|
کدخبر: 157535 شهریار خادمی

در گفتگوی گسترش نیوز با سرپرست معاونت معدنی وزارت صمت مطرح شد:

وزارت صمت در پی نخبه‌های معدنی

سرپرست معاونت معدنی وزارت صمت اظهار کرد: ما در صنایع نانو و هایتک معدنی نیازمندیم که از نخبه ها استفاده کنیم تا بتوانیم نگرشی نوین در سرمایه‌گذاری صنایع جدید ایجاد کنیم.

معدن وزارت صمت در پی نخبه‌های معدنی

در حال حاضر سهم معادن در تولید ناخالص داخلی سایر کشورهای دنیا بین ۵ تا ۷ درصد است درحالی‌که ایران با ظرفیت و پتانسیل بالای این حوزه هنوز نتوانسته در چرخه اقتصادی از آن بهره کافی را ببرد.

از ۱۱ هزار واحد معدنی دارای پروانه بهره‌برداری در کشور تنها ۵ هزار و ۶۰۰ واحد فعال و نیمه فعال بوده و نیم دیگر معادن کشور راکد و غیرفعال است، اگر کمبود نقدینگی، فرسودگی ماشین‌آلات و خام فروشی را به این مشکل اضافه کنیم مشخص می‌شود، بخش زیادی از این سرمایه ملی سال‌هاست دست‌نخورده و بلاتکلیف و مورد غفلت رهاشده است.

بخش معدن نماد اقتصاد مقاومتی

وزارت صنعت، معدن و تجارت پیشتر اعلام کرده بود، بخش معدن و صنایع معدنی کشور همه مشخصه های اقتصاد مقاومتی را دارد و از قابلیت ارزش افزوده بالا نیز بهره می‌گیرد، بنابراین بر اساس ششمین برنامه توسعه (۱۴۰۰- ۱۳۹۶) سهم آن در اقتصاد ملی افزایش خواهد داشت.

بر اساس برآوردهای وزارت صنعت،  سهم بخش معدن از تولید ناخالص داخلی در چارچوب ششمین برنامه توسعه کشور از ۱.۱ درصد کنونی به ۱.۵ درصد ارتقا می‌یابد و با احتساب سهم پنج‌درصدی صنایع معدنی، برآوردها بیشتر می‌شود.

 سیاست وزارت صنعت، معدن و تجارت کاهش ریسک و مخاطره سرمایه‌گذاری برای مردم (بخش خصوصی) در بخش معدن است و بر اطلاعات‌پایه زمین‌شناسی برای رونق بخشیدن به فعالیت معدنی تمرکز دارد.

امروز شرایط اقتصادی کشور و نیز گسترش تحریم توسعه معدن را یک ضرورت جدی برای کشور ساخته و انتظار این است که سهم یک‌درصدی آن از تولید ناخالص ملی  به سه برابر افزایش یابد.

 اکنون فعالان بخش معدن بر این باورند  با تلاش در بخش معدن و رونق بخشیدن به تولید و صادرات آن می‌توان برای گذر از شرایط دشوار فعلی از آن بهره لازم را گرفت.

اهتمام به گسترش فعالیت‌های معدنی و صنایع مربوط به آن، وابسته به اعتماد ملت و دولت از طریق نظارت بر بخش‌های ایمنی معادن، حقوق دولتی، پروانه‌های بهره‌برداری و... است.

سهم پایین معدن در تولید ناخالص داخلی

در همین راستا خبرنگار گسترش نیوز در حاشیه نشست خبری در وزارت صمت از اردشیر سعدمحمدی سرپرست معاونت معدنی وزارت صمت  سؤالی در این زمینه پرسید و وی پاسخ داد:  قسمتی از سهم معدن در تولید ناخالص داخلی پایین است و باید ارتقا پیدا کند و آن به علت نحوه محاسبه سیستم‌هایی است که از نظر آماری تقسیم می‌کنند صحیح نیست. یعنی آن را قسمت‌ها را به بخش‌هایی می‌برند که مربوط به معدن نیست.

وی ادامه داد: این اعدادی که برای جی دی پی معدن در بخش معدن مطرح می‌شود صحیح نیست و محاسبه ایراد دارد و باید آن را درست کرد.اما مهم است که این بخش را ارتقا دهیم، متوسط جهانی ایجاد ارزش افزوده از مواد خام تا محصول نهایی بیش از ۷۰۰ برابر است، و ما در ایران باید این تغییر نگرش را ایجاد کنیم.

استفاده از نخبه‌های کشور برای سرمایه‌گذاری

معاون معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت در پایان اظهار کرد : ما در صنایع نانو و هایتک نیازمندیم که از نخبه‌ها استفاده کنیم تا بتوانیم نگرشی نوین در سرمایه‌گذاری صنایع جدید ایجاد کنیم. این‌چنین کاری را در نوآوری سرچشمه انجام دادیم، یعنی یک مرکز نوآوری تشکیل‌شده است و نخبه‌های استان کرمان را جذب کردیم، هوش و ذکاوت افراد یک قابلیت است و باید سعی کنیم افراد نخبه کشور را شناسایی کنیم و از آن‌ها استفاده بهینه برای سرمایه‌گذاری جدید داشته باشیم تا بتوانیم به جایگاه شایسته که خواهان آن هستیم، برسیم.

سخن پایانی: امروز باید باور داشت، بخش معدن از بهترین کانون‌ها برای سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود و دولت (وزارت صنعت، معدن و تجارت) می‌تواند زمینه‌های سرمایه‌گذاری در معادن را مشخص سازد، ضمن تدارک و گردآوری فهرستی از رشته‌های قابل سرمایه‌گذاری در معادن، تدابیر حمایتی و تسهیلگری فعالیت در این بخش را شفاف‌سازی کند و حداقل در دوره‌های عمر چهارساله دولت‌ها از تغییر قوانین و مقررات بشدت پرهیز کند.   

اکنون شرایط تحریم، ضرورت بومی‌سازی تجهیزات و فناوری را به دنبال دارد و از این‌رو تعامل با دانشگاه‌ها که حدود چهار دهه بی‌رنگ یا کم‌رنگ بوده، معنا پیدا کند و از سوی دیگر دانش‌بنیان‌ها نیز می‌توانند در نوسازی و بازسازی تجهیزات و ماشین‌آلات برای شتاب بخشیدن به فعالیت‌های معدنی منشأ اثر باشند، ضمن اینکه تجهیزات و ماشین‌آلات این بخش به‌شدت از کهنگی و فرسودگی رنج می‌برد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها