|
کدخبر: 267065 سهیل مافی

گفت و گوی گسترش نیوز با پیشکسوت باشگاه استقلال:

خرید این مهاجم به سود استقلال است / آجورلو از ساپینتو حمایت کند / عده‌ای با محبوبیت غفوری مشکل دارند

علی لطیفی پیشکسوت باشگاه استقلال اظهار کرد: فرهاد مجیدی از حمایت کم سابقه ای از سوی مدیریت باشگاه برخوردار بود. به عقیده من اگر مسئولان باشگاه خواهان موفقیت استقلال هستند، باید همان پشتیبانی از کادرفنی قبلی را در مورد ساپینتو نیز تکرار کنند.

ورزش خرید این مهاجم به سود استقلال است / آجورلو از ساپینتو حمایت کند / عده‌ای با محبوبیت غفوری مشکل دارند

انتخاب ریکاردو ساپینتو به عنوان سرمربی جدید آبی پوشان پایتخت، بلاتکلیفی نیمکت قهرمان لیگ برتر را به اتمام رساند. مرد ۴۹ ساله پرتغالی با رزومه ای نه چندان قوی، جایگزین فرهاد مجیدی شد تا از عنوان قهرمانی استقلال در فصل جدید دفاع کند. حضور ساپینتو در استقلال، با نظرات مختلفی از سوی کارشناسان، پیشکسوتان و همینطور هواداران رو به رو شده است. عده ای او را  گزینه مناسبی برای نیمکت استقلال می دانند و برخی دیگر نظر خیلی مثبتی در خصوص وی ندارند.

گسترش نیوز برای بررسی بیشتر این موضوع و همینطور وضعیت نقل و انتقالاتی آبی ها، گفت و گویی با علی لطیفی پیشکسوت باشگاه استقلال انجام داده که در ادامه می خوانید.

ساپینتو-استقلال

 انتخاب ساپینتو درست و منطقی بود

علی لطیفی پیشکسوت باشگاه استقلال در رابطه با انتخاب ساپینتو به عنوان سکان دار جدید آبی ها گفت: در ابتدا باید به این موضوع اشاره کنم که افکار عمومی بین هواداران استقلال به هیچ عنوان طرفدار مربی داخلی نبوده و نیست. روی کار آمدن فرهاد مجیدی هم از سر ناچاری بود و خود ایشان نیز همواره مخالفانی داشته است. عملکرد و نوع بازی تیم استراماچونی کار را برای مربیان پس از او بسیار دشوار کرده بود. در سمت مقابل نیز دستاورد ها و دوران موفق حضور برانکو در تیم رقیب، مزید بر علت شد تا طرفداران استقلال فقط خواهان گزینه خارجی برای نیمکت باشند. بنابراین چاره ای جز استخدام مربی خارجی نبود. به اعتقاد من انتخاب ساپینتو در جهت کسب رضایت افکار عمومی، درست و منطقی بود.

ساپینتو-مربی

شرط اساسی برای موفقیت ساپینتو در استقلال

او در مورد شرایط نتیجه گیری ساپینتو با استقلال اظهار کرد: شرط اساسی نتیجه گیری سرمربی جدید در استقلال، حمایت همه جانبه است. در فصل گذشته نیز مجیدی برای دستیابی به موفقیت، از این فاکتور بهره مند شد. یک مدیری مثل سردار آجورلو با فراهم کردن اکثر شرایط لازم برای کادرفنی، به توفیق نهایی سرمربی تیم بسیار کمک کرد. هرچند نوع فوتبالی که تیم مجیدی ارائه می داد را به شخصه دوست نداشتم، ولی به خاطر عدم قهرمانی استقلال طی این سال ها، چاره ای جز نتیجه گیری و ارائه بازی اقتصادی نبود.

بازیکن اسبق آبی ها در ادامه افزود: به نظر من نتیجه گیری در چند هفته ابتدایی می تواند بسیار به ساپینتو و تزریق اعتماد به نفس به تیم کمک کند. مسئله حیاتی برای کادرفنی جدید استقلال این است که ساپینتو و آجورلو طی یک جلسه، نسبت به حضور یک دستیار مجرب ایرانی تصمیم گیری کنند. شخصی که به جو باشگاه استقلال آشنا باشد و نقش رابط را بین سرمربی تیم و مدیریت ایفا کند.

حسین-زاده-مهدی-پور

جدایی حسین زاده اتفاق خوبی برای استقلال نیست

او در مورد وضعیت نقل و انتقالات استقلال و دلخوری هواداران از مدیریت باشگاه بیان کرد: طبق قاعده کلی فوتبال، تیم های قهرمان پس از کسب موفقیت، برای حفظ شاکله اصلی ترکیب اقدام کرده و سپس به سراغ ترمیم نقاط ضعف خود می روند. استقلال علی رغم کسب قهرمانی در فصل گذشته، فوتبال زیبایی را ارائه نمی کرد. تیمِ مجیدی در فاز حمله دچار ضعف بود. یکی از دلایل آن نبود یک بازیکن خلاق و یک هافبک-مهاجم بود.

او ادامه داد: منظور من یک بازیکن شماره ۱۰ است که رابط هافبک های تدافعی و مهاجمان تیم باشد. در فصل قبل انجام بازی مستقیم از دفاع به حمله باعث می شد که خط هافبک از بازی خارج شده و بیشتر شاهد ارسال توپ های بلند برای مهاجمان بلند قامت باشیم. در فصل گذشته عنصر خلاقیت در خط حمله ضعیف بود و تا حدودی حسین زاده جوان سعی بر خلاقیت بخشیدن به فاز هجومی تیم می کرد. امیدوارم این بازیکن حفظ شود، چون با جدایی او اوضاع برای استقلال سخت تر هم می شود.

عملکرد آجورلو در نقل و انتقالات قابل قبول بوده است؟

بازیکن اسبق تیم ملی در ادامه خاطرنشان کرد: استقلال در فصل قبل در ساختار دفاعی عالی کار کرد و گابریل پین به عنوان مغز متفکر تیم، بسیار به نحوه سازماندهی خط دفاعی کمک کرد. اما استقلال در فاز هجومی عملکرد جالبی نداشت و بی تردید نیاز به چند بازیکن جدید دارد. یک بازیکن خلاق در خط میانی و یک مهاجم خوب، جزو نیازمندی های ترکیب فعلی استقلال است. واقعیت امر این است که استقلال در صورت حفظ مهره های کلیدی خود، خیلی نیاز به خرید های پرتعداد نداشت. از جهت اینکه استقلال موفق به حفظ بازیکنان کلیدی و موثر خود نشده است، من به عملکرد مدیریت در این زمینه نمره قبولی نمی دهم.

رضایی-بروژ

یک خرید جذاب برای آبی ها

لطیفی در مورد جذب احتمالی کاوه رضایی به گسترش نیوز گفت: سبک و سیاق بازی کاوه به ارسلان مطهری شباهت زیادی دارد. به عنوان مثال هر دو در پرس خط دفاعی حریف تبحر دارند و از دوندگی قابل توجه ای برخوردار هستند. مزیت کاوه نسبت به ارسلان، تجربه بالاتر او است. به هرحال رضایی چند سال سابقه بازی در اروپا را دارد و مقابل مدافعان باکیفیت اروپایی قرار گرفته است. کاوه در همان یک فصل حضور در استقلال، کیفیت بالای خود را نشان داد و در صورت جذب او، مدیران باشگاه قدم بلندی در جهت ارتقای کیفیت فاز هجومی تیم برداشته اند.

او در ادامه افزود: ولی در نظر داشته باشید که چون استقلال چند مهره اصلی خود را از دست داده، جذب یک بازیکن آنچنان گره گشا نخواهد بود. تا اینجا با از دست چند بازیکن موثر، کارنامه نقل و انتقالاتی مدیران باشگاه استقلال مردود است. حدودا یک ماه تا شروع لیگ جدید وقت باقی مانده و استقلال تیم خود را برای فصل جدید نبسته است. این مسئله کار ساپینتو را سخت خواهد کرد. بنابراین مدیران استقلال باید هرچه سریعتر مهره های جایگزین را انتخاب کنند. مهم ترین فاکتور موفقیت ساپینتو و متعاقبا تیم استقلال، حمایت تمام قد مدیریت از کادرفنی است.

آجورلو-و-ساپینتو

مسئله ای که به سود مجیدی شد

پیشکسوت استقلال درباره اراده مدیریت باشگاه برای حمایت از ساپینتو در فصل آتی عنوان کرد: فرهاد مجیدی از حمایت کم سابقه ای از سوی مدیریت باشگاه برخوردار بود. البته در کنار عملکرد خوب فرهاد به عنوان نفر اول کادرفنی، یک شانس بزرگ هم به او روی آورد. نبود تماشاگران در استادیوم در مجموع به نفع او و کادرش شد. هواداری در ورزشگاه وجود نداشت تا نسبت به نوع بازی تیم واکنشی نشان دهد.

لطیفی یادآور شد: از طرفی مجیدی به عنوان فردی محبوب، از حمایت فضای مجازی نیز برخوردار بود. حالا باید منتظر ماند و دید که آیا ساپینتو هم از این پشتیبانی برخوردار می شود یا خیر؟ به عقیده من اگر مسئولان باشگاه، واقعا خواهان موفقیت استقلال هستند، باید همان حمایت از کادرفنی قبلی را در خصوص مربی پرتغالی نیز تکرار کنند.

وریا-غفوری

وریا غفوری یک ایرانیِ باشرف است

علی لطیفی ضمن حمایت از وریا غفوری، درباره شرایط کاپیتان آبی ها تصریح کرد: من با سیاسی بودن رفتار و گفتار غفوری  به هیچ وجه موافق نیستم. وریا غفوری در وهله اول یک ایرانیِ باشرف است. موضع او به خودیِ خود سیاسی نیست. او از درد و مشکلات مردم سخن گفته است. آیا اسم این کار را می توان یک رفتار سیاسی گذاشت؟ به اعتقاد من وریا غفوری کار بدی نکرده است که به خاطر آن مواخذه شود. جهت گیری های او عمدتا اجتماعی و به نفع مردم کشورش بوده است.

ستاره اسبق استقلال ادامه داد: فارغ از این بحث، نخبه کشی از دیرباز تا الان، ذات کشور ما بوده است. رفتار بازدارنده با ستاره های محبوبی مثل ناصر حجازی، علی دایی، علی کریمی و سایرین تبدیل به یک سنت در این مرز و بوم شده است. متاسفانه افراد غیر فوتبالی همواره با اعمال قدرت، این اشخاص ارزشمند را کنار زده و به آن ها به حرمتی کرده اند. به عنوان مثال قانون ۲۷ ساله ها را برای مقابله با ناصر حجازی گذاشتند تا او را پس بزنند. حقیقت امر این است که عده ای اصولا با محبوبیت افراد مشکل دارند. در مورد وریا هم این مسئله در حال تکرار شدن است. بزرگ ترین مشکل غفوری محبوبیت او است. در کشورهای دیگر خصوصا جهان اولی ها، از مفاخر و مشاهیر خود استفاده می کنند ولی متاسفانه در ایران رفتار متفاوتی را شاهد هستیم.

  • جواد ارسالی در

    با حمایت از مردم مشکل دارند میگن‌ ما هر چی بگیم درسته مردم هیچ کارن

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها