|
کدخبر: 110989 مسعود رمضانی

اختصاصی گسترش‌نیوز:

کدام فلز بهتر از طلا برای سرمایه‌گذاری است؟

روند نرخ نقره و طلا سال‌هاست که از یکدیگر فاصله گرفته‌اند و در یک مدار حرکت نمی‌کنند. اما اگر به صورت دقیق‌تر به نمودارها نگاهی بیاندازیم خواهیم دید که نقره و طلا در دوره‌های طولانی‌تر به یکدیگر نزدیک‌تر و یا دورتر می‌شوند اما حرکت میانی آنها همواره در یک جهت قرار دارد.

معدن کدام فلز بهتر از طلا برای سرمایه‌گذاری است؟

قیمت طلا از ابتدای سال ۲۰۱۱ تاکنون و برای نخستین بار از مرز ۱۸۰۰ دلار فراتر رفته اما نرخ نقره همچنان در نزدیکی پایین‌ترین نرخ ۱۰ سال گذشته است. دلیل آن چیست؟ آیا منتقدان نقره می‌توانند به چیزی جز طلا به عنوان یک سرمایه امن و مطمئن نگاهی داشته باشند.

می‌توانیم نگاهی بر این نمودار بیاندازیم

نمودار-نقره-طلا-1

این نمودار طولانی مدت از تغییر در نرخ طلا و نقره نشانگر واگرایی چشمگیر بین دو فلز پولی و اصلی جهان را نشان می‌دهد که قله‌های آنها در سال ۲۰۱۱ مشاهده شد. در سال ۲۰۱۳، هنگامی که طلا از قله قیمت‌ها به پایین سقوط کرد، به تبع آن نرخ نقره نیز روند کاهش نرخ را دنبال کرد که این روند نیز طولانی بود. طلا همچنین از سال ۲۰۱۵ تاکنون روند کاهشی را دنبال کرده است و به دنبال آن نقره نیز این روند را تا ماه مارس دنبال کرده است.

با نگاهی بر نمودار به راحتی می‌توان نتیجه‌گیری کرد که روند  نرخ نقره و طلا سال‌هاست که از یکدیگر فاصله گرفته‌اند و در یک مدار حرکت نمی‌کنند. اما اگر به صورت دقیق‌تر به نمودارها نگاهی بیاندازیم خواهیم دید که نقره و طلا در دوره‌های طولانی‌تر به یکدیگر نزدیک‌تر و یا دورتر می‌شوند اما حرکت میانی آنها همواره در یک جهت قرار دارد.

این تکانه‌های قیمتی طلا و نقره نشانگر آن است که این دو فلز همواره به بازار که توسط نیروهای قدرتمند که دهه‌هاست به حرکت درآمده پاسخ داده‌اند و این اصل نیز قرن‌هاست که همراه با یکدیگر حرکت کرده است.

نقره فقط کمی متفاوت جواب می‌دهد یا به بیانی دقیق‌تر، خرید نقره به اعمال قدرت و تقاضا برای آن در صنعت بازمی‌گردد که باعث شده در سال‌های اخیر تقاضا برای آن کاهش یابد.

بیایید نگاهی دقیق تر به این الگو در ماه‌های اخیر داشته باشیم...

نمودار-نقره-طلا-2

همانطور که می‌بینید، طلا و نقره هنوز در همان جهت و مسیر حرکت می‌کنند. و تغییرات در نقره با حرکات بیشتری احساس می‌شود. این خبر تازه‌ای نیست، اما مهم است بدانید که رابطه اساسی میان طلا و نقره همچنان دست نخورده باقی مانده است.

در این نمودار جنبه‌های خاص و گفتنی وجود دارد:

در تابستان گذشته هنگامی که نرخ طلا رو به افزایش بود نرخ نقره سریعتر افزایش می‌‌یافت.

هنگامی که طلا در پاییز گذشته متوقف شد، نقره بیشتر کاهشی شد که این امری عادی است. وقتی دسامبر گذشته نرخ طلا تقویت شد، نقره عقب ماند.

هنگامی که بازارها در ماه مارس روند کاهشی را دنبال می‌کردند قیمت نقره به میزانی بیش از دو برابر طلا کاهش یافت که این میزان کاهش به کاربرد نقره در صنعت بازمی‌گردد.

از ماه مارس نرخ طلا دوباره افزایش یافته و این حرکت صعودی برای نقره سریعتر اتفاق افتاده است.

از این اطلاعات و داده‌ها چه نتیجه‌گیری می‌توان کرد؟

 اگر طلا صعودی باشد برای نقره می‌بایست بیشتر باشد.

نمی‌توان این موضوع را اثبات کرد اما به نظر می‌رسد که تعطیلی بازارها و اقتصاد بر اثر کووید-۱۹ نقره می‌بایست بهتر از طلا رشد می‌کرد. فقط افزایش نرخ ماه مارس را بدون شیب آن تصور کنید خواهید دید که نرخ نقره بیشتر خواهد بود.

فروش بیش از حد و ضریب نسبتا زیاد ۱۲۰ به یک طلا به نقره موید این موضوع است که هنوز هم در معاملات، نقره معامله بهتری نسبت به طلا دارد.

اما چیزی مهم‌تر از آنچه در این نمودارها مشاهده می‌کنیم وجود دارد.

 آن چیزی که می‌بینید امید‌‌های از دست رفته برای ترمیم نقره به صورت V شکل و صعودی است. زیرا نقره بیشتر به عنوان محصول فرعی معادن فلزات صنعتی تولید می‌شود.

منبع: kitco

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها