|
کدخبر: 139219 مسعود رمضانی

اختصاصی گسترش‌نیوز:

رونق بازار کبالت از سوی باتری‌ سازان!

تقاضای استفاده از کبالت در صنعت باتری‌سازی در ۵ سال آینده افزایش می‌یابد.بنچمارک بازار فروش وسایل نقلیه برقی نشان از قدرتمند شدن این بازار می‌دهد به طوری که در این میان چین بهترین سه ماهه خود را در دوازده ماه گذشته پشت سر گذاشت و اروپا نیز بیشترین وسایل نقلیه الکتریکی را به فروش رسانده است.

معدن رونق بازار کبالت از سوی باتری‌ سازان!

بر اساس آخرین گزارشی که از سوی Benchmark Mineral Intelligence منتشر شد پیش‌بینی می‌شود که استفاده از کبالت در صنعت باتری‌سازی در سال ۲۰۲۵ به ۱۰۰ هزارتن کبالت بیشتر نیاز داشته باشد.

آینده روشن در انتظار کبالت

اعداد و ارقام منتشرشده از سوی شرکت‌های نشان می‌دهد که ۵۷ درصدی از تقاضای جهانی برای استفاده از کبالت تا پایان سال به به منظور استفاده در ساخت باتری خواهد بود که انتظار می‌رود این تناسب تا ۵ سال آینده به ۷۲ درصد افزایش یابد.

براساس اطلاعات منتشر شده از سوی ناشر اطلاعاتی بازار مستقر در لندن تقاضا برای خرید و تامین کبالت شیمیایی روند مثبتی دارد و نسبت به کاهش تقاضا در بازه‌های کوتاه‌مدت بازار، به مسیر خود ادامه می‌دهد.

بنچمارک بازار فروش وسایل نقلیه برقی نشان از قدرتمند شدن این بازار می‌دهد به طوری که در این میان چین بهترین سه ماهه خود را در دوازده ماه گذشته پشت سر گذاشت و اروپا نیز بیشترین وسایل نقلیه الکتریکی را به فروش رسانده است. و در ماه ژانویه-فوریه ۲۰۲۰ افزایشی به میزان ۱۰۱ درصد به نسبت مدت مشابه سال قبل داشته است.

این وضعیت در حالی اتفاق افتاده که رشد تقاضا برای لوازم الکترونیکی قابل حمل که قابلیت استفاده را در خانه را دارند و همچنین تولید محصولاتی در زمینه حمل‌ونقل مانند دوچرخه برقی بیش از میزان مورد انتظار بوده است. همچنین می‌توان به این موضوع پی برد که چشم‌انداز زنجیره تامین کبالت برای ساخت باتری به طور قابل توجهی از اوایل سال ۲۰۲۰ و با شروع پاندمی کرونا در حال بازیابی است.

رشد تقاضا در بخش باتری نشان می‌دهد که فلز کبالت به صورت طبیعی می‌تواند به عنوان محرکی برای تعیین قیمت‌ها باشد. ضمن اینکه تمرکز صنعت در جهان امروز، به طور فزاینده‌ای به سمت استفاده از کبالت هیدروکسید که ماده اولیه در زنجیره تامین شیمیایی است معطوف شده است.

تحلیل‌گران معتقدند در حالی‌که فعالیت در زنجیره تامین، همواره بازار مهمی برای کبالت و نرخ آن به شمار می‌رود اما آغاز حرکت بازار به سمت بازار کبالت هیدروکسید که از آن به عنوان ماده اولیه باتری نام برده می‌شود را نمی‌توان نادیده گرفت چرا که از اهمیت بیشتری برخوردار است.

حرکت به سمت کبالت هیدروکسید

زمانی که به چشم‌انداز تامین جهانی نگاهی بیاندازیم متوجه خواهیم شد که چگونه قیمت‌ها به سمت کبالت هیدروکسید هدایت می‌شود.

سالیانه تنها ۲۵ درصد از محصولات فولادی به شکل تصفیه شده تولید می‌شوند. و چند سالی است که بیشترین توجه در بازار باتری‌ها به مواد شیمیایی متمرکز شده است و حتی زمانی که به تامین تولید محصولات میانی نگاه می‌اندازیم این اتفاق بیشتر مشهود است چرا که هیدروکسید کبالت در سال ۲۰۲۰ به میزان ۷۰ درصد از تامین تصفیه نشده را به خود اختصاص داده است.

از نظر BMI عوامل مختلفی زمینه ساز این اتفاق هستند بدین منظور که صنعت باتری‌سازی به دنبال هیدروکسید کبالت است. تقاضا برای حرکت به این سمت در سال ۲۰۲۱ مثبت ارزیابی می‌شود اما به نظرمی‌رسد در ادامه این مسیر مشکلات و تنگاهایی وجود خواهد داشت و لازم است تا در سال ۲۰۲۰ و به منظور پایداری نرخ کبالت حمایت‌های لازم صورت پذیرد.

قیمت فلزکبالت (فلز باتری کبالت) براساس آخرین اطلاعات منتشر شده و به صورت تحویل EXW در اروپا از ماه جولای تا پایان اکتبر ۲۰۲۰ به صورت میانگین ۱۵.۵ دلار در هر پوند یا ۱۵ درصد رسیده است و این نشان از افزایش حداقل ۹۹.۸ درصدی دلاری در هر پوند دارد.

بنچمارک‌های قیمتی کبالت هیدروکسید نشان می‌دهد که نگرانی‌های ناشی از کاهش تقاضا در پاندمی کرونا سبب شده تا بر ۱۰۰ درصد کبالت پایه در آسیا هزینه حمل‌ونقل بیمه‌ای اعمال شود و از طرفی دیگر نرخ آن در آوریل ۲۰۲۰ به ۲۱ هزار و ۶۰۰ دلار در هر تن برسد. در اوج نگرانی از این بیماری و در پایان اکتبر ۲۰۲۰ نیز نرخ کبالت به ۲۷ هزار و ۱۵۰ تن در هر دلار رسید که این اتفاق، حاکی از افزایش ۲۵.۷ درصدی این ماده معدنی بود.

اما واگرها در چشم‌انداز کبالت

هنگامی که درباره چشم‌انداز کبالت صحبت می‌کنیم همه چیز مثبت نخواهد بود.

بنچمارک‌ها این نکته را به ما یادآور می‌شوند که خودروسازان به دنبال کاهش هزینه‌های تمام شده در خودروهای الکتریکی و همچین بهبود فناوری هستند از این رو می‌بینیم که حرکت به سمت ساختن باتری با موادی ارزان‌تر از لیتیوم آهن و فسفات در سال ۲۰۲۰ دوباره قوت گرفته است.

در حالی که رشد تولید باتری‌های لیتیوم فسفات آهن (LFP) در درجه اول معطوف به بازارهای چین است اما به تازگی شرکت تسلا سه مدل از خودروهای الکتریکی خود را که مجهز به باتری‌های سلولی LFP ساخت چین بوده و از سوی شرکت CATL تامین می‌شود را به بازارهای بین‌المللی عرضه کرده است.

یکی از چالش‌هایی که در فرآوری کبالت مطرح است کاهش تغلیظ فناوری کاتد در صنعت است که در این مسیر حرکت به سمت استفاده از کاتدهایی با نیکل بالا و در درجه اول NCM ۸۱۱ در دستور کار قرار گرفته است.

منبع: mining.com

ارسال نظر