|
کدخبر: 307097 سهیل مافی

گزارش گسترش نیوز از نشست خبری نهمین جشنواره بازی های رایانه ای فجر؛

برگزاری نهمین جشنواره بازی های رایانه ای فجر

نشست خبری برگزاری جشنواره بازی‌های رایانه‌ای فجر با حضور محمدامین حاجی‌هاشمی؛ مدیرعامل بنیاد ملی بازی های رایانه‌ای و مسعود حسنلو؛ دبیر ستاد فناوری‌های نرم معاونت علمی ریاست جمهوری، سید مهدی حیات شاهی؛ مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری صنایع خلاق و محمدصادق دهنادی؛ مدیر روابط عمومی بنیاد ملی بازی های رایانه‌ای آغاز شد.

فناوری برگزاری نهمین جشنواره بازی های رایانه ای فجر

پس از یک وقفه چهار ساله به علت شیوع ویروس کرونا، نهمین دوره جشنواره بازی‌های رایانه‌ای در دی ماه برگزار خواهد شد. برگزاری این رویداد با عنوان جدید جشنواره بازی‌های رایانه‌ای فجر و همزمان با برگزاری سایر جشنواره های فرهنگی نظیر تئاتر، سینما، موسیقی، هنرهای تجسمی و ... به مناسبت دهه فجر خبر بسیار خوبی برای علاقه مندان این حوزه محسوب می شود.
در این نشست خبری، تفاهم نامه همکاری در رویداد سرمایه گذاری جشنواره با حضور معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری به امضا خواهد رسید.

بازی-رایانه-ای13

استعدادهای غیرقابل انکاری وجود دارد

محمدامین حاجی هاشمی، مدیر عامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در ابتدای این نشست گفت: در ادامه مسیر خود قصد برگزاری رویدادهای جدیدی را داریم. ما در کشور سالیانه بیش از ۱۰۰ بازی تلفن همراه و رایانه ای قوی داریم که توسط بخش خصوصی منتشر می شوند. تعدادی از این بازی ها در بازارهای بین المللی راه پیدا می کنند.
او ادامه داد: تعدادی از این بازی ها در داخل و خارج کشور، مخاطبان چند میلیونی پیدا خواهند کرد. هرساله چنین قصدی وجود دارد که فضای رشد، تولید و نشر این بازی ها فراهم شود. متاسفانه در سال های اخیر با عدم برگزاری رویدادهای این چنینی، این قدرت و ظرفیت به نمایش گذاشته نشده است. ما در سراسر کشور با استعدادهای چشمگیری مواجه شدیم و این پتانسیل را با تمام وجود حس کردیم.

جشنواره به بستری برای ارتقای این حوزه بدل خواهد شد

حاجی هاشمی در ادامه بیان کرد: یکی از نقاط ضعف موجود در این میان، عدم توجه به موضوع شبکه سازی بین بازی سازان و سرمایه گذاران بوده است و لذا این طور تلقی شد که به یک رویداد ملی در این زمینه نیاز مبرمی وجود دارد. به هرحال بازی های ملی برای اعتلای هویت ایرانی-اسلامی و یک فرصت و ظرفیت مطلوب و مهم به شمار می رود. هم اکنون ۳۴ میلیون نفر بازیکن در کشور داریم که ساعت های زیادی از روز را صرف انجام بازی های مختلف می کنند. این مطلب بیانگر آن است که  این رسانه، جایگاه ویژه ای در میان مخاطبان خاص خود با طیف سنی مختلف دارد.
مدیرعامل بنیاد ملی بازی های رایانه ای افزود: میانگین سنی بازیکنان در کشور، هرساله رو به افزایش است و ما توجه این موضوع هستیم. از سوی دیگر تولیدکنندگان خیلی خوبی در این حوزه و همچنین بخش تولید و نشر بازی ها وجود دارد. بنیاد در دو جنبه علمی و تجاری، رویدادهایی را در برنامه خود دارد.
حاجی هاشمی اذعان کرد: جشنواره پیش رو به بستری برای رشد و ارتقای حوزه مذکور بدل خواهد شد. یکی از اهداف مهم ما از برگزاری این رویداد، انجام سرمایه گذاری برای ارتباط میان بازیسازان و مجموعه های سرمایه گذار است.
نشست

اهمیت بحث زیرساخت مالی

مسعود حسنلو، دبیر ستاد فناوری های نرم نهاد ریاست جمهوری در حاشیه این نشست بیان کرد: در سه محور مطالب خود را بیان می کنم؛ یکی از مهم ترین حوزه های رسانه‌ای کشور، بازی‌های رایانه‌ای محسوب می شود. این حوزه از جهت تعداد بازیکنان و فعالان، گردش مالی و تاثیر بر فرهنگ و هویت ملی، حائز اهمیت است.
وی افزود: اصحاب رسانه با واقع نمایی می توانند کمک جدی به این اکوسیستم کنند. بحث زیرساخت مالی، یکی از مهم ترین سرفصل ها به حساب می آید. بحث زیرساخت های مالی یکی از مهم ترین سرفصل ها برای ما به حساب می آیند. توسعه اولیه زیرساخت های زیست بوم بازیسازی را نباید از یاد برد. عدم وجود این موضوع منجر به توقف فرآیند رشد و پیشرفت های باقوه می شود.

۱۰ میلیارد آورده مالی

حسنلو ادامه داد: جهت رشد و بالندگی در این زمینه، نیاز به منابع پیشران است که عمدتا در اختیار بانک ها قرار دارند. مجموعه های واسطه در این میان باید با اقدامات لازم، فاصله موجود را کاهش دهند. جشنواره آتی، اتصال ها و روابط شبکه را تقویت خواهد کرد. امیدوارم در نهایت این فرآیند حیاتی شکل گرفته و باعث رشد اکوسیستم شود. ۱۰ میلیارد تسهیلات در فازهای مختلف برای جشنواره مدنظر قرار گرفته است.
دبیر ستاد فناوری‌های نرم معاونت علمی ریاست جمهوری توضیح داد: البته این ارقام برای تقویت زیرساخت های مالی حوزه بازی های رایانه ای ناچیز است و نیاز به اعداد بیشتری حس می شود.
بازی-رایانه-ای12

جوایز ویژه برای برترین‌ها درنظر گرفتیم

محمدصادق دهنادی، مسئول دبیرخانه جشنواره در ادامه نشست اظهار کرد: بازار بازی‌های رایانه‌ای باید افق روشنی داشته باشد و صرفا جنبه نمایشی آن مورد توجه و اعتنا نباشد. مهم ترین بحث در این میان، بازنمایی پیشرفت زیست بوم بازی‌های رایانه‌ای است.
او در ادامه خاطرنشان کرد: سهم بازی‌های رایانه‌ای ایرانی ظرفیت گسترش در بازار را دارند. برخی از بازی های رایانه‌ای در سایر کشورها کاربر دارند. باید فرصت ها و بسترها فراهم شود تا شاهد بالندگی این حوزه باشیم.
دهنادی تصریح کرد: با شبکه سازی در این زمینه، بازی سازان صاحب صندوق مالی‌ می شوند و از سرمایه های موجود بهره مند می شوند. با رعایت استانداردها و شکل گیری رقابت، شرایط بهبود پیدا خواهد کرد.
مدیر روابط عمومی بنیاد ملی اضافه کرد: ما جوایزی مانند بهترین بازی سال را درنظر گرفتیم که با شاخص های شفاف به انتخاب برترین ها دست خواهیم زد. همچنین در بخش هایی نظیر بهترین دستاورد فنی، طراحی بازی، هنری، صداگذاری و موسیقی، روایت در بازی نیز بهترین ها را معرفی می کنیم.
او در پایان بیان کرد: بهترین بازی ها در سبک و ژانرهای مختلف و همین طور در بخش مقاومت و استکبارستیزی مورد توجه خواهد بود. ما یک تیم داوری حرفه ای را برای این منظور درنظر گرفتیم و جوایز غزال زرین و دیپلم افتخار را به برترین ها اهدا خواهیم کرد.
نشست-3

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها