|
کدخبر: 121222 مسعود رمضانی

اختصاصی گسترش‌نیوز:

فلزی که قیمتش ۲ برابر طلا رشد کرد

بر اساس گزارشی که بلومبرگ منتشر کرد نقره نیز یک سال خوب را تجربه کرد به طوری که افزایش قیمتی به میزان دو برابر طلا داشت. که این افزایش به عواملی چون تضعیف نرخ دلار امریکا و پایین آمدن نرخ واقعی آن و همچنین تنش‌های ژئوپلتیکی ارتباط داشت و همین امر نیز سبب شد تا همه سرمایه‌گذاران برای حفظ سرمایه‌های خود به سمت فلزات گران‌بها حرکت کنند.

معدن فلزی که قیمتش ۲ برابر طلا رشد کرد

طلا فلز گران‌بهایی است که توجه بسیاری از سرمایه‌گذاران را به خود جلب کرده است چرا که در پی مشکلات اقتصادی همه‌گیر در جهان، سرمایه‌داران به دنبال محلی امن برای سرمایه‌‌های خود بوده‌اند به نحوی که در ماه آگوست نرخ طلا رکوردهای تاریخی را شکست و به ۲۰۵۰ دلار در هر اونس رسید.

سال خوب برای نقره

بر اساس گزارشی که بلومبرگ منتشر کرد میان نقره نیز یک سال خوب را تجربه کرد به طوری که افزایش قیمتی به میزان دو برابر طلا داشت. که این افزایش به عواملی چون تضعیف نرخ دلار امریکا و پایین آمدن نرخ واقعی آن و همچنین تنش‌های ژئوپلتیکی ارتباط داشت که همین امر نیز سبب شد تا همه سرمایه‌گذاران برای حفظ سرمایه‌های خود به سمت فلزات گران‌بها حرکت کنند.

کالین پلوم، بنیان‌گذار و مدیرعامل کارگزار فلزات گران‌بهای Noble Gold مستقر در لس‌آنجلس، گفت قبل از همه‌گیری مشکلات اقتصادی در جهان، شاهد سرمایه‌گذاری و خریداری در طلا و نقره با نسبت ۶۰ به ۴۰ بودیم اما این نسبت درحال‌حاضر نزدیک به ۵۰ به ۵۰ است.

وی همچنین عنوان کرد: ما شاهد پیشرفت چشمگیر در تجارت خود از زمانی از تعطیلی برخی مشاغل هستیم به طوری که فروش ما از ماه مارس تاکنون بیش از ۳۰ درصد افزایش داشته است.

هر اونس نقره روز دوشنبه با افت ۰.۴ درصدی همراه بود و به ۲۶ دلار و ۸۷ سنت در هر اونس رسید. بالاترین سطح نرخ نقره در ۱۰ آگوست و با نرخ ۲۹.۱۲ دلار در هر اونس همراه بود.

پلوم افزود: با اثرات ناشی از برخورد کووید-۱۹ به اقتصاد جهانی و با توجه به قدرت دلار، نرخ نقره در اواخر ماه مارس محدوده ۱۵ دلار قرار داشت و در اوایل ماه مارس بلافاصله عقب رفت و نرخ آن به ۱۳.۹۲ رسید و پس از آن تا ۲۹ دلار افزایش یافت که یک تلاطم بسیار بی‌سابقه و جالب در جدول زمانی چهار تا پنج ماهه بوده است.

پنل‌های خورشیدی نیازمند نقره هستند

همچنین مدیرعامل کارگزار فلزات گران‌بهای Noble Gold معتقد است که هم‌زمان با بازگشت اقتصاد به حالت اول خود، فضای بیشتری برای افزایش نرخ نقره وجود خواهد داشت، چرا که با شروع ساخت‌وسازها در کالیفرنیا در امسال از صفحات خورشیدی نیز استفاده خواهد شد که نقره یکی از اجرای اصلی آن به شمار می‌رود. همچنین این احتمال می‌رود که سایر ایالات دیگر امریکا نیز از پانل‌های خورشیدی استفاده کنند چرا که با گستردگی آن قیمت‌ها نیز کاهش خواهد یافت. در همین ارتباط نیز کالیفرنیا تمایل دارد تا قانون استفاده از پنل‌های خورشیدی را بر قانون املاک و مستغلات امریکا نیز تنظیم کند.

به همین منظور در سال آینده میلادی هر ملک جدیدی ساخته شده چه تجاری و چه مسکونی باید دارای پنل‌های خورشیدی باشد و نقره یکی از اجزای بزرگ آن به شمار می‌رود.

کرونا و کمبود استخراج نقره

پلوم گفت: درحال‌حاضر با توجه به مشکلات ناشی از کرونا تولیدات کاهش یافته و با کمبود مواجه شده است. می‌توان گفت که بزرگ‌ترین قربانی استخراج مواد معدنی در این بحران نقره بوده است. همین امر سبب شده تا شاهد افزایش نرخ نقره و تقاضای آن در بخش خرده‌فروشی باشیم. با توجه به این که بازیافت نقره به خوبی در برخی مناطق صورت نمی‌گیرد بنابراین نیاز به استخراج بیشتر وجود دارد و همین امر سبب می‌شود تا دسترسی به نقره با دشواری همراه باشد.

وی ادامه داد: گمان می‌کنم که ما همچنان شاهد کمبود این فلز گران‌بها در بخش صنعتی خواهیم بود و بر اساس اطلاعات ما به دلیل بیماری کرونا ماه‌ها در بخش‌هایی مانند ضرب سکه‌های سلطنتی کانادا و ایالات‌متحده نیز با مشکلاتی همراه بوده است.

قیمت نقره هنوز هم رقم بسیار پایینی دارد چرا که در اوایل آوریل سال ۲۰۱۱ این فلز گران‌بها به ۴۹.۵۲ دلار در هر اونس رسیده بود و باید توجه داشت که از آن زمان تاکنون استفاده از نقره در صنعت الکترونیک به طرز چشمگیری افزایش یافته است.

در حالی که بسیاری از صنایع مرتبط به نقره در حال افزایش است، برخی از معادن مجبور شده‌اند به دلیل مشکلات ناشی از کووید-۱۹ دوباره تعطیل شوند. موسسه نقره برای نخستین بار کسری بازار این فلز گران‌بها را، برای دوره زمانی پنج ساله پیش‌بینی کرده است.

 امسال، جهان شاهد کاهش ۱۳ درصدی میزان استخراج در معادن امریکای لاتین بود. ضمن اینکه میزان تأمین جهانی ۷.۲ درصد کاهش داشته است و بر این اساس ۶۷ میلیون اونس کمتر در منطقه تولید شده است که با این میزان می‌توان ۱۰۰ میلیون صفحه خورشیدی نقره تولید کرد.

منبع: mining.com

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها