|
کدخبر: 149686

قانون معادن به کمک ذخایر گاز کشور می‌آید؟

بهادر احرامیان: می‌توان با قانون معادن، ذخایر گازی کشور را توسعه داد.

معدن قانون معادن به کمک ذخایر گاز کشور می‌آید؟

بهادر احرامیان نایب رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران اظهارکرد: در هفته‌های اخیر صنعت فولاد ایران در کنار صنایع دیگری همچون صنعت سیمان و نیروگاه‌ها با مشکل کمبود گاز دست و پنجه نرم می‌کند و کمبود گاز به قطعی برق صنایع در کشور نیز منجر شده است. از شرکت‌های فولادی خواسته شده که مصرف گاز و برق خود را به شدت کاهش دهند و ضعف در تأمین این خدمات جانبی، به کاهش تولید فولاد، و در برخی شرکت‌ها، توقف تولید منجر شده است. راهکار حل مشکل کمبود گاز اما به‌نظر ساده می‌رسد...

احرامیان گفت: در دنیا بیش از ۱۰۰ کشور تولید گاز دارند و استخراج گاز از مخازن، در مقایسه با استخراج نفت، پیچیدگی کمتری دارد و فناوری آن نیز ساده‌تر و قابل دسترس‌تر است. برای مقایسه کمتر از ۲۵ کشور دنیا، تولید نفت دارند و افزایش عمق مخازن و فناوری‌هایی مثل حفاری افقی، باعث شده تا کلا استخراج نفت پیچیده‌تر از استخراج گاز باشد.

وی افزود: ما در ایران بزرگ‌ترین ذخایر گازی دنیا را در اختیار داریم و برای حل مشکل کمبود تولید گاز طبیعی، باید اجازه داد تا بخش خصوصی با ورود خود به این حوزه، تولید گاز را افزایش دهد. در سال‌های دورتر گفته می‌شد که بخش خصوصی نمی‌تواند در تولید فولاد موفقیتی داشته باشد، چون تولید فولاد نیازمند فناوری پیشرفته و سرمایه‌گذاری سنگین است. اما مشاهده شد که شرکت‌های خصوصی خیلی بهتر از بخش دولتی می‌توانند صنعت فولاد کشور را توسعه دهند. اکنون باید اجازه داد تا بخش خصوصی نیز به تولید گاز ورود کند و باعث مرتفع شدن مشکلاتی شود که در این حوزه وجود دارد.

نایب رئیس انجمن فولاد خاطرنشان ساخت: دولت می‌تواند برای ورود شرکت‌های بخش خصوصی به حوزه استخراج و تولید گاز از قانون معادن استفاده کند؛ بدین‌ترتیب که مخازن گازی را در اختیار بخش خصوصی قرار دهد و در عوض بهره مالکانه و حقوق دولتی دریافت کند. با استفاده از قانون معادن، شرکت‌های خصوصی می‌توانند در زمینه تولید گاز سرمایه‌گذاری کنند و بدین ترتیب مشکل کمبود گاز در کشور، و از طریق تحویل گاز بیشتر به نیروگاه‌ها، مشکل قطعی برق کشور حل می‌شود.

احرامیان عنوان کرد: با این فرمول، فولادسازان نیز می‌توانند در زمینه تولید گاز فعالیت کنند و با سرمایه‌گذاری شرکت‌های فولادی در توسعه میادین گازی، هم مشکل کمبود گاز در کشور حل می‌شود و هم فولادسازان از اینکه دسترسی پایداری به گاز دارند، اطمینان حاصل خواهند کرد. کمبود برخی زیرساخت‌ها و خدمات جانبی، مثل برق و گاز، درحال‌حاضر تولید فولاد کشور را تهدید می‌کند و با ورود بخش خصوصی به حوزه استخراج و تولید گاز، این تهدید از سر بخش صنعت کشور، برداشته خواهد شد.

منبع: چیلان

ارسال نظر