|
کدخبر: 294585

روش درست نگهداری ارزهای دیجیتال چیست؟

ماهیت ارزهای دیجیتال چیست؟

ارز دیجیتال اصطلاحی است که برای کریپتوکارنسی به کار می‌‌رود. برای فهم اینکه اصطلاح ارز دیجیتال چیست، باید اول از همه بدانیم  ارز دیجیتال یک نوع پول مجازی است که از طریق رمزنگاری حفاظت می‌شود و خرج کردن اشتباه یا تقلب در آن را تقریباً غیرممکن است. همان طور که Wallex درج کرده است، از رمزنگاری علاوه بر ایمن سازی و تأیید تراکنش‌ها، برای کنترل ایجاد واحدهای جدید انواع ارز دیجیتال نیز استفاده می‌شود. این ارزهای رمزنگاری شده خاص در واقع همان رمزارزها هستند که به طور کلی به ارز دیجیتال شهرت پیدا کرده‌اند. اما اساس ارز دیجیتال چیست؟ بسیاری از ارزهای دیجیتال بر اساس فناوری بلاکچین ساخته شده‌اند، که یک دفتر کل توزیع شده از تراکنش‌هاست که توسط یک شبکه توزیع شده از کامپیوترها نگهداری و اجرا می‌شود.

والکس

روش درست نگهداری ارزهای دیجیتال چیست؟

این روزها بازار خرید و فروش ارزهای دیجیتال به عنوان داغ‌ترین بازارهای مالی و سرمایه‌گذاری جهان به بستر عظیمی برای انجام معاملات مختلف تبدیل شده‌اند. با توجه به افزایش قیمت ارزهای دیجیتال و رشد قابل‌توجه ارزش این دارایی‌های کریپتو، بسیاری از کاربران تصمیم گرفته‌اند که از طریق خرید ارز دیجیتال و نگهداری از آن در بستر بلاکچین یک سرمایه‌گذاری مطمئن را تجربه کنند. در این بین تامین امنیت دارایی‌های دیجیتال به یک مسئله چالش برانگیز برای کاربران تبدیل شده است. هر چند که ارزهای دیجیتال به واسطه ماهیت غیرمتمرکز بودن خود از امنیت بالایی برخورداراند، اما ممکن است امنیت این دارایی‌ها به واسطه هک شدن صرافی‌ها و موارد دیگر به خطر بیفتد. این در حالی است که اگر با روش‌های درست نگهداری از ارز دیجیتال در بستر بلاکچین آشنا شوید، می‌توانید امنیت دارایی‌های خود را تأمین کنید.

اهمیت ذخیره‌سازی ارز دیجیتال

به نقل از investopedia، زمانی که شما به عنوان یک سرمایه‌گذار یا تریدر به خرید ارز دیجیتال می‌پردازید، در واقع مالکیت این دارایی‌های دیجیتال به شما داده می‌شود. پس از آن یک کیف پول با آدرس مشخص و خصوصی در بستر بلاک چین ایجاد می‌شود که شما بتوانید مرزهای خود را در آن ذخیره کنید. برای اینکه بتوانید به دارایی‌های خود دسترسی پیدا کنید، یک کلید خصوصی رمزنگاری شده در اختیار شما قرار می‌گیرد. در نهایت شما می‌توانید با خیال آسوده، دارایی خود را ثبت، تایید، رمزنگاری و ذخیره کنید و مالکیت آن را به عهده بگیرید. اگر اطلاعات یک بلاک‌چین تغییر پیدا کند، به هیچ وجه امکان سرقت ارزهای دیجیتال شما وجود ندارد. بهتر است بگوییم که اصلا امکان هک کردن بلاک‌چین وجود ندارد.

والکس۱

مسئله اینجاست که کیف پول‌های ارز دیجیتال به عنوان پلتفرم‌های نرم‌افزاری روی سخت‌افزارها قرار می‌گیرند؛ به همین خاطر قابل هک شدن هستند. به عبارتی آنچه در معرض هک شدن است، عاملی است که دسترسی شما به کیف پول را فراهم می‌کند. به همین خاطر توصیه می‌شود از روش‌هایی برای نگهداری رمز ارز استفاده کنید که امنیت بیشتری ارائه می‌دهند. این نکته را در نظر داشته باشید که هیچ یکی از روش‌های نگهداری از رمز ارزها ایمنی ۱۰۰ درصدی ارائه نمی‌دهند؛ به همین خاطر لازم است پس از انتخاب بهترین روش برای نگهداری از ارزهای دیجیتال، از برخی اقدامات احتیاطی امنیتی از جمله: پشتیبان‌گیری و به‌روزرسانی نرم‌افزار استفاده کنید. به این ترتیب می‌توانید با اطمینان از حفظ سرمایه خود در حوزه کریپتوکارنسی به ترید و سرمایه‌گذاری بپردازید.

انواع کیف پول ارز دیجیتال

برای ذخیره و نگهداری از ارزهای دیجیتال از تجهیزات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری خاصی تحت عنوان ولت یا کیف پول ارز دیجیتال استفاده می‌شود. آنچه در تامین امنیت ارزهای دیجیتال مورد توجه قرار می‌گیرد؛ انتخاب نوع مناسب کیف پول در سرمایه‌گذاری‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت است. در واقع برای اینکه بتوانید از دارایی‌های دیجیتال خود محافظت کنید، باید یک کیف پول مناسب داشته باشید. در بررسی روش‌های ایمنی ذخیره‌سازی و نگهداری رمز ارزها به دو روش ذخیره‌سازی سرد و گرم می‌رسیم که عملکرد هر یک با توجه به نوع کیف پول مشخص می‌شود. در ادامه به معرفی عملکرد کیف پول‌های آنلاین و آفلاین می‌پردازیم.

کیف پول گرم

برای ذخیره‌سازی ارز دیجیتال در کیف پول گرم دو کلید رمزنگاری شده خصوصی و عمومی به شما داده می‌شود. کلید عمومی در واقع نام کاربری شماست که در بستر بلاکچین در دسترس تمامی کاربران قرار می‌گیرد. کلید خصوصی نیز عملکردی شبیه به رمز عبور دارد. این کیف پول‌ها که تحت عنوان هات ولت‌ نیز شناخته می‌شوند، در واقع نوعی نرم‌افزار تحت وب آنلاین هستند که دسترسی دائمی این کیف پول‌ها به اینترنت، خطر هک شدن آن‌ها را افزایش می‌دهد. هرچند کیف پول‌های نرم‌افزاری از ارزهای دیجیتال بیشتری پشتیبانی می‌کنند؛ اما نمی‌توان این معضل را در آن‌ها نادیده گرفت. هات ولت‌ها تنها در سرمایه‌گذاری‌های کوتاه‌مدت ارز دیجیتال ایمنی مناسبی را ارائه می‌دهند.

کیف پول سرد

اگر به دنبال یک فضای ذخیره‌سازی ایمن برای سرمایه‌گذاری بلندمدت هستید، کیف پول‌های سرد انتخاب ایده‌آلی برای شما خواهند بود. این کیف پول‌های ارز دیجیتال که به کیف پول سخت‌افزاری معروف هستند، به اینترنت متصل نبوده و به همین خاطر، خطر کمتری برای کاربران بلاک‌چین خواهند داشت. خلاصه بگویم که کیف پول‌های سرد ایمن‌ترین راه ذخیره‌سازی ارزهای دیجیتال هستند؛ چون این ولت‌ها از راه دور قابل هک شدن نیستند.

اقدامات احتیاطی امنیتی در ذخیره‌سازی رمز ارز

شما می‌توانید ارز دیجیتال خود را در کیف پول‌های سرد ذخیره کرده و زمانی که قصد فروش رمز ارز خود را دارید، مقداری از آن را به کیف پول گرم انتقال دهید. با توجه به اینکه مقدار دارایی شما در کیف پول گرم توسط دیگر کاربران بلاک‌چین قابل مشاهده است، می‌توانید دارایی خود را در کیف پول سرد نگهداری کنید. به ترتیب اگر در کیف پول گرم خود دارایی خاصی نداشته باشید، کمتر توسط هکرها جلب توجه می‌کنید. در مورد کلید کیف پول‌های سرد باید بدانید که ممکن است به هر دلیلی کلید شما گم شده یا از بین برود؛ به همین خاطر باید آن را در یک مکان امن نگهداری کنید.

والکس۲

البته شما می‌توانید از کیف پول‌های صرافی‌ها هم استفاده کنید. نگهداری از ارزهای دیجیتال و ذخیره‌سازی آن‌ها در کیف پول‌های صرافی راحت‌تر است و نقل و انتقال آن کارمزد کم‌تری دارد. البته با توجه به این‌که امنیت این کیف پول‌ها بسیار مهم است، باید بروکری را انتخاب کنید که به پلتفرم‌های امنیتی با کیفیتی مجهز است؛ چون امکان هک شدن صرافی نیز وجود دارد.

جمع‌بندی

در این مطلب راجع به روش‌های ایمن نگهداری از ارزهای دیجیتال صحبت کردیم. مهم‌ترین راه نگهداری از رمز ارز استفاده از کیف پول‌های مختلف است. مسئله اینجاست که نوع کیف پول هیچ نقشی در کاهش و افزایش قیمت ارز دیجیتال ندارد. آنچه در این بین مورد توجه قرار می‌گیرد، امنیت کیف پول برای ذخیره‌سازی رمز ارز در سرمایه‌گذاری‌های کوتاه‌مدت و بلند‌مدت است؛ به همین خاطر باید با توجه به نوع سرمایه‌گذاری و اهداف تجاری که دنبال می‌کنید یک کیف پول سخت‌افزاری و نرم‌افزاری مناسبی را انتخاب کنید. کیف پول‌های صرافی‌های معتبر نیز می‌توانند امنیت بالایی ارائه دهند.

 

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها