|
کدخبر: 137043 مسعود رمضانی

در گفتگوی گسترش‌نیوز با مدیر امور برنامه‌ریزی شرکت ملی مس مطرح شد:

دریافت بالاترین نمره در شاخص‌های بهره‌وری

شرکت ملی صنایع مس ایران از قدیم پایه‌های محکمی در ارتباط با رسوخ فرهنگ بهره‌وری و حرکت به سمت بهره‌ور بودن شرکت از معادن تا کارخانجات تغلیظ، ذوب و پالایشگاه و نیز کارخانجات لیچینگ داراست ضمن اینکه شرکت مس در پهنه بسیار گسترده‌ای از کشور قرار گرفته است.

معدن دریافت بالاترین نمره در شاخص‌های بهره‌وری

مدیر امور برنامه‌ریزی و نظارت شرکت مس درباره حضور این شرکت در هفتمین همایش جایزه بهره‌وری و تعالی سازمانی ایمیدرو گفت: شرکت ملی صنایع مس ایران با توصیه اکید مدیر محترم عامل این شرکت برای نخستین بار در همایش جایزه بهره‌وری و تعالی سازمانی شرکت کرد. معمولاً شرکت‌هایی که برای نخستین بار در این رقابت حضور می‌یابند بالاترین نشان پیشروان را دریافت نمی‌کنند و نشان‌های دو یا حداکثر سه‌ستاره می‌گیرند اما شرکت ملی صنایع مس ایران در نخستین حضور خود توانست نشان پیشروان پنج ستاره که یک قدم تا دریافت تندیس برنزین فاصله دارد را کسب کند. در همین ارتباط گفتگویی با  مدیر امور برنامه‌ریزی و نظارت شرکت ملی صنایع مس ایران ترتیب داده‌ایم که در ادامه خواهید خواند. با ما همراه شوید:

سعد-عبدی

فرهنگ بهره‌وری در مس نهادینه شده است

سعد عبدی درباره اقدامات شرکت ملی صنایع مس ایران در ارتباط با مقوله بهره‌وری گفت: «این شرکت از قدیم پایه‌های محکمی در ارتباط با رسوخ فرهنگ بهره‌وری و حرکت به سمت بهره‌ور بودن شرکت از معادن تا کارخانجات تغلیظ، ذوب و پالایشگاه و نیز کارخانجات لیچینگ داراست ضمن اینکه شرکت مس در پهنه بسیار گسترده‌ای از کشور قرار گرفته است. معدن مس سونگون در شمال غرب، مس سرچشمه و خاتون‌آباد در مرکز و معدن چهل کوره در جنوب شرق کشور واقع شده‌است. طبیعی است که در فضایی به این وسعت، بدون توجه به مقوله بهره‌وری نمی‌توان مدیریت اثربخشی را اعمال کرد».

بنابراین مقوله بهره‌وری در جمیع جهات آن اعم از بهره‌وری نیروی انسانی، اطلاعاتی و تجهیزاتی؛ بخش جدایی‌ناپذیری از تفکر مدیریت ارشد سازمان بوده و اعمال آن در همه فعالیت‌ها، ضروری است.

وی ادامه داد: «برای افزایش بهره‌وری، شرکت مس با در اختیار گرفتن مشاور مراحل پیش‌‌ارزیابی و ارزیابی را انجام داد؛ ضمن اینکه ارزیابان ایمیدرو نیز در مدت ۳روز تمامی اقدامات لازم جهت ارزیابی کامل شرکت را به عمل آوردند و همین‌جا از تلاش همه آن عزیزان تشکر وافر دارم».

دریافت بالاترین نمره در شاخص‌های بهره‌وری

مدیر امور برنامه‌ریزی و نظارت شرکت ملی صنایع مس ایران گفت: «این شرکت در شاخص‌های اصلی بهره‌وری تولید، بالاترین نمره را از سوی ارزیابان دریافت کرده است؛ چراکه شاخص‌های تولید این شرکت منحصربه‌فرد است. تعریف فرآیندهای کاری، نت، میزان مصارف و کیفیت کالا در شاخص تولید این ارزیابی از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار بود. برای مثال در بخش معدن و در میزان خرج مواد انفجاری و یا آماده به کاری ناوگان مستقر و نیز در بخش تعمیر و نگهداری دستگاه‌ها، فاصله بین تعمیرات و ... به استانداردهای جهانی نزدیک بوده‌ایم و بعضاً بهتر هم هستیم. در کارخانجات تغلیظ، کیفیت محصول کنسانتره تولیدی؛ از نظر اعمال استانداردهای جهانی، دارای رتبه بسیار بالایی هستیم و تحلیل‌های مختلف این مهم را نشان می‌دهد.

 میزان مصارف مواد اصلی مانند گلوله‌های موردنیاز آسیاها، مواد شیمیایی سلول‌های تغلیظ، میزان بهره‌گیری از آهک و نیز روانکارهای موردنیاز در حد استانداردهای جهانی بوده و به عنوان شاخص‌های اصلی کنترل تولید همواره تحت کنترل قرار می‌گیرند. در زمینه مصرف آب تازه نیز توانسته‌ایم با بهره‌گیری از آب بازیافتی، میزان استفاده از آب‌‌های زیرزمینی را به شکل قابل‌توجهی کاهش دهیم. در همین رابطه از سازمان سبز، وابسته به اتحادیه اروپا نیز بالاترین تندیس را دریافت کرده‌ایم.

در بخش کارخانجات ذوب نیز توانسته‌ایم چند شاخص کیفی در تولید‌ آند مانند میزان خلوص بلیستر و عاری بودن از عناصر مضر، درصد اکسیژن موجود و شکل ابعادی آند، استانداردهای لازم را کسب کنیم و حتی از استانداردهای جهانی نیز عبور کنیم. نهایتا کاتد تولیدی شرکت با کسب خلوص ۹۹.۹۹۹ درصد از بهترین تولیدات دنیا بوده و از این جهت، کاتد شرکت مس در تجهیزات (های‌تک) از فناوری‌های برتر برخوردار است».

مدیر امور برنامه‌ریزی و نظارت شرکت مس خاطرنشان کرد: «این شرکت در شاخص‌های دیگر نیز نمره‌ قابل قبولی در مقایسه با شرکت‌های مشابه و هم‌گروه کسب کرده است. این شاخص‌ها شامل بحث‌های جاری‌سازی استراتژی در بدنه شرکت کنترل و ارزیابی نتایج از استراتژی‌های ابلاغی، امور حسابداری و مالی، فروش، نیروی انسانی، آموزش، ارتباطات و HSE است. در انجام ارزیابی‌های فوق، ۴ ارزیاب عالی‌رتبه تمامی موارد را با توجه به استانداردهای موجود مورد ارزیابی قرار دادند».

لزوم اجرای پروژه‌های بهبود به منظور افزایش بهره‌وری

وی درباره اهمیت برگزاری همایش جایزه بهره‌وری افزود: «به منظوردستیابی واقعی و نیز جاری‌سازی مقوله بهره‌وری در تمامی ارکان شرکت‌ها باید همواره انجام پروژه‌های بهبود سیستم‌ها و فرآیندها را در دستور کار قرار داد. ضمن اینکه هرساله استانداردهای جدیدتر و سختگیرانه‌تری از سوی سازمان‌ها و حتی رقبا لحاظ می‌شود؛ بنابراین باید با اتخاذ یک سری روش‌های ابداعی و نو در زمینه‌های مختلف از جمله کنترل هزینه‌ها، محیط‌زیست و روش‌های جدیدتر رهبری و تعامل که باعث بهره‌وری سازمان‌های خویش می‌شوند به شکل روزآمد حرکت کرد. همچنین باید با مطالعات مستمر در راستای بهبود مستمر سیستم اقدام کرد زیرا این مقوله، سلاح  اعمال بهره‌وری در ارکان شرکت است.

 عبدی‌، هدف از حضور در این دوره از همایش‌‌ را تنها کسب جایزه نمی‌داند و در این رابطه  اظهار داشت: «شرکت در همایش بهره‌وری به صورت سالانه سبب می‌شود تا شرکت‌ها نقاط قوت و ضعف خود را بیابند و جایگاه خود را ارتقا دهند و علاوه بر این با انجام اقدامات لازم، در جهت افزایش بهره‌وری حرکت کنند. به همین منظور شرکت ملی صنایع مس ایران نیز در سال جاری و تا دور بعدی همایش بهره‌وری بیش از ۱۴پروژه بهبود را در دستور کار خود قرار داده است و امیدوار است با انجام این پروژه‌ها در دوره بعدی، تندیسی بالاتر از تندیس برنز را کسب کند».

جایزه تعالی سازمانی تلفیقی از دو استاندارد

مدیر امور برنامه‌ریزی و نظارت شرکت مس عنوان کرد: «برگزاری جایزه تعالی سازمانی تلفیقی از دو استاندارد نظام‌های نئورادار و EFQM است و از این رو برگزاری آن برای جوامع صنعتی مفید و مثبت ارزیابی می‌شود».

وی با اشاره به برگزاری دوره‌های تعالی سازمانی از سوی ایمیدرو تصریح کرد: «این سازمان در راستای بهبود این دوره‌ها، باید ابتدا و قبل از ابلاغ شروع دوره‌ها، جلساتی را در سطوح بالاتر و حتی با حضور مدیران مجتمع‌های تولیدی همه شرکت‌های برگزار کند تا روح بهره‌وری و تعالی را از بالاترین جایگاه به بدنه خطوط تولید بدمد و عناصر میانی شرکت‌ها با انگیزه بیشتر به نتایج قابل‌قبولی در جهت پویایی و رقابت‌پذیری دست یابند و یا حتی رتبه‌های خود را نسبت به رقبای داخلی و خارجی کشورهای دیگر ارتقا دهند».

وی در پایان گفت: «با توجه به اقدامات و شروع پروژه‌های بهبود در مجال‌هایی که ارزیابان تشخیص دادند شرکت ملی صنایع مس ایران قطعاً در دوره هشتم، مدالی بالاتر از تندیس برنزین را دریافت خواهد کرد. در پایان از حمایت‌های بی‌دریغ جناب آقای سعد محمدی که همواره در انجام این کار و در جهت استقرار نظام تعالی، کمک‌حال و راهنمای ما بودند کمال تشکر را دارم. همچنین از همکاران پرتلاش خود در همه معاونت‌ها و نیز همه مدیران عزیز خطوط تولید در مجتمع‌های تولیدی به‌ خصوص مجتمع مس سرچشمه و از مدیرمحترم مجتمع مس سرچشمه و معاون محترم بهره‌برداری و نیز معاونت پشتیبانی و کلیه روسا و سرپرستان معزز خط تولید کمال تشکر و امتنان را دارم».

خبرنگار: مس

ارسال نظر