|
کدخبر: 280790

نبرد شطرنجی در جام جهانی / کدام تیم پیروز می‌شود؟

ژاپن که اسپانیا و آلمان ۲ قهرمان در ۳ دوره اخیر جام‌جهانی را شکست داده در مرحله یک‌هشتم نهایی به مصاف کرواسی نایب‌قهرمان دوره قبل خواهد رفت.

فوتبال نبرد شطرنجی در جام جهانی / کدام تیم پیروز می‌شود؟

از ساعت ۱۸:۳۰ در ورزشگاه الجنوب دیداری از مرحله یک‌هشتم نهایی جام‌ جهانی ۲۰۲۲ قطر بین تیم‌های ملی ژاپن و کرواسی برگزار خواهد شد.

ژاپن؛ یک سامورایی نمی‌خواهد شکست بخورد

باورنکردنی بود، اما آیا معجزه است؟ ژاپنی‌ها بی‌شک برای بردن آلمان و اسپانیا برنامه داشتند و این موفقیت برای‌شان تبدیل به آرزو نشد. سامورایی‌ها با حساب‌شده‌ترین نمایش و بدون ذره‌ای ترس از نام‌ها ۶ امتیاز مهم گرفتند که برای صدرنشینی‌شان کافی بود. این بهترین اتفاق برای ژاپن در تاریخ جام‌جهانی بوده و حالا همه به نسل جدید سامورایی‌ها با سرمربی ژاپنی‌شان هاجیمه موریاسو احترام می‌گذارند. سامورایی نمی‌خواهد در هیچ نبردی بازنده باشد و از فرصت می‌خواهد استفاده کند. ژاپن تابه‌حال از مرحله یک‌هشتم نهایی جام‌جهانی فراتر نرفته و این یک فرصت خوب برای آن‌هاست که نایب‌قهرمان دوره قبل را هم کنار بزنند. برای تیم نترسی مثل ژاپن خلق لحظات شاد بعدی غیرممکن نیست. در انتظار یک غافلگیری دیگر از ژاپن هستیم.

کرواسی؛ شطرنج‌باز قهار

بعد از توقف مقابل مراکش به نظر می‌رسید کرواسی با تیم ۴ سال قبل فاصله دارد، اما بعداً مشخص شد مراکش رقیب بزرگی بوده! حالا کرواسی یکی از تیم‌های مرحله حذفی است و خبر خوب برای هواداران‌شان این است که هر وقت به مرحله حذفی رفته‌اند بین ۴ تیم برتر جهان قرار گرفته‌اند. کرواسی با تغییر نسل هم قدرتش را حفظ کرده و نقطه قوت‌شان در این دوره بیشتر خط دفاعی‌شان بوده، با این که ستاره‌های مطرحی در خط آتش دارند. کرواسی در سمتی از جدول قرار گرفته که در صورت گذر از سامورایی‌ها به برزیل برخورد خواهد کرد. اما بلایی که ژاپن بر سر آلمان و اسپانیا آورد زلاتکو دالیچ را نگران می‌کند. در واقع بی‌مهابا حمله کردن می‌تواند برای بلیزرها مثل خودکشی باشد. دالیچ باید مثل یک شطرنج‌باز قهار مهره‌هایش را در زمان درست تکان بدهد تا بتواند سامورایی‌ها را کیش و مات کند.

کرواسی-ژاپن

آخرین جدال

ژوئن ۲۰۰۶ در مرحله گروهی جام‌جهانی تیم‌های ملی ژاپن و کرواسی به مصاف هم رفتند که در نهایت این بازی با تساوی بدون‌گل به پایان رسید. نکته جالب این که هردو تیم در گروه‌شان حذف شدند.

آمار بازی

۳) ژاپن و کرواسی تابه‌حال ۳ مرتبه به مصاف هم رفته‌اند که هرکدام یک بازی را برده و یک بازی هم مساوی شده. هر تیم هم ۴ گل به رقیبش زده.

۲) از ۳ دیدار ژاپن و کرواسی ۲ دیدار در جام‌جهانی بوده. کرواسی سال ۱۹۹۸ با نتیجه ۱-۰ پیروز شد و دیدار سال ۲۰۰۶ هم بدون‌گل پایان یافت. در مجموع کرواسی فقط همین ۲ مرتبه در جام‌جهانی مقابل آسیایی‌ها بازی کرده.

۴) توالی صعود ژاپن به مرحله حذفی جام‌جهانی برهم خورد. تا دوره قبلی سامورایی‌ها یک دوره در میان به مرحله حذفی رسیده بودند و حالا با دومین صعود متوالی تعداد صعودهای‌شان در مجموع ۴ مرتبه شد.

۲) نکته جالب و عجیب در مورد کرواسی این است که ۲ مرتبه از مرحله گروهی جام‌جهانی صعود کرده و در هردو تا جمع ۴ تیم رسیده؛ سال ۱۹۹۸ سوم شد و سال ۲۰۱۸ نایب‌قهرمان.

۳) ژاپن تابه‌حال در ۲ بازی متوالی مقابل تیم‌های اروپایی در جام‌جهانی پیروز نشده بود که این اتفاق با شکست دادن آلمان و اسپانیا رخ داد. حالا در صورت شکست دادن کرواسی با ۳ برد این رکورد را بهتر هم خواهند کرد.

۱) هیچ تیمی نتوانست در مرحله گروهی جام‌جهانی با ۳ کلین‌شیت راهی مرحله حذفی شود. کرواسی با یک گل خورده در کنار هلند، آمریکا، تونس، مراکش و برزیل بهترین خط دفاعی را در اختیار داشتند.

۱۴) یوتو ناگاتومو با حضور در هر ۳ بازی مرحله گروهی با ۱۴ بازی به تنهایی رکورددار بیشترین بازی برای ژاپن در جام‌جهانی شد. این مدافع ۳۶ ساله در ۴ جام‌جهانی حضور داشته.

مصدومان و محرومان

کو ایتاکورا مدافع ژاپن با دریافت کارت زرد مقابل اسپانیا دو اخطاره شد و به دیدار با کرواسی نخواهد رسید. کرواسی بازیکن مصدوم یا محروم برای این دیدار ندارد.

ترکیب احتمالی دو تیم

ژاپن: گوندا، تومیاسو، یوشیدا، تانیگوچی، ایتو، ناگاتومو، تاناکا، موریتا، کوبو، کامادا و مائدا

کرواسی: لیواکوویچ، یورانوویچ، لوورن، گواردیول، سوسا، مودریچ، بروزوویچ، کرواچیچ، کراماریچ، پریشیچ و لیوایا

منبع: خبر ورزشی

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها