|
کدخبر: 137034 مسعود رمضانی

اختصاصی گسترش‌نیوز:

پروژه‌ معدنی که بایدن هم زیر بار استخراج آن نرفت!

معدن سنگ‌ریزه آلاسکا (Pebble Mine) یکی از بزرگ‌ترین ذخایر عظیم ارزشمند کشف شده تاکنون به شمار می‌رود و از بزرگ‌ترین منابع مس و طلا توسعه نیافته در جهان است. طبق آخرین برآوردها تخمین زده می‌شود که این معدن دارای ۵۷ میلیارد پوند مس، ۷۱ میلیون اونس طلا، ۳.۴ میلیارد تن مولیبدن و ۳۴۵ میلیون اونس نقره است.

معدن پروژه‌ معدنی که بایدن هم زیر بار استخراج آن نرفت!

آیا پروژه معدن سنگریزه آلاسکا به انتهای جاده رسیده است؟ در جنوب غربی آلاسکا، ذخایری از جمله مس، طلا، نقره، رنیوم و دیگر منابع معدنی در کلاس جهانی جای گرفته است اما حرکت به سمت پروژه‌های استخراج این منابع سال‌هاست که به دلیل چالش‌های به‌وجودآمده متوقف شده است.

ذخایر معدنی، معدن سنگ‌ریزه آلاسکا (Pebble Mine) در اصل، سال ۱۹۸۸ توسط Cominco Alaska کشف شد و توسعه دهنده فعلی آن نیز شرکت معدنی Northern Dynasty است. این شرکت زیر مجموعه شرکت Pebble Limited Partnership (PLP) به شمار می‌رود.

بزرگترین ذخایر معدنی مس و طلا

این معدن یکی از بزرگ‌ترین ذخایر عظیم ارزشمند کشف شده تاکنون به شمار می‌رود و از بزرگ‌ترین منابع مس و طلا توسعه نیافته در جهان است. بر طبق آخرین برآوردها تخمین زده می‌شود که این معدن دارای ۵۷ میلیارد پوند مس، ۷۱ میلیون اونس طلا، ۳.۴ میلیارد تن مولیبدن و ۳۴۵ میلیون اونس نقره است. ضمن اینکه به نظر می‌رسد علاوه بر این میزان این معدن دارای ۲۵ میلیارد پوند مس، ۳۶ میلیون اونس طلا، ۲.۲ میلیارد پوند مولیبدن و ۱۷۰ میلیون اونس نقره نیز باشد.

پالادیوم نیز یکی دیگر از ذخایر این معدن است. شرکت معدنی Northern Dynasty در گزارشی که در اکتبر امسال منتشر کرد از کشف ۴.۲ میلیون کیلوگرم رنیوم براساس معیارهای اندازه‌گیری و دسته‌بندی شده خبر داد.

کامودیتی‌های ارزشمند

اضافه شدن این مقدار خالص از منابع فلز رنیوم در کنار ۳۴ کامودیتی دیگر ارزش ویژه‌ای به این معدن می‌بخشد. ضمن اینکه در سال ۲۰۱۸ وزارت کشور ایالات‌متحده امریکا از رنیوم به عنوان یک ماده معدنی مهم و ضروری برای کشورها یاد کرد که از آن می‌توان در افزایش امنیت و رونق اقتصادی بهره برد. در واقع این ماده معدنی برای همه کشورها چه در بعد اقتصاد و چه در بعد نظامی ارزشی استراتژیک را به دنبال دارد.

علی‌رغم اینکه منابع غنی و استراتژیکی از ذخایر  در معدن سنگ‌ریزه وجود دارد، اعطای مجوز برای عملیات معدنکاری سبب شده تا اختلافات زیادی میان فعالان زیست‌محیطی، ماهیگیران، احزاب سیاسی اصلی امریکا بوجود آید.

منطقه منحصر بفرد خلیج بریستول

مسئله اساسی که در توسعه شرکت معدنی PLP به آن پرداخته نمی‌شود منحصربه‌فرد بودن منطقه آلاسکا و ارزش‌های زیست‌محیطی و اقتصادی و فرهنگی آن است. سایت معدنی سنگ‌ریزه در حوزه آبریز بزرگ خلیج بریستول واقع شده است. این مکان در واقع زیستگاه صدها گونه پرندگان، پستانداران و آبزیان است ضمن اینکه این منطقه زیستگاه پنج گونه از ماهی سالمون اقیانوس آرام نیز هست.

یکی از پرتعدادترین گونه ماهی سالمون در این حوضه آبریز، ماهی سالمون سوکای وحشی است که تقریباً نیمی از نیاز جهانی به آن، از منطقه بریستول تأمین می‌شود ضمن اینکه فعالیت ماهیگیری در بخش توانسته تا برای هزاران کارگر شغل ایجاد کند بر اساس آخرین آمار در سال ۲۰۱۰ ارزش اقتصادی این منطقه ۱.۵ میلیارد دلار بوده است.

ذخایر سالمون وحشی در منطقه بریستول توانسته برای ۲۵ منطقه در آلاسکا اشتغال‌زایی ایجاد کند ضمن اینکه نیمی از اشتغال افراد در این منطقه وابسته به این ذخایر است و ۸۰ درصد از منابع غذایی و پروتئین مصرفی مردم ساکن محلی نیز از این منطقه تامین می‌شود. یکی دیگر مواردی که باعث شده خلیج بریستول از اهمیت برخوردار باشد برگزاری مسابقات ماهیگیری ورزشی در این منطقه است همچنین این منطقه با داشتن آبزیانی که در آب شیرین زندگی می‌کنند سالانه پذیرای ۳۷ هزار ماهیگیر است. که یک سوم آن‌ها از خارج آلاسکا به این منطقه مراجعه می‌کنند.

نگرانی‌های زیست محیطی مانع برداشت از معدن

فعالان زیست‌محیطی و دیگر منتقدان، کمپین‌هایی را به منظور متوقف ساختن توسعه معدن سنگ‌ریزه که اختیارات آن به شرکت تک ریزورسز، (شرکت استخراج معادن و فلزات کانادایی) از سوی شرکت معدنی Northern Dynasty داده شده بود به راه انداخته‌اند.

در تلاش برای اقدامات اکتشافی، سال ۲۰۰۵ این شرکت منابع ارزشمندی‌تری از معدن سنگ‌ریزه در منطقه دیگری یافت که اکنون با نام Pebble East از آن یاد می‌شود. همین اتفاق کوچک سبب شد تا از میزان نگرانی‌ها در این زمینه کاسته شود.

از جمله استدلال‌هایی همواره درباره فعالیت در معدن سنگ‌ریز مطرح می‌شود، تخریب رودها،‌ تالاب‌ها و همچنین مخاطرات زیست‌محیطی باطله‌های ناشی از عملیات معدنکاری است.

نگرانی از خسارت زیست‌محیطی تنها به این موارد محدود نمی‌شود بلکه صحبت از انتقال خط لوله گاز برای معدن و جاده جدید برای حمل‌ونقل سنگ و تجهیزات است. ضمن اینکه ساخت بندرگاه جدید Amakdedori در ساحل غربی Cook Inlet نیز مطرح است.

تمامی این استدلال‌ها شاید در میان همه نگرانی‌ها کافی بود تا سرمایه‌گذاران بزرگ معدنی از جمله آنگلو آمریکن و ریوتینتو در سال ۱۴-۲۰۱۳ تحت تأثیر قرار گرفته و از انجام این پروژه کلیدی معدنی سرباز زنند.همچنین شرکت First Quantum Minerals نیز در سال ۲۰۱۸ نیز از ورود به انجام این پروژه خودداری کرد.

در دوران ریاست جمهوری اوباما، آژانس حفاظت از محیط‌زیست ایالات‌متحده (EPA) با انجام یک مطالعه ۳ ساله در این منطقه عنوان کرد که فعالیت معدنی در معدن سنگ‌ریزه به‌طور مستقیم بر تعداد آبزیان این منطقه اثر منفی برجای می‌گذارد و به طور غیرمستقیم نیز موجب تخریب زیستگاه ماهیان در پایین‌دست آن خواهد شد.

به همین منظور آژانس، بهره‌برداران را مکلف کرد تا در صورتی که بخواهند فعالیت معدنی در این منطقه داشته باشند باید قانون Clean Water Act که به منظور تنظیم تخلیه آلاینده‌ها در آب‌های ایالات‌متحده و تنظیم استاندارد کیفیت آب‌ها سطحی وضع شده است را اجرا نمایند و این در حالی است که اجرای این قانون عملاً باعث می‌شود تا اجرای این پروژه عملا غیرممکن باشد از همین رو شرکت Northern Dynasty نیز اعلام کرد که تصمیم گرفته‌شده برای اجرای این قانون را نخواهد پذیرفت.

بایدن هم زیر بار نرفت

بایدن نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در ماه اوت با تأکید بر اینکه این منطقه جایی برای عملیات معدنکاری نیست گفت: در دولت اوباما و در سال ۲۰۱۴ پژوهشگران با انجام مطالعات و روش‌های دقیق علمی به این نتیجه رسیدند که امکان عملیات معدنکاری در این منطقه وجود ندارد بنابراین ما نیز امروز بر همان اصل استواریم.

منبع: mining-technology

ارسال نظر