|
کدخبر: 182489 نسیم حکم آبادی

رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی در گفت‌وگو با گسترش نیوز مطرح کرد:

ایران، بهشت ناشناخته ژئوتوریسم!

کشور ایران علاوه بر دارا بودن آثار تاریخی بسیار فراوان و با اهمیت که هر ساله باعث جذب تعداد زیادی از گردشگران داخلی و خاربی می‌شود، به واسطه موقعیت زمین‌شناسی بی‌نظیر خود دارای پتانسیل بسیار بالایی جهت توسعه ژئوتوریسمنیز است. هرچند ژئوتوریسم (زمین گردشگری) در ایران می‌تواند به عنوان یک راهکار مهم جهت توسعه اقتصادی و یکی از راه‌های مهم ارزآوری کشور محسوب شود، متاسفاته کمتر به آن پرداخته شده است و از این جهت بسیار مهجور و ناشناخته است.

معدن ایران، بهشت ناشناخته ژئوتوریسم!

ژئوتوریسم، پدیده‌ای معاصر و امروزی که از اواخر دهه ۸۰ میلادی در سراسر دنیا شناخته شده است. در سال‌های اخیر ژئوتوریسم به صورت مفهومی بسیار جذاب در آمده که طیف وسیعی از مردم با علاقه‌های گوناگون و نیز دولت‌ها، گروه‌های زیست محیطی و گروه‌های حفاظت و نگهداری را به خود جلب می‌کند و ایران نیز با دارا بودن پتانسیل‌های فراوان در این حوزه در تلاش است که خود را به دنیا برساند.

علیرضا شهیدی در گفت‌وگو با گسترش نیوز اظهار داشت: مانند بسیاری مسائل دیگر ایران در بحث ژئوتوریسم نیز از برخی کشورها عقب مانده است. کشوری مانند چین سالیانه ژئوپارک‌های جدیدی را به دنیا معرفی می‌کند و در حال حاضر بیش از ۱۰۰ ژئوپارک دارد. دنیا به سمتی حرکت کرده که افرادی که به عنوان گردشگر محسوب می‌شوند اغلب به جای مکان‌های تفریحی و تاریخی به سمت ژئوپارک‌ها نیز جذب می‌شوند که با این کار علاوه بر بازدید از فضاهای مذهبی و تاریخی می‌توانند از طبیعت و معادن نیز دیدن کنند. منظور از ژئوپارک‌ها، پدیده‌های خاص زمین‌شناسی است که به طور طبیعی به در طول زمان پدید آمده‌اند و از نظر بصری جذابیت‌های خاص خود را برای گردشگر بوجود می‌آورند.

علیرضا-شهیدی

وی افزود: سازمان زمین‌شناسی از چند سال گذشته وارد موضوع ژئوپارک‌ها شده و جزو برنامه‌های این سازمان است که هر سال یک ژئوپارک را به مردم معرفی کند. معرفی ژئوپارک قشم یکی از بزرگ‌ترین کارهایی بود که سازمان زمین‌شناسی انجام داده و در واقع این ژئوپارک به عنوان اولین و بزرگ‌ترین ژئوپارک ایران ثبت جهانی شده است. کوتاهی‌های که در خصوص این پارک صورت گرفت موجب شد که آن کارت زرد بگیرد، اما خوشبختانه با همکاری‌هایی که منطقه آزاد قشم انجام داده ژئوپارک قشم دوباره به ثبت جهانی خود بازگشت. در حال حاضر در مناطق مختلف ایران برای شناسایی و معرفی ژئوپارک‌های جدید فعالیت داریم و در مناطقی همچون فردوس و ارسباران پتانسیل‌های مورد نظر را بررسی کردیم و در آستانه معرفی این نقاط به سازمان جهانی ژئوپارک‌ها هستیم تا آن‌ها را نیز به ثبت جهانی برسانیم.

ژئوتوریسم به رشد اقتصاد کشور کمک می‌کند

شهیدی ادامه داد: افرادی که در رشته‌های علوم طبیعی مانند جغرافیا و زمین‌شناسی تحصیل کرده‌اند، می‌توانند به عنوان راهنماهای تورها مشغول به کار شوند. گفتنی است که به ازای هر فردی که به عنوان ژئوتوریسم وارد کشور می‌شود بیش از ۱۰۰ شغل در رابطه با این موضوع باید خدمات ارائه دهد. بنابراین موضوع ژئوتوریسم ارزش افزوده بسیار بالایی برای کشور به همراه دارد و اقتصاد بسیاری از کشورها مانند ترکیه بر پایه توریسم و صنایع وابسته می‌چرخد. در ایران نیز در این راستا جاذبه‌های فراوانی وجود دارد، به طوری که زمین‌شناسان مطرح دنیا، ایران را بهشت زمین‌شناسی می‌دانند. ایران از لحاظ جغرافیایی در منطقه‌ای واقع شده که بسیاری از پدیده‌های زمین‌شناسی که دیدن آن‌ها در کشورهای اروپایی به آرزو بدل شده است به راحتی قابل مشاهده بوده و در مجموع پتانسیل ژئوتوریسم در ایران بسیار بالا است.

رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی تصریح کرد: در رابطه با بودجه و سرمایه‌گذاری باید گفت که بخشی از بودجه از طریق سازمان برنامه و بودجه تامین می‌شود که البته بسیار محدود است. در این شرایط لازم است که بخش خصوصی نیز در این حوزه وارد شود و در کنار بخش دولتی قرار گیرد و به عنوان ناظر عمل کند و در نهایت نیز میزان سود حاصل از این کار به جیب بخش خصوصی باز خواهد گشت. اگر چنین اتفاقی بیفتد قطعا پیشرفت ژئوپارک‌ها به صورت تصاعدی صورت خواهد گرفت. این صنعت در ایران دارای چشم‌انداز روشنی است، قابل ذکر بوده یکی از همکاران ما در سازمان زمین‌شناسی عضو سازمان جهانی ژئوپارک‌ها بوده و طبق برنامه سازمان زمین‌شناسی مبنی بر اینکه هر سال یک ژئوپارک به ثبت جهانی برسد در تلاش هستیم که این مهم را عملی کنیم.

شهیدی در پایان خاطرنشان کرد: استان لرستان در رابطه با موضوع ژئوپارک‌ها پتانسیل بالایی دارد و در کنار فرهنگ غنی مردم این خطه، کلکسیونی از پدیده‌های زمین‌شناسی، تاریخی و منابع طبیعی را نیز دارد که عوامل یاد شده موجب می‌شود تا شناسایی ژئوپارک‌ها در این استان آسان‌تر شود و بر اساس الویت‌بندی‌ها هر منطقه که مستعد بوده را به عنوان ژئوپارک جدید به مردم و دنیا معرفی کنیم. در صورت تخصیص بودجه بیشتر به این موضوع می‌توانیم روند کار را تسریع کنیم و به جای معرفی سالانه یک پدیده می‌توان چندین ژئوپارک را به ثبت داخلی و جهانی برسانیم. در مجموع در سازمان زمین‌شناسی یک گروه تخصصی برای مطالعه ژئوپارک‌ها وجود دارد که در این حوزه تا کنون فعالیت‌های مطلوبی را در خصوص پتانسیل‌یابی و معرفی نقاط ژئوتوریسمی عرضه کرده‌اند.

 

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها