|
کدخبر: 114495

مقصر اصلی کاهش صادرات فولاد کیست؟

رئیس سابق هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) با اشاره به دور تازه تحریم های آمریکا علیه بخش معدن و صنایع معدنی، این تحریم ها را فاقد اثرگذاری لازم بر صادرات و ارزآوری این بخش توصیف کرد.

معدن مقصر اصلی کاهش صادرات فولاد کیست؟

مهدی کرباسیان افزود: ‌در سال های گذشته در چند مرحله تحریم کامودیتی ها از سوی آمریکایی ها را شاهد بودیم که از جمله در یک مرحله فولاد، مس و آلومینیوم تحریم شد و در مرحله دیگر، شرکت های سازنده و صنایع معدنی هدف تحریم ها قرار گرفتند.

وی بیان داشت: آمارها تا پایان سال ۹۸حاکی است اقلامی که در فهرست تحریم ها قرار داشتند در وضعیت خوبی از نظر صادراتی قرار دارند و ارزش صادراتی تقریبا معادل سال ۹۷ برای آنها ثبت شد.

کرباسیان خاطرنشان کرد:‌ این در حالی است که اروپایی ها در پی رفتار آمریکایی ها از سال ۹۷ واردات خود از ایران را قطع کردند، اما با همه این تفاسیر آمار نسبتا خوبی در صادرات به ثبت رسید.

وی ادامه داد: با توجه به وجود مباحث حمل و نقل و انتقال پول ها در فهرست این تحریم ها، قیمت تمام شده محصولات ایرانی نیز افزایش یافته است.

رئیس سابق هیات عامل ایمیدرو با اشاره به کاهش ۴۱ درصدی صادرات کشورمان در چهار ماهه امسال در همسنجی با پارسال، معتقد است که تحریم های جدید فولادها و آلومینیوم های خاص به بهانه کاربرد دوگانه و نظامی، تاثیر بسزایی در رابطه تجاری ایران نخواهد داشت.

مشکلات داخلی، مساله اصلی

وی تاکید کرد:‌ مشکل ما در صادرات تحریم ها نیست، زیرا تحریم ها در دو سال گذشته نیز وجود داشت، بلکه عمده مشکلات ما داخلی است.

کرباسیان اضافه کرد: عمده مشکلات کشور، بخشنامه های متعدد، دستور العمل های متنوع و بعضا متناقض و عدم توجه دقیق به سخنان تولیدکنندگان و صادرکنندگان است.

وی تاکید کرد:‌ حال که صادرات نفتی کشور کاهش یافته و جابجایی پول به دشواری انجام می شود، باید اولویت ها و امتیازات ویژه ای برای صادرکنندگان قائل شد و بخصوص موضوع جوایز صادراتی که چند سال است مسکوت مانده را دوباره احیا کرد.

این کارشناس ارشد مسائل بخش معدن و صنایع معدنی، از تهاتر کالایی به عنوان شیوه ای خوب در زمانه کنونی تحریم ها یاد کرد که اقدام ارزشمندی است و تجربه دو ساله اجرای آن نشان داد می توان بسیاری از نیازهای وارداتی کشور را از همین محل تامین کرد.

وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای که متعاقب بیانیه پامپئو صادر شد، جزئیات تحریم‌های جدید ایران را اعلام کرد.

این وزارتخانه در این بیانیه مدعی شده ۲۲ فلز زیر با بخش‌های نظامی، هسته‌ای و موشکی ایران ارتباط دارند و انتقال آنها به ایران ممنوع است:

آلومینیوم ۳۱۹

آلومینیوم ۱۱۰۰

آلومینیوم ۲۲۵

آلومینیوم ۶۰۶۱

آلومینیوم ۶۰۶۳

آلومینیوم ۶۰۸۲

آلومینیوم ۷۰۷۵

آلیاژ برنز آلومینیوم UNS C۶۳۶۰۰

اکسید آلومینیوم

فولاد ۳۰۲

فولاد ۴۱۳۰

فولاد ضدزنگ ۳۲۱

فولاد ضدزنگ ۳۱۶

فولاد A۸۷۷

فولاد A۲۲۸

فولاد ۱۰۰Cr۶-۵۲۱۰۰

فولاد مارایجینگ ۳۵۰

فولاد مارایجینگ ۳۰۰

مس بریلیم

مس تنگستن

پودر آلومینیوم با غنای بالای ۹۸ درصد

آلیاژ C۳۷۰۰۰ – CuZn۳۸Pb۱

منبع: معدن ۲۴

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها