|
کدخبر: 149390

فولاد مبارکه اصفهان، نماد توسعه و تعالی صنعت ایران

شرکت فولاد مبارکه اصفهان از شرکت‌های پیشرو ایرانی است که در زمینه تولید ورق‌های فولادی فعالیت‌ می‌نماید.

معدن فولاد مبارکه اصفهان، نماد توسعه و تعالی صنعت ایران

این شرکت با ماموریت ایفای نقش محوری در توسعه صنعتی، اقتصادی و اجتماعی کشور و ارتقای سطح فناوری صنعت فولاد، به عنوان سازمانی جهان تراز حدود پنجاه درصد از مصرف فولاد کشور را جهت استفاده در صنایع خودروسازی و قطعه‌سازی، صنایع فلزی سبک، صنایع فلزی سنگین و لوله‌های انتقال سیالات، صنایع بسته‌بندی، صنایع لوازم خانگی و الکتریکی و صنایع لوله و پروفایل تولید می‌نماید. شرکت فولاد مبارکه دارای هفت مجتمع صنعتی در اقصی‌نقاط کشور بوده و بیش از بیست هزار نفر در بخش‌های مختلف این شرکت به کار اشتغال دارند.

در کشور ما صنعت فولاد به لحاظ وجود منابع عظیم معدنی و نیروی انسانی جوان، کارامد و تحصیلکرده و نیازبه سازندگی پس از جنگ تحمیلی، از جایگاه ویژه و استراتژیکی برخوردار بوده است. بهمین منظور تلاش شده است که با نگاه به این منابع عظیم معدنی و نیاز بازار داخل و امکان صادرات محصولات فولادی، سیاست‌گذاری دقیق و عمیقی پیرامون این صنعت صورت گیرد و در چشم‌انداز توسعه بیست ساله کشور، دستیابی به ۵۵ میلیون تن فولاد هدف‌گذاری شود.

کارنامه تولید در شرکت فولاد مبارکه اصفهان به‌ویژه در سال‌های اخیر، در پرتو تلاش‌های همه‌جانبۀ کارکنان در گروه فولادمبارکه، درخشان و افتخارآفرین بوده است.

یکی از افتخارات این شرکت، دستیابی به رکوردهای متوالی در بیشتر نواحی زیرمجموعۀ شرکت بوده که نشانۀ پویایی و شادابی نیروی انسانی و احساس مسوولیت کارکنان و اعتماد به نفس نیروهای خدوم و تلاشگر گروه بوده است.

 موضوع مهم دیگری که موجب سرعت توسعه و سودآوری بیشتر شرکت شده است، تصمیم‌گیری‌های آگاهانه در اجرای طرح‌های توسعه و تحرک در جهت تکمیل زنجیره تولید بوده که ازجمله طرح‌های توسعۀ گندله‌سازی سنگان، توسعۀ سبا، اجرای طرح ۷.۲ میلیون تن شهید خرازی و احداث پروژه نورد ۲ و همچنین کامل بودن زنجیرۀ تولید در گروه فولاد مبارکه بود که نتیجۀ آنها ایجاد توازن در تهیه و تأمین مواد اولیۀ موردنیاز، افزایش تولید آهن اسفنجی، تولید تختال بیشتر و توسعه سبد انواع ورق‌های فولادی بوده است.

اجرای طرح تحول دیجیتال که این شرکت را در زمره شرکت‌های پیشرو در زمینه فناوری همگام با انقلاب صنعتی چهارم، تولید تختال گاز ترش جهت خطوط انتقال نفت و گاز که یک پروژه استراتژیک برای کشور تلقی می‌شد و همچنین ایجاد هلدینگ تامین مالی با هدف پشتیبانی از طرح‌های بزرگ ملی به‌عنوان پیش درآمدی ارزشمند برای رشد سوددهی پایدار و درآمدزایی شرکت بود که در جریان انجام این طرح‌های بزرگ، اعتماد فولاد مبارکه به توانمندی داخلی به معنی واقعی و حمایت از سازندگان ایرانی و رفع نیاز واحدهای صنعتی را نوید می‌دهد.

همچنبن اجرای طرح‌های بالادستی صنعت فولاد شامل افتتاح و بهره‌برداری از پروژه ۵ میلیون تنی گندله و فاز اول کنسانترۀ‌سازی ۵ میلیون تنی فولاد سنگان، و راه‌اندازی پروژه استانی فولاد سفیددشت و اجرایی شدن قراردادهای خط تولید بیلت و ورق نورد سرد این شرکت، در کنار آغاز احداث خط نورد گرم شهید خرازی و توسعۀ فولاد هرمزگان و سبا به عنوان بزرگترین طرح‌های توسعه فولاد مبارکه برای حفظ سهم ۵۰درصدی در تولید فولاد کشور بوده است.

به‌صورت کلی می‌توان اذعان داشت که تولید در گروه فولاد مبارکه در ۳ سال گذشته، هرسال حدود ۱۵ درصد افزایش داشته است.

یکی دیگر از شاخصه‌های تولید محصولات فولاد مبارکه، در تامین نیاز بازار داخل است. فولاد مبارکه معتقد است که به هر شکل ممکن باید از تولید ملی حمایت شود تا از خروج ارز و منابع ایران عزیز جلوگیری کرده باشد تامین بازار داخل صنایع کشور همواره مد نظر و اولویت فروش و عرضه محصولات شرکت بوده و آمار و درصد فروش تولید در بازار داخل موید این مهم می‌باشد.

 فولاد مبارکه حمایت از تولیدکنندگان و تأمین‌کنندگان داخلی را بسیار ضروری می‌داند وبا عرضه بیش از ۷۰ درصد محصولات خود، ثابت کرده است که مدافع تولید داخل و ایجاد فرصت شغلی و اشتغال آفرینی برای جوانان این مرز و بوم است.

فولاد مبارکه در روند تولید به‌ویژه ورق مورد نیاز صنایع داخل، اقدام به تولید بر اساس درخواست مشتری تا کمترین ضخامت ممکن در کشور و همچنین با افزایش بهره‌وری، زمینه تولید ورق‌های کیفی و باارزش افزودۀ بالا فراهم شده است.

تولید تختال ضخامت ۳۰۰میلی متر از دیگر افتخارات کارکنان شرکت فولاد مبارکه اصفهان بوده که در سال جهش تولید محقق شد.

عملکرد درخشان فولاد مبارکه به‌ویژه در سال‌های اخیر، موجب شد کشور در واردات انواع ورق‌های فولادی بی‌نیاز شود که پیامد ان جلوگیری از خروج ارز از کشور بوده است. نکته مهم‌تر، در کنار این تأمین حداکثری، اشتغالزایی مولد کشور بوده که نقشی ارزش‌آفرین را برای فولاد مبارکه به ارمغان اورده است.

 یکی از اقدامات ارزنده دیگر فولاد مبارکه، اهمیت به محیط‌زیست و سلامت کارکنان، کنترل آلاینده‌ها، کاهش مصرف آب و ایفای مسوولیت‌های اجتماعی است.

کمک و حمایت ۱۱۰ میلیارد تومانی به بیمارستان‌های دولتی، خصوصی و خیریه در بحث مقابله با کرونا، اختصاص اکسیژن رایگان بیمارستان‌ها به ظرفیت روزانه ۷۰ تن، اختصاص تبلت برای دانش‌آموزان بی‌بضاعت از جمله آخرین اقدامات شرکت در بخش مسوولیت‌های اجتماعی بوده است.

در زمینه مدیریت بهینه و کاهش مصرف آب، فولاد مبارکه اصفهان اقدامات وسیعی از جمله بازچرخانی استفاده از پساب و ارتقای بهره‌وری خطوط تولید انجام داده که ماحصل آن کاهش حدود ۷۵ درصد مصرف آب را در پی داشته است.

 در بخش رعایت مسائل زیست محیطی، با پالایش آنلاین محیط کارخانه توسط سازمان حفاظت محیط زیست، محیط کارخانه را برای تامین سلامت کارکنان و مردم منطقه ایمن نگه داشته است.

از دیگر اقداماتی که برای مشارکت در طرح‌های عام‌المنفعه و خدمت به شرکای تجاری و دینفعان در قالب مسوولیت‌های اجتماعی انجام داده است، تکمیل ورزشگاه بزرگ ۷۵ هزارنفری نقش جهان اصفهان شهر اصفهان، احداث پایگاه امداد جاده‌ای هلال‌احمر سه راه مبارکه، مشارکت موثر در ساخت مصلی بزرگ اصفهان شهر اصفهان، آزادسازی کنار گذر غرب به مساحت ۵ هکتار شهر صفائیه، مشارکت موثر در ساخت حسینیه شهر مبارکه شهر مبارکه، مشارکت موثر در ساخت موزه دفاع مقدس، مشارکت در طرح آزادسازی زندانیان غیرعمد و مشارکت در طرح‌های تامین آب فلات مرکزی و حمایت از کار گروه احیای حوزه آبریز زاینده‌رود بوده است.

فولاد مبارکه در یک نگاه

فولاد3

- فولاد مبارکه اصفهان مولود انقلاب و بزرگترین دستاورد صنعتی جمهوری اسلامی ایران

- بزرگترین تولیدکننده ورق‌های فولادی تخت در خاورمیانه و شمال افریقا و سهم ۲۰ درصدی در MENA (خاورمیانه و شمال افریقا)

- بزرگترین تولید‌کننده آهن اسفنجی در جهان ( با ظرفیت ۴/۱۱ میلیون تن در سال)

- دارای سهم ۴۵ درصد تولید فولاد در مجموعه شرکت‌های ایمیدرو

- ارزش بازارشرکت فولاد مبارکه بیش از ۲.۵۰۰.۰۰۰ میلیارد ریال

- سهم یک درصدی در تولید ناخالص داخلی (GDP) کشور

سهم پنج درصدی در تولید ناخالص داخلی بخش صنعت

- شبکه گسترده مشتریان شرکت شامل ۱۰۰۰ کارخانه و کارگاه به‌طور مستقیم و ۳۰۰۰ کارخانه و کارگاه به‌طور غیرمستقیم

- اشتغال‌زایی بیش از ۳۵۰ هزار نفر به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم

تولید فولاد خام گروه فولاد مبارکه شامل: تولید فولاد مبارکه، سبا و هرمزگان می‌باشد.

مزایای پروژه‌های توسعه در گروه فولاد مبارکه

فولاد1

 

- افزایش رونق اقتصادی کشور در بخش صنعت با سرمایه‌گذاری ارزی حدود یک میلیارد یورو و سرمایه‌گذاری ریالی حدود ۱۹.۰۰۰ میلیارد تومان طی چند سال اخیر

- عدم وابستگی به منابع ارزی – ریالی دولتی و صندوق توسعه ملی

- توسعه توان فنی و مالی پیمانکاران ساخت و نصب تجهیزات و نیز اشتغالزایی در این بخش

- ورود ارز به کشور با اجرای طرح‌های توسعه کمی و کیفی خطوط تولیدی و صادرات محصولات آن

- ایجاد بستری امن برای تامین کالای استراتژیک فولادسازان کشور با تولید الکترود گرافیتی

به منظور توسعه منطقه آزاد چابهار و سواحل استراتژیک مکران در راستای عمل به منویات مقام معظم رهبری، تحقق چشم‌انداز تولید فولاد کشور در افق ۱۴۰۴، ارزآوری و توسعه صادرات و واردات، مشارکت در ابرپروژه‌های احداث زنجیره تولید ۱۰ میلیون تن فولاد در منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج‌فارس استان هرمزگان و احداث زنجیره تولید ۱۰ میلیون تن فولاد در منطقه آزاد چابهار استان سیستان و بلوچستان نیز در دستور کار قرار گرفته است.

برخی اقدامات حوزه مسئولیت اجتماعی

- مساعدت ۱۰۰ میلیارد تومانی به بیمارستان‌ها و شبکه‌های بهداشت و درمان جهت خرید تجهیزات در حوزه بیماری کرونا

- تامین رایگان اکسیژن مورد نیاز بیمارستان تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی استان جهت درمان مبتلا به بیماری کرونا

 مشارکت در طرح جامع مترو اصفهان (مجلسی- مبارکه – بهارستان)

- تامین مالی پروژه سد تنظیمی سوم کوهرنگ به مبلغ ۵۰۰ میلیارد تومان

- بیش از ۸۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری به منظور اجرای پروژه عظیم ایجاد شبکه و جمع‌آوری پساب‌های ۹ شهر شهرستان‌های مبارکه و لنجان

- احداث ساختمان پایگاه امداد و نجات (پلیس راه اصفهان – شیراز)

- مشارکت در ساخت و تکمیل مصلی بزرگ امام خمینی اصفهان

- برگزاری گلریزان ویژه آزادی زندانیان جرائم غیرعمد طی سال‌های ۹۳ تا ۹۸ جمعاً به مبلغ ۱۱ میلیارد تومان جهت فراهم آوردن زمینه بازگشت ۱۱۴۷ نفر از زندانیان به آغوش گرم خانواده

- سرمایه‌گذاری حدود ۸۰ میلیارد تومان جهت تکمیل و بهره‌برداری ورزشگاه نقش جهان

- انجام بیش از ۵۰ طرح عمرانی جاده‌ای در منطقه پیرامونی به منظور توسعه، بهینه‌سازی و ایمن‌سازی جاده‌ها

- تهیه و توزیع بیش از ۸۵۰۰ بسته نوشت‌افزار فرهنگی بین دانش‌آموزان در سال ۹۸ و اقدام مشابه آن در امسال و اهداء ۱۶۰۰ عدد تبلت به دانش‌آموزان بی‌بضاعت برای بهره‌مندی از آموزش آنلاین در دوران کرونا

دستاوردها و افتخارات

فولاد2

- کسب سطح تندیس زرین جایزه سرآمدی اروپا (EFQM) برای نخستین بار در کشور در سال ۹۷

- کسب سطح تندیس برنز جایزه ملی کیفیت ایران در سال ۹۷

- حضور در جمع برندگان جهانی سازمان‌های دانش محور (MIKE) در سال ۹۸

- کسب سطح سیمین جایزه ملی کیفیت ایران برای نخستین بار در کشور در سال۹۸

- کسب سطح تندیس زرین جایزه تعالی سازمانی برای سومین بار

- کسب رتبه اول در گروه فلزات اساسی و رتبه دوم در شاخص ارزش‌افزوده در بین ۱۰۰ شرکت برتر کشور (IMI۱۰۰) در سال ۹۸

- کسب تندیس طلایی حمایت از حقوق مصرف‌کنند‌گان در سال ۹۷ و ۹۸

نویسنده: بهروز راعی

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها