|
کدخبر: 140391 مسعود رمضانی

در گفتگوی اختصاصی گسترش‌نیوز با فعالان حوزه آلومینوم مطرح شد:

سرنوشت قراضه‌ های آلومینیومی چه می‌ شود؟

قراضه‌های آلومینیومی در کشور به دو صورت جمع‌آوری می‌شود، در واقع ما یک شبکه جمع‌آوری سنتی داریم که در میان زباله‌های اقدام به جمع‌آوری ضایعات می‌کنند و شبکه‌ای هم مانند خودروسازان و مراکز اسقاط داریم که از طریق مزایده نسبت به جمع‌آوری ضایعات آلومینیومی اقدام می‌کنند.

معدن سرنوشت قراضه‌ های آلومینیومی چه می‌ شود؟

بهره‌برداری از معادن فلزی با صرف هزینه‌های مالی و همچنین انرژی همراه است درعین‌حال در فرآیند معدن تا محصول نهایی محیط‌زیست نیز بی‌نصیب نمی‌ماند و حتی با رعایت تمامی زیست‌محیطی شاهد اثرات نامطلوب آن بر طبیعت خواهیم بود. ضمن اینکه نمی‌توان نیاز صنعت به صنایع معدنی و به خصوص فلز را نادیده گرفت. یکی از مواردی که می‌تواند در بهره‌گیری از مواد معدنی فلزی مورد توجه قرار گیرد استفاده از قراضه‌های فلزی و ضایعات است که تا حد زیادی می‌تواند موجب کاهش هزینه‌ها شده و همچنین صرفه‌جویی در مصرف انرژی را به همراه داشته باشد. در این گزارش به استفاده از قراضه‌های آلومینیومی در صنعت آلومینیوم پرداخته‌ایم و در این ارتباط گفت‌وگویی با آریا صادق نیت حقیقی، عضو هیئت‌مدیره و دبیر سندیکای آلومینیوم ایران و سید علی بهشتی، معاون بازرگانی شرکت ایرالکو ترتیب داده‌ایم که در ادامه خواهید خواند،. با گسترش نیوز همراه باشید:

بهشتی-نیت حقیقی

جمع‌آوری قراضه‌‌های آلومینیومی

آریا صادق نیت حقیقی در ارتباط با جمع‌آوری ضایعات آلومینیومی در کشور گفت: قراضه‌های آلومینیومی در کشور به دو صورت جمع‌آوری می‌شود، در واقع ما یک شبکه جمع‌آوری سنتی داریم که در میان زباله‌های اقدام به جمع‌آوری ضایعات می‌کنند و شبکه‌ای هم مانند خودروسازان و مراکز اسقاط داریم که از طریق مزایده نسبت به جمع‌آوری ضایعات آلومینیومی اقدام می‌کنند.

وی ادامه داد: پس از جمع‌آوری، ضایعات با قرارگیری در سیستم سورتینگ، دسته‌بندی و ذوب شده و به شمش آلومینیوم تبدیل می‌شوند و سپس به منظور تولید آلیاژهای آلومینیومی به فروش می‌رسانند ضمن اینکه برخی از واحدها نیز اقدام به خرید قراضه کرده و آن را به آلیاژ تبدیل می‌کنند.

دبیر سندیکای آلومینیوم در ارتباط با آمار واحدهای فرآوری قراضه‌های آلومینیومی گفت: درحال‌حاضر آمار دقیقی از واحدهای فرآوری قراضه به شمش در واحدهای سنتی وجود ندارد. اما تعداد واحدهای آلیاژسازی که قراضه را به شمش تبدیل می‌کنند بین ۲۰ تا ۳۰ شرکت است.

انواع شمش‌های تولیدی در صنعت آلومینیوم

حقیقی به موضوع استفاده از قراضه‌های آلومینیومی در تولید شمش اشاره کرد و گفت: ما دو نوع شمش آلومینیومی داریم که نوع اول آن آلیاژهای پرایمری هستند که بر پایه آلومینیوم خالص تولید می‌شود و در آن عناصری مانند آهن، سرب و روی در حد مینیمم و PPM بوده و آلومینیوم خالص نامیده می‌شود که عاری از عناصر مزاحم است.

نوع دیگر آلیاژ آلومینیوم سکندری نام دارد که می‌تواند تماماً حاصل از قراضه باشد مانند ADC۱۲ و AS۹U۳، ترکیب درصدی از شمش حاصل از قراضه و یا ذوب قراضه آلومینیوم خالص و ترکیب آن با قراضه با رعایت استانداردها باشد. در این نوع آلومینیوم بازیافتی، مقادیری از آهن، سرب، روی، مس و نیکل وجود دارد.

دبیر سندیکای آلومینیوم افزود: تولید شمش‌هایی که توسط شرکت‌های بزرگ آلومینیومی در کشور تولید می‌شود از نوع آلومینیومی پرایمری است که از آن در ساخت آلیاژهای خاصی مانند رینگ و پایه‌ خالص‌ها استفاده می‌شود تنها شرکت بزرگ تولیدکننده آلومینیومی که علاوه بر تولید آلومینیوم پرایمری، آلومینیوم سکندری نیز تولید می‌کند ایرالکو است که در فرآیند خود برای ساخت آلیاژ از شایعات و قراضه‌ها استفاده می‌کند.

وی ادامه داد: تولید آلومینیوم سکندری در ایرالکو هم شاید به سال‌های اولیه دهه ۷۰ و زمانی که در بخش خصوصی مجموعه‌ای در زمینه آلیاژ آلومینیوم فعالیت نداشته آغاز شده و همچنان در حال تولید است.

حقیقی خاطرنشان کرد: در هیچ نقطه‌ای دنیا واحدهای تولید‌کننده آلومینیوم پرایمری سراغ نداریم که اقدام به راه‌اندازی واحد ذوب ضایعات به منظور تولید آلیاژهای سکندری کند چرا که راه‌اندازی این واحدهای ذوب، آلودگی‌هایی دارد که در واحدهای پرایمیری وجود ندارد.

واحدهای سکندری در واقع تولیدکنندگان آلیاژهای مانند آلیاژ رینگ، as۷ و as۵ یا مفتول آلومینیومی هستند.

مزیت بهره‌گیری از قراضه‌ها

وی درباره توجه به استفاده از قراضه‌های آلومینیومی در کشور گفت: بهره‌گیری از قراضه‌ها و استفاده مجدد از آن‌ها در آلیاژسازی آلومینیوم در صنعت به‌وفور صورت می‌گیرد. انجام این اقدام علاوه بر جلوگیری از بروز آلودگی‌های زیست‌محیطی سبب صرفه‌جویی در مصرف انرژی می‌شود چرا که در فرآیند بازیافت تنها درصدی از انرژی که در استخراج مواد معدنی و تبدیل آن به آلومینیوم صورت می‌گیرد مصرف می‌شود درنتیجه ما شاهد مصرف انرژی کمتر و  آلایندگی کمتر در محیط‌زیست خواهیم بود.

تولید آلومینیوم سکندری در ایرالکو

سید علی بهشتی، معاون بازرگانی شرکت ایرالکو در ارتباط با تولید آلومینیوم سکندری در شرکت آلومینیوم ایران گفت: تولید آلومینیوم سکندری در این شرکت از اوایل دهه ۷۰ آغاز شده و تولیدات ما به صورت روتین نبوده و بنا به سفارش مشتری خاص ایران‌خودرو که عمده مصرف‌کننده این نوع آلیاژ آلومینیومی است صورت می‌گیرد ضمن اینکه عمدتاً شرکت‌های کوچک‌تر با قیمت‌های کمتری به نسبت ما تولید می‌کنند و خودروسازان از این شرکت‌ها خرید انجام می‌دهند.

وی در ارتباط با اینکه چرا شرکت‌های دیگر آلومینیومی بزرگ اقدام به تولید آلومینیوم سکندری نمی‌کنند افزود: تولید این دسته از آلومینیوم‌های آلیاژی نیازمند نصب سیستم‌های مربوط به خود و داشتن کوره‌های کوچک‌تر است و برای تولید آن باید یک سری عناصر آلیاژی نیز تهیه شود که این شرکت‌ها امکانات آن را در اختیار ندارند.

معاون بازرگانی شرکت ایرالکو همچنین گفت: ساختار تولید آلومینیوم پرایمری کاملاً با تولید آلومینیوم سکندری متفاوت است و ماده اولیه آن پودر آلومینا است و نمی‌توان در تولید آن از قراضه استفاده کرد چرا که اگر در تولید آلومینیوم پرایمری از قراضه استفاده کنیم به دلیل داشتن عناصر آلیاژی آلومینیوم تولید شده  از حالت خالصی که مورد نیاز دیگر صنایع است خارج شده و دیگر قابل استفاده نخواهد بود.

ارسال نظر