|
کدخبر: 117375 شهریار خادمی

گسترش نیوز گزارش می‌دهد:

فولاد هرمزگان در مسیر استراتژیک

شرکت فولاد هرمزگان با تهیه نقشه استراتژیک و با هدف‌گذاری خروج از زیان انباشته و دستیابی به سودآوری پایدار، به‌دنبال بهبود مستمر است.

معدن فولاد هرمزگان در مسیر استراتژیک

شرکت فولاد هرمزگان در کنار خلیج‌فارس در زمینی به مساحت ۹۵ هکتار در ۱۳ کیلومتری غرب شهر بندرعباس و در منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج‌فارس واقع شده است. حضور این شرکت، استان هرمزگان را به قطب سوم فولاد کشور تبدیل کرده است.

مجاورت با آب‌های نیلگون خلیج همیشه فارس جهت دسترسی آسان به آب‌های آزاد، نزدیکی به مخازن عظیم گاز عسلویه، مجاورت با ذخایر سنگ‌آهن گل گهر، مجتمع بندری شهید رجایی و حمل‌ونقل جاده‌ای و ریلی ازجمله ویژگی‌های این شرکت است.

 آخرین دستاوردهای پیشرفته صنعت فولاد

طرح احداث یک مجتمع عظیم فولادی در سال ۱۳۷۸ در استان هرمزگان، در دستور کار شورای محترم اقتصاد قرار گرفت و پس از تایید مراحل اجرایی بزرگ‌ترین پروژه وزارت صنایع و معادن شامل خاک‌برداری، بتن‌ریزی، ساخت اسکله‌های عظیم فولادی و هزاران تن مصالح و تجهیزات موردنیاز دیگر در سال ۱۳۸۵ آغاز شد.

شرکت فولاد هرمزگان با برخورداری از آخرین دستاوردهای پیشرفته صنعت فولاد و با بهره‌مندی از نیروهای انسانی متخصص و مجرب، بنا دارد محصولات تولیدی خود را بر اساس اصول مشتری‌محوری به بازارهای داخل و خارج از کشور عرضه نماید.

در ادامه به عملکرد شرکت فولاد هرمزگان در عرصه‌های تولید صادرات و بورس، نگاهی می‌اندازیم. براساس ارزیابی‌های سالانه سازمان مدیریت صنعتی، فولاد هرمزگان جنوب به‌عنوان یکی از ۱۰۰ شرکت برتر کشور معرفی شده است. از اواخر سال ۱۳۹۵ شرکت فولاد هرمزگان جنوب، با رویکرد مدیریتی جدید، برنامه توسعه همه‌جانبه را تدوین و آغاز کرد. این شرکت با تهیه نقشه استراتژیک و با هدف‌گذاری خروج از زیان انباشته و دستیابی به سودآوری پایدار، همواره به دنبال بهبود مستمر بوده است. جوایز شرکت در زمینه تعالی سازمانی، گواه این بهبود مستمر است. این شرکت در زمینه سودآوری و تثبیت آن و همچنین در زمینه عملیاتی، پیشرفت قابل‌توجهی داشته است.

فولاد-هرمزگان

شرکت فولاد هرمزگان یکی از پایه‌های اصلی سودآوری را مدیریت هزینه در نظر گرفته است تا در شرایط بحرانی بتواند به سود قابل‌قبولی برسد. این شرکت حدود ۴ سال بهترین عملکرد را در زمینه بهای تمام‌شده، در بین شرکت‌های فولادساز هم‌تراز خود داشته است.

البته همچنان جای بهبود و ارتقای آن وجود دارد و این مسئله در قالب یک هدف استراتژیک در دستور کار شرکت فولاد هرمزگان جنوب قرار گرفته است. در این راستا، تشکیل کمیته‌های تحول و همچنین کمیته‌های تخصصی حل مسئله کمک شایانی کرده‌اند. با توجه به پیش‌بینی‌ها و شرایط پیشِ‌رو، به‌سرعت تصمیم‌گیری می‌شود و از ایجاد بحران جلوگیری به عمل می‌آید.

تحولات در زمینه تولید و فروش

در سال ۱۳۹۸ شرکت فولاد هرمزگان جنوب، به‌عنوان یکی از برترین تولیدکنندگان فولاد، توانست رتبه چهارم تولید فولاد خام کشور را به خود اختصاص دهد و با تولید یک میلیون و ۴۵۶ هزار و ۷۱۰ تن فولاد خام، بیش از ۷ درصد سهم تولید فولاد خام کشور را از آن خود کند.

این شرکت در ۱۲ماهه سال ۱۳۹۸ به رشد ۶۵ درصدی درآمد نسبت به سال گذشته دست یافته است. تولید محصول شرکت نیز نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲ درصد رشد داشته است.

شرکت فولاد هرمزگان جنوب توانسته میزان فروش محصولات ویژه و خاص مورداستفاده در صنایع تولید مخازن تحت‌فشار، کپسول گاز مایع، سازه‌های پراستحکام و قطعات ماشین‌آلات را در بازارهای داخلی و بین‌المللی به میزان ۷۸ هزار و ۶۵۲ تن برساند. در راستای اقدامات انجام‌شده در زمینه فروش، بازارهای جدید صادراتی در مناطق چین و شمال افریقا توسعه یافتند.

گفتنی است که در سال گذشته میزان محصول اسلبِ به ‌فروش ‌رسیده در داخل و خارج از کشور به یک میلیون و ۵۵۸ هزار و ۷۳۶ تن رسید که از این میزان ۵۲.۳ درصد در بازارهای صادراتی و ۴۷.۷ درصد در بازار داخلی عرضه شده است. در سال ۱۳۹۸ میزان تولید محصول تختال، با یک درصد رشد نسبت به سال ۱۳۹۷، از یک میلیون و ۴۴۰ هزار و ۲۷۶ تن به یک میلیون و ۴۵۶ هزار و ۷۱۰ تن رسید. در سال ۱۳۹۸ میزان فروش بریکت و آهک نسبت به سال ۱۳۹۷ به ترتیب ۴۴ و ۱۱ درصد کاهش داشته، اما میزان فروش آهن اسفنجی افزایشی چشمگیر یافته است.

tkhtal

درآمد حاصل از فروش محصولات شرکت فولاد هرمزگان جنوب در بازارهای داخلی و خارجی، با رشد ۶۵ درصدی نسبت به سال ۱۳۹۷، از ۳۷ هزار و ۲۶۱ میلیارد ریال به ۶۱ هزار و ۳۶۷ میلیارد ریال رسیده است.

درآمدهای فروش در بازارهای داخلی و صادراتی نسبت به سال قبل به ترتیب ۳۲ و ۱۱۱ درصد رشد داشته است. در سال ۱۳۹۸ متوسط قیمت خرید هر تن اسلب فولاد هرمزگان در بازارهای صادراتی ۳۹ میلیون و ۴۲۷ هزار و ۴۱۳ ریال و در بازارهای داخلی ۳۹ میلیون و ۲۵۸ هزار و ۳۳ ریال نرخ‌گذاری شده بود.

دستاوردهای فولاد هرمزگان جنوب

در سال ۱۳۹۸ شرکت فولاد هرمزگان جنوب، با تلاش در زمینه‌های گوناگون، اهداف خود را محقق کرد و توانست تقدیرنامه چهار ستاره تعالی سازمانی را از آن خود کند. در زمینه مشتری‌مداری نیز موفق به کسب لوح تقدیر رضایتمندی مشتریان شد و علاوه بر آن، گواهی رعایت حقوق مصرف‌کنندگان را اتخاذ کرد. این شرکت، مانند سال‌های گذشته، در سال ۱۳۹۸ نیز در فهرست ۱۰۰ شرکت برتر کشور جای گرفت.

دستیابی به مدال زرین دومین مدیر ملی جهادی، حرفه‌ای‌گرایی در روابط عمومی، کسب عنوان واحد نمونه صنعتی استان هرمزگان و صادرکننده نمونه برای ۵ سال پیاپی از دیگر دستاوردها و افتخارات این شرکت در سال ۱۳۹۸ بوده‌اند. در سال ۱۳۹۸ شرکت فولاد هرمزگان مجموعه اقداماتی را به‌منظور آغاز به کار پروژه‌های افزایش ظرفیت فولادسازی از ۱.۵ میلیون تن به ۲ میلیون تن و احداث کارخانه نورد ورق عریض در دستور کار خود قرار داد.

افزایش تولید فولاد از طریق نصب لنس‌های تزریق اکسیژن، گرافیت و آهک، افزایش نرخ شارژ مواد به کوره‌های قوس الکتریکی، تهیه و تدوین اسناد قراردادی پروژه‌های تصفیه‌خانه احیا، نصب سولفورزدا در واحد احیا و راه‌اندازی سیستم اطلاعاتی مدیریت بودجه خرید از دیگر دستاوردهای این شرکت در زمینه فناوری بوده است.

بررسی آمارهای منتشره سامانه کدال حاکی از تولید یک میلیون و ۲۱۷ هزار و ۸۵۸ تن انواع محصولات در مجتمع فولاد خراسان از ابتدای سال مالی تا پایان تیر ماه ۹۹ است.

عملکرد در بورس

فولاد هرمزگان با انتشار صورت‌های مالی ۳ ماهه و نیز عملکرد ماهانه تیر نشان داد در مسیر رو به تحول قرار گرفته که این تحولات سبب شکل‌گیری آینده روشنی در سهم می‌شود.

شرکت فولاد هرمزگان در صورت‌های مالی ۳ ماهه با رشد ۲۷ درصدی سود همراه شد و نشان داد سود‌سازی شرکت در مسیر رو به رشد خوبی قرار گرفته است.

این شرکت در زمینه تولید و فروش هم عملکرد مثبتی داشته است به‌طوری‌که فروش ۴ ماهه فولاد سازان هرمزگانی به ۲۳۰۹ میلیارد تومان رسیده است و با جهش ۲۹ درصدی همراه شده است.

متوسط نرخ محصولات شرکت رشد ۲۰ درصدی تنها در تیرماه ۹۹ داشته است که در مرداد ماه این روند ادامه دارد و به نظر می‌رسد گزارش مرداد شرکت نیز عالی باشد.۱

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها