|
کدخبر: 193442

از مارادونا تا مالکوم، ناموفق‌های بارسلونا

برخی از بازیکنان بارسلونا که با هزینه‌های سنگینی به این باشگاه پیوستند، نتوانستند انتظارات را برآورده کنند.

فوتبال از مارادونا تا مالکوم، ناموفق‌های بارسلونا

بارسلونا سابقه زیادی در جذب بازیکنان بزرگ با صرف هزینه‌های سنگین دارد. بازیکنانی مانند آندره گومز و آردا توران در سال‌های اخیر هزینه‌های هنگفتی برای این باشگاه داشته‌اند.

گران‌ترین نقل و انتقالات تاریخ باشگاه بارسلونا نتوانستند عملکرد گذشته خود را در این تیم تکرار کنند. کاتالان‌ها در سال‌های اخیر با هزینه‌های هنگفت به دنبال ستاره‌هایی رفتند که در نیوکمپ فروغی نداشتند. بیشتر این خرید‌ها در دوران ریاست جوزپ ماریو بارتومئو انجام شد که باعث شد سلامت مالی این باشگاه با خطر مواجه شود.

۱- فیلیپه کوتینیو

فیلیپه کوتینیو وقتی لیورپول را ترک کرد و در ژانویه ۲۰۱۸ با مبلغ ۱۶۰ میلیون یورو به نیوکمپ رفت، گران‌ترین خرید تاریخ بارسلونا شد.

او در نیم فصل دوم فصل ۲۰۱۷/۲۰۱۸، ۹ گل زد و ۶ پاس گل داد و شروع خوبی داشت، اما شرایط در ادامه برای او به همین خوبی پیش نرفت. کوتینیو نخستین فصل کامل خود را در بارسلونا با مصدومیت گذراند. او فصل بعد با قراردادی قرضی به بایرن مونیخ رفت و فصل گذشته به نیوکمپ بازگشت. این بازیکن پس از بازگشت به بارسلونا دچار مصدومیت طولانی مدت شد و ماه گذشته به تمرینات این تیم بازگشت.

۲- دیگو مارادونا

دیگو مارادونا در سال ۱۹۸۲ با قراردادی به ارزش ۷.۲ میلیون یورو به بارسلونا منتقل شد و رکورد گران‌ترین بازیکن تاریخ باشگاه را با خود اختصاص داد. با وجود این که مارادونا یکی از بزرگ‌ترین بازیکنان تاریخ است، به دلیل مسائل متعدد نتوانست از ظرفیت خود استفاده کند و سرانجام از بارسلونا اخراج شد.

جوزف لوئیس، رئیس وقت باشگاه بارسلونا بعد‌ها درباره او گفته بود که مارادونا نتوانست در بارسلونا جا بیفتد، زیرا نتوانست مطابق چارچوب‌های باشگاه رفتار کند. دوران حضور مارادونا در جمع کاتالان‌ها با اتفاقاتی نظیر ابتلای او به هپاتیت همراه بود. سپس کمی موفقیت، دعوا، مصدومیت طولانی مدت و در نهایت اعتیاد به کوکائین موجب شد تا مارادونا از خودش دور شود.

او ۳۳ گل و ۱۸ پاس گل برای این بارسلونا به ثمر رساند و ۳ جام با پیراهن این تیم کسب کرد، اما بدنامی‌های ستاره آرژانتینی دستاورد‌های او را تحت الشعاع قرار داد. مارادونا سپس در سال ۱۹۸۴ به ناپولی منتقل شد.

۳- عثمان دمبله

بارسلونا تابستان سال ۲۰۱۷ عثمان دمبله را به عنوان جانشین نیمار به خدمت گرفت. بارسلونا که ۲۲۲ میلیون یورو بابت فروش بازیکن برزیلی خود دریافت کرده بود، تقریبا نیمی از این مبلغ را برای جذب بازیکن فرانسوی از بورسیا دورتموند خرج کرد. در واقع انتقال دمبله به نیوکمپ ۱۰۵ میلیون یورو برای باشگاه اسپانیایی هزینه داشت.

همه نگاه‌ها به دمبله بود تا بعد از انتقال گران نرخ او، خط حمله بارسلونا بار دیگر زنده شود، اما دمبله از زمان پیوستن به بارسلونا تاکنون، بیشتر وقتش را در کنار کادر پزشکی و کلینیک باشگاه صرف کرده است. این بازیکن فرانسوی ظرف ۴ سال ۱۲ بار مصدوم شد و در مجموع ۶۵۸ روزی که در این تیم سپری کرد، ۹۵ بازی را از دست داد.

دمبله در ۱۱۸ بازی برای بارسلونا تاکنون ۳۰ گل و ۲۱ پاس گل به ثمر رسانده است. او درحال‌حاضر از ناحیه همسترینگ تحت مراقبت کادرپزشکی است و تا اواسط مهرماه از میادین دور خواهد بود.

۴- آنتوان گریژمان

آنتوان گریژمان با قراردادی به ارزش ۱۲۰ میلیون یورو راهی نیوکمپ شد و انتظار می‌رفت درخششی که با پیراهن اتلتیکو مادرید داشت را با پیراهن بارسلونا هم تکرار کند. با این حال این بازیکن فرانسوی در سطحی که در دوران حضورش در اتلتیکو مادرید نشان داده بود، ظاهر نشده است.

او جلوه‌هایی از درخشش خود را نشان داده است، اما تا کنون نتوانسته در قامت یک مهاجم تاثیرگذار و قابل اتکا ظاهر شود. گریژمان از زمان انتقال به جمع کاتالان‌ها در سال ۲۰۱۹ تاکنون فقط ۳۵ گل و ۱۷ پاس گل برای بارسلونا به ثمر رسانده است.

۵- مالکوم

ستاره برزیلی در تابستان سال ۲۰۱۸ با قرارداد ۴۱ میلیون یورویی از بوردوی فرانسه به بارسلونا منتقل شد.

نمایش‌های خوب او در ترکیب بوردو نوید بخش حضور یک ستاره جوان در ترکیب بارسلونا بود، اما او هم انتظارات را برآورده نکرد. مالکوم ۲۴ بازی برای بارسلونا انجام داد که حاصل آن ۴ گل و ۲ پاس گل بود. او نتوانست سرمربی وقت بارسلونا را با نمایش ضعیف خود متقاعد کند و درست یک سال بعد با همین رقم به زنیت منتقل شد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها