

طرح جامع معادن در حال خاک خوردن

طرح جامع توسعه پایدار معادن به‌منظور رتبه‌بندی معادن و صنایع معدنی با توجه به شاخص‌های توسعه پایدار عملیاتی می‌شود. در این راستا در گام اول آموزش‌های لازم به معدنکاران ارائه شده و سپس پایش‌های لازم صورت گرفته و اصلاحات در چارچوب شاخص‌های تعریف‌ شده انجام می‌پذیرد.

معدن طرح جامع معادن در حال خاک خوردن

در حال حاضر در بخش‌های مختلف معدنی فعالیت‌هایی انجام می‌شود و با توجه به بودجه‌های تخصیص یافته تجهیزات کم و بیش در احتیار قرار می‌گیرد. طرح جامع توسعه پایدار معادن قسمت‌ها و بخش‌های مختلف و همچنین زیرساخت‌ها را ساماندهی می‌کند و در بازه زمانی بلند مدت به مرحله اجرا خواهد رسید.

آرمان خالقی در گفت‌وگو با گسترش نیوز اظهار داشت: طرح جامع توسعه پایدار معادن یک بحث بلند مدت در این حوزه است که توسط سازمان‌ها و مقامات زیربط انجام می‌شود و زیرگروه و نقشه راهبردی در بخش صنعت و معدن، فقط معدن را شامل می‌شود. در این طرح قسمت‌های مختلف از نظر زیرساخت‌ها، تامین انرژی، بحث‌های محیط زیستی، دسترسی به راه‌ها مورد بررسی قرار گرفته و در بازه زمانی طولانی مدتی تکلیف این موضوعات روشن می‌شود و مورد بررسی قرار می‌گیرد تا یک نتیجه مطلوب حاصل شود. به عبارت بهتر اگر در هر بخشی یک برنامه بلند مدت تعریف و اجرایی شود باید تمام قسمت‌ها و موضوعات مربوطه مورد بررسی قرار گیرد.

خالقی

وی افزود: به عنوان مثال در بخش معادن آلومینیوم برای استحصال آن به عنوان یک فلز استراتژیک چه برنامه‌ای مد نظر است. در این خصوص باید موضوعاتی همچون اکتشاف، میزان ذخایر، تثبیت معادن و میزان استخراج و زیرساخت‌های مناطقی که در معادن آلومینیوم در آنجا واقع است به طور کلی مورد بررسی و مطاله قرار می‌گیرد. در واقع یک بسته مدیریتی جامع را شامل می‌شود که تمام بخش‌های حوزه را در برمی‌گیرد و باید تک‌تک ارکان‌ها مورد توجه قرار گیرد. مثلا زمانی که بخش طلا را در نظر می‌گیریم حتما باید مسائل زیست محیطی این نوع معادن را نیز در نظر داشته باشیم و برای تبعات و آلودگی‌های ناشی از آن باید برنامه‌هایی را طراحی کرد و باید به این نکته نیز توجه کرد که زمانی که معدنی را باز می‌کنیم اداره منابع طبیعی چه تکلیفی را دارد. در مجموع یک طرح بلند مدت بوده که علاوه بر روشن شدن تکلیف حوزه معدن و تمام زیرساخت‌های مربوط به آن، میزان بودجه مورد نظر این کار نیز مشخص می‌شود تا سرمایه‌گذاری‌ها در کشور در قسمت معدن سوق یابد.

تکنولوژی باید در صدر موضوعات قرار گیرد

خالقی تصریح کرد: گفتنی است هر بخش و هر ماده معدنی مباحث مربوط به خود را دارد و به صورت جداگانه مورد بررسی قرار می‌گیرد. به عنوان مثال در بخش اکتشاف معادن کشور تا عمق ۵۰ متر مطرح شده و تا این اندازه برنامه‌ ریزی شده است، این در حالی بوده که در سایر کشورها و با استفاده از تکنولوژی‌های مدرن و روش‌های استخراجی نوین عمیق‌تر از ۵۰ متر را مورد بررسی قرار داده‌اند. در طرح جامع معادن به این شیوه‌های جدید استخراجی نیز توجه می‌شود که در صورت اکتشاف و استخراج معادن عمیق قطعا به حوزه‌های تامین فناوری و تجهیزات و میزان سرمایه لازم نیز توجه می‌شود که در طرح جامع نیز به آن اشاره شده است. معادن روباز بحث‌های مخصوص به خود را دارد که تجهیزات و برنامه‌های خاص خود را می‌طلبد که با معادن زیرزمینی متفاوت است که هر دو نوع معدن در این طرح جامع جای گرفته‌اند، علاوه بر این معادن فلزی و غیرفلزی نیز به صورت جداگانه‌ای مورد بررسی و توجه قرار گرفته‌اند.

وی ابراز کرد: طرح جامع توسعه پایدار معادن طرح قدمت‌داری نیست و به هر حال در کشور کار معدنی در حال انجام است و بیشتر این طرح برای ساماندهی، پیوسته کردن و تقسیم برنامه‌ها مطرح شده و به نظر نمی‌رسد اجراسازی آن کار سختی باشد و باید بخش‌های دولتی و خصوصی به طور جداگانه به این طرح باور داشته باشند و بپذیرند که در این مسیر نقشی را ایفا کنند. در واقع در حال حاضر در مرحله تفهیم این طرح هستیم تا مشخص شود نقش تشکل‌ها، سرمایه‌گذار بخش خصوصی و سازمان‌های دولتی چیست تا هر کدام از قسمت‌ها مانند اکتشاف، استخراج و استحصال به طور جداگانه مورد مطالعه و بررسی قرار گیرد و به جرات می‌توان گفت در حال حاضر برای اجراسازی این طرح در ابتدای مسیر هستیم و یک بازه بلند مدت برای این طرح در نظر گرفته شده تا صفر تا ۱۰۰ آن به مرحله انجام برسد.

قائم مقام دبیر کل خانه صنت، معدن و تجارت در پایان خاطرنشان کرد: به طور کلی طرح جامع توسعه پایدار معادن، بودجه‌ها را سر و سامان می‌دهد و به آن جهت می‌دهد که اگر چنین برنامه‌هایی نیاز به بودجه داشته باشد در برنامه سال‌های آینده سرمایه لازم را به آن اختصاص می‌دهند و بر اساس طرح تخصیص بودجه صورت می‌گیرد. این برنامه برای بلند مدت طراحی شده و زمان دقیق عملیاتی کردن آن مشخص نیست، چراکه هر پروژه بلند مدتی زمان بندی خاص خود را دارد و در کوتاه‌ مدت عملا قابل اجرا نیست.

 

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها