|
کدخبر: 182354

تفاهمنامه شرکت‌های معدنی با بورس در راه است

رئیس هیات عامل ایمیدرو گفت: شرکت‌های بزرگ معدن و صنایع معدنی، آماده ارائه ۱۵۸ هزار میلیارد تومان طرح در قالب "شرکت‌های سهامی عام پروژه" در بورس هستند.

معدن تفاهمنامه شرکت‌های معدنی با بورس در راه است

وجیه اله جعفری امروز در نشست ویدئوکنفرانس با مدیر کل سرمایه‌گذاری و تامین مالی وزارت صنعت، معدن و تجارت، مدیر نظارت بر بازار اولیه سازمان بورس و نیز مدیران عامل و مدیران ارشد شرکت‌های بزرگ معدن و صنایع معدنی با بیان مطلب فوق، تصریح کرد: برای هر یک از شرکت‌های "سهامی عام پروژه" کارگروهی تشکیل که پس از برطرف کردن موانع موجود، حضور این شرکت‌ها در فرابورس تسهیل شود.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به تهیه پیش نویس دستورالعمل ورود "شرکت‌های سهامی عام پروژه" به بورس، اعلام کرد: با توجه به اینکه در دستورالعمل فوق عنوان شده که یکی از شروط پذیرش این شرکت ها، پیشرفت ۲۰درصد پروژه است، نیاز است با همکاری سازمان بورس، وزارت صنعت معدن و تجارت و ایمیدرو، به گونه‌ای عمل شود که شرکت‌های دارای اعتبار بالا، مسیر هموارتری برای حضور در بورس و جذب منابع مالی طی کنند.

وی با برشمردن دغدغه‌های سازمان بورس به منظور ایجاد اطمینان از اجرای تعهدات شرکت‌ها برای اجرای پروژه ها، گفت: هدف اصلی همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت، ایمیدرو و سازمان بورس، استفاده از ظرفیت بازار بورس و هدایت نقدینگی جامعه برای اجرای طرح‌های توسعه ای، رشد تولید و ایجاد اشتغال است از این رو ضروری است که برای تسریع در اجرای این برنامه مهم، جایگاه و اعتبار شرکت‌ها نیز در شروط پذیرش در فرابورس، منظور شود.

جعفری تاکید کرد: جلسات کارگروه پیگیری ورود شرکت‌های سهامی عام پروژه، با همکاری ایمیدرو، وزارت صنعت معدن و تجارت، سازمان بورس و شرکت‌های بزرگ برگزار شود تا به جمع بندی مشخصی برای ارائه پیشنهادات در دستورالعمل مربوطه برسیم.

رئیس هیات عامل ایمیدرو همچنین خبر داد: طی یک هفته آتی، از نخستین بسته سرمایه‌گذاری به عنوان شرکت‌های سهامی عام پروژه، رونمایی می‌شود.

از سوی دیگر نعمت اله شهبازی مدیر کل سرمایه‌گذاری و تامین مالی وزارت صنعت معدن و تجارت، اظهارکرد: طی روزهای آینده، بین این وزارتخانه و سازمان بورس تفاهمنامه‌ای با هدف تسریع در ورود شرکت‌های سهامی عام پروژه به فرابورس، امضا می‌شود.

وی با اشاره به ایجاد انگیزه برای سرمایه‌گذاری در شرکت‌های سهامی عام پروژه، گفت: طبق بند "و" تبصره ۱۸ قانون بودجه امسال، نقل و انتقال دارایی به شرکت‌های سهامی عام پروژه، از پرداخت مالیات معاف است که این مهم با همکاری ایمیدرو و وزارت صنعت معدن و تجارت به نتیجه رسیده است.

شهبازی در عین حال گفت: دستورالعمل ورود شرکت‌های سهامی عام پروژه، به دلیل اینکه برای کل کشور نوشته شده تلاش کرده که حداکثر اطمینان را نزد سرمایه‌گذاران ایجاد کند تا خللی در اعتماد مردم نسبت به کارکرد این شرکت‌ها ایجاد نشود. وی ادامه داد: می‌توان بر اساس اعتبار و جایگاه شرکت هایی که مورد اعتماد سهامداران هستند، مواردی را به منظور اصلاح دستورالعمل مورد اشاره، به سازمان بورس پیشنهاد داد.

صدور مجوز "تجلی"؛ به زودی

همچنین علی بیک زاده میلانی مدیر نظارت بر بازار اولیه سازمان بورس، گفت: ورود شرکت‌های سهامی عام پروژه، طبق استراتژی‌های سازمان بورس و توسعه بازار انجام می‌شود و ما به دنبال اجرایی کردن این نوع از تامین مالی هستیم.

این مدیر سازمان بورس با یادآوری اینکه شرکت "تجلی" به عنوان نخستین شرکت سهامی عام پروژه، در حال پذیرش به بورس است، گفت: این شرکت به عنوان پیشرو عمل کرد و از این رو چالش‌ها و مشکلاتی را پشت سرگذاشت و اکنون آماده ورود به فرابورس است.

بیک زاده، پیش‌بینی کرد که تا ۱۰ روز آینده مجوز پذیرش "تجلی" به عنوان نخستین شرکت سهامی عام پروژه صادر خواهد شد.

وی در عین حال تاکید کرد: دغدغه‌ها و نکات مورد اشاره درباره "دستورالعمل پذیرش شرکت‌های سهامی عام پروژه" را با هدف رفع آن ها، به مقامات سازمان بورس منتقل می‌کند.

در این نشست ویدئوکنفرانسی سعید باقری عضو هیات مدیره شرکت تجلی( زیرمجموعه توسعه معادن و فلزات) توضیحاتی از جمله درباره نحوه پذیرش، افزایش سرمایه، اضافه شدن پروژه‌های جدید، مسائل مربوط به دستورالعمل و اخذ مجوز ارائه کرد.

همچنین امیر خرمی شاد معاون برنامه‌ریزی و توانمندسازی ایمیدرو و امیر صباغ مدیر اقتصادی و توسعه این سازمان، ناصر تقی زاده مدیرعامل شرکت چادرملو به همراه مدیران ارشد شرکت‌های ملی صنایع مس، گل گهر، فولاد مبارکه و فولاد خوزستان، نکات پیشنهادی و دغدغه‌های خود درباره دستورالعمل فوق، نحوه سرمایه شرکت‌های سهام عام پروژه، ارائه سند مالکیت پروژه به بورس، بروکراسی حاکم بر شرایط پذیرش و... ارائه کردند.

 

منبع: ایمیدرو

ارسال نظر