|
کدخبر: 146573 مسعود رمضانی

اختصاصی گسترش نیوز:

نگاهی بر بازار ۱۴ کامودیتی در ۱۰ سال اخیر

با بهبود اوضاع و شرایط ناشی از تولید واکسن به نظر می‌رسد که نرخ بسیاری از کامودیتی‌ها همانند سال‌های گذشته روند افزایشی را دنبال کند. اندی هوم ستون نویس رویترز می‌گوید بانک‌ها معتقدند که بازار کامودیتی‌ها برای شروع و رسیدن به ساختار بازار گاو نر راهی طولانی در پیش دارند.

معدن نگاهی بر بازار ۱۴ کامودیتی در ۱۰ سال اخیر

گلدمن ساکس در هفته جاری با نگاهی به چشم‌انداز کامودیتی‌ها در سال ۲۰۲۱ استدلال‌های خود را مطرح کرد. اثرات ناشی از همه‌گیری کرونا سبب شده تا چرخه جدیدی از کامودیتی‌ها در بازار شکل بگیرد.

جدول-تناوبی-کامودیتی-00

با بهبود اوضاع و شرایط ناشی از تولید واکسن به نظر می‌رسد که قیمت بسیاری از کامودیتی‌ها همانند سال‌های گذشته روند افزایشی را دنبال کند. اندی هوم ستون نویس رویترز می‌گوید بانک‌ها معتقدند که بازار کامودیتی‌ها برای شروع و رسیدن به ساختار بازار گاو نر راهی طولانی در پیش دارند.

در نمودار گرافیکی بالا به قیمت کامودیتی‌ها در ۱۰ سال اخیر پرداخته شده است و در آن ۱۴ کامودیتی بر اساس رده‌بندی سالیانه مرتب شده است. در این گزارش و با توجه به این جدول به بررسی ۶ کامودیتی نقره، طلا، مس، پلاتین، پالادیوم و زغال‌سنگ پرداخته‌ایم.

نقره

پس از یک سال تماشایی در افزایش قیمت نقره، امسال نیز سالی پر سود برای این فلز گران‌بها رقم خواهد خورد. این فلز در نیمه اول این دهه با افتی دو رقمی روبه‌رو شد و در سال ۲۰۱۳ بیش از ۳۵ درصد سقوط کرد.

قیمت نقره در سال ۲۰۲۰ به ارتفاعی رسید که از سال ۲۰۱۰ تاکنون تجربه نشده بود و این کامودیتی در این سال رشد  ۴۷.۸۹ درصدی را پشت سر گذاشت.

جدول-تناوبی-کامودیتی-نقره

طلا

طلا پس از ثبت بهترین رکورد سود سالانه خود در یک دهه گذشته، در سال ۲۰۲۱ آغاز خوبی داشته است. قیمت  این فلز در سال ۲۰۱۳ به دنبال فشار شدید دلار و به دنبال تصمیمات و برنامه‌های بانک مرکزی ایالات‌متحده امریکا (فدرال رزرو) سقوط شدیدی را تجربه کرد.

قیمت طلا در سال ۲۰۱۹ با کاهش رشد اقتصاد روند افزایشی را طی کرد ضمن اینکه هجوم به این بازار سبب شد تا نرخ این کامودیتی در ماه اوت سال ۲۰۲۰  به رکورد بالای ۲.۰۷۲ دلار و ۵۰ سنت در هر اونس برسد.

جدول-تناوبی-کامودیتی-طلا

مس

در نیمه دوم سال ۲۰۲۰ قیمت مس به دنبال شیوع موج دوم کرونا در آمریکای جنوبی دچار نوسان شد چرا که این بخش از جهان بالاترین میزان تولید مس جهان را در اختیار دارد.

این هفته قیمت مس برای تحویل در ماه مارس در بازار کومکس با ۰.۳ درصد افزایش به ۳ هزار و ۶۵۲ دلار در هر پوند رسید که این رقم نزدیک به قیمت مس در دسامبر ۸ سال پیش بوده است.

برخی از بانک‌ها و سرمایه‌گذاران شرایط حال حاضر را با اوج ۲۰۰۰s مقایسه می‌کنند زمانی که چرخش چین به سمت سفارش‌ها سبب شد تا آخرین ابر چرخه‌‌ در بازار کامودیتی‌ها شکل بگیرد.

جدول-تناوبی-کامودیتی-مس

پلاتین و پالادیم

نظرسنجی رویترز نشان می‌دهد که تحلیل‌گران و بازرگانان هیچ پیش‌بینی در مورد فلزات اتوکاتالیست پلاتین و پالادیم ندارد چرا که شیوع ویروس کرونا سبب شده تا فروش وسایل نقلیه کاهش یابد آما آنها همچنان امیدوارند تا قیمت  هر دو کاتالیست در سال ۲۰۲۱ به‌تدریج افزایش داشته باشد.

سال‌ها کمبود عرضه پالادیم سبب شد تا این فلز در سال ۲۰۲۰ به رکورد بالای ۲۸ هزار دلار در هر اونس برسد و این در حالی بود که نرخ پلاتین به دلیل عرضه مازاد نزدیک به چند سال در پایین‌ترین قیمت قرار داشت.

بر اساس میانگین نظرسنجی صورت گرفته از ۳۲ تحلیلگر و بازرگان به طور میانگین نرخ پالادیم در سال ۲۰۲۱ به ۲۳۸۳ دلار خواهد رسید.

جدول-تناوبی-کامودیتی-پالادیوم

قیمت پلاتین نیز امسال به طور متوسط ۹۱۳ دلار خواهد بود.

جدول-تناوبی-کامودیتی-پلاتین

زغال‌‌سنگ

جهش ۱۰۳ درصدی زغال‌سنگ  که در سال ۲۰۱۶ ، یکی از بزرگترین شگفتی‌ها در این کامودیتی به شمار می‌رفت سبب شد تا چین قوانین جدیدی برای استخراج وضع کند و همین امر سبب کاهش تولیدات و بسته شدن معادن در جهان شد ضمن اینکه این کامودیتی از سال ۲۰۱۸ تاکنون عملکرد چندانی نداشته است.

بر اساس اطلاعات منتشر شده از سوی آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) شیوع بیماری کرونا سبب محدودیت و ضربه به سوخت‌های فسیلی شد به طوری که میزان تقاضا برای زغال‌سنگ در سال ۲۰۲۰ با کاهش ۵ درصدی همراه بود و قیمت آن را به میزان ۱.۲۹ درصد کاهش داد.

اما IEA  سال ۲۰۲۱ را به دلیل بهبود شرایط اقتصادی ناشی از مصرف برق و تولیدات صنعتی سالی مثبت ارزیابی و پیش‌بینی کرد که تقاضا برای آن با جهش ۲.۶ درصدی همراه باشد.

جدول-تناوبی-کامودیتی-زغال‌سنگ

 

منبع: mining.com

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها