|
کدخبر: 116045

بازاری مهم اما با آینده مبهم

نگرانی در خصوص آینده اقتصاد جهان به سبب شیوع بیماری کرونا و عدم اطمینان در مورد زمان پایان این بحران مرگبار سبب شده است تا آینده بازار فولاد و سایر کامودیتی‌ها (مواد پایه و معدنی) در هاله‌ای از ابهام فرو رود.

معدن بازاری مهم اما با آینده مبهم

جدیدترین پیش‌بینی صورت گرفته توسط کارشناسان نشان می‌دهد بهای سنگ‌آهن که ماده اصلی در صنعت فولاد به شمار می‌آید تا پایان سال ۲۰۲۰ به نصف سطح کنونی می‌رسد که معادل با ۵۵ دلار در هر تن است.

از دیگر سو، بنابر اعلام انجمن جهانی فولاد، آمار تولید ۶۴ کشور عضو از ژانویه (دی-بهمن ۹۸) تا پایان ژوئن (خرداد-تیر) ۲۰۲۰ افزون بر۷۸۳ میلیون تن فولاد خام (میانی) اعلام شده است که این رقم نسبت به مدت زمان مشابه در سال ۲۰۱۹ افت نزدیک به ۶ درصدی دارد.

گفتنی است افت شدید تولید ژاپن، کره جنوبی، امریکای شمالی و اروپا در ماه ژوئن ۲۰۲۰ ثبت شد و در عین حال تولید فولاد خام چین هم رشد ۴.۵ درصدی را تجربه کرده است.

تولید‌کنندگان بزرگ فولاد در آسیا نیز از جمله ژاپن، هند و کره جنوبی با کاهش شدید تولید روبه‌رو شدند. همچنین امریکای شمالی و اروپا نیز کاهش تولید را در مدت زمان مذکور تجربه کرده‌اند.

اما در میان سایر فلزات گرانبها، کارشناسان در خصوص آینده مس امیدوارند و روندی رو به رشد را برای فلز سرخ متصور شده‌اند.

به گزارش متال بولتن، گزارش‌ها از افزایش تقاضا برای خرید مس در بازارهای جهانی حکایت دارد.

بر اساس گزارش بازار بورس فلزات لندن، هر تن مس درحال‌حاضر در بازارهای جهانی ۶ هزار و ۳۵۶ دلار معامله می‌شود.

به باور شماری از کارشناسان، طلای سرخ در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۰ در محدوده ۶ هزار و ۶۰۰ دلاری بیتوته می‌کند.

به نظر کارشناسان و فعالان بازار فلزی جهان، فلز روی که در ۲ سال گذشته فراز و نشیب‌های فراوانی را تجربه کرده است در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۰ روند افزایشی را به سبب افزایش تقاضا تجربه می‌کند.

بر اساس گزارش بازار بورس فلزات لندن، درحال‌حاضر هر تن روی در بازارهای جهانی حدود دو هزار و ۳۷۱ دلار به فروش می‌رسد.

بنابر اعلام موسسه صنعتی فیچ، تولید جهانی معادن روی طی سال‌های آینده میلادی با افزایش روبه‌رو خواهد شد.

این موسسه همچنین بر این باور است که تولید جهانی معدن روی به‌طور متوسط سالانه ۱.۷ درصد تا سال ۲۰۲۹ افزایش یافته و به ۱۴.۸ میلیون تن می‌رسد.

منبع: ایرنا

ارسال نظر