|
کدخبر: 284350 سهیل مافی

گفتگوی گسترش نیوز با دبیر انجمن واردکنندگان موبایل؛

سرنوشت قیمت موبایل در دستان دلار / فروشندگان احتکار می‌کنند؟

مهدی عبقری، دبیر انجمن واردکنندگان موبایل اظهار کرد: در صورت وفور جنس و عرضه درست کالا توسط شرکت‌ها، ما چیزی با عنوان دپو یا احتکار کالا در بازار تلفن همراه نخواهیم داشت. در این خصوص شایعاتی مطرح می‌شود اما خلاف واقع و کذب است و در صنف ما هیچ‌گونه احتکاری وجود ندارد.

فناوری سرنوشت قیمت موبایل در دستان دلار / فروشندگان احتکار می‌کنند؟

بی‌ثباتی بازار ارز همواره عاملی برای رشد قیمت اجناس مختلف محسوب شده و ظاهراً قرار نیست که این معضل به این زودی برطرف شود. افزایش قیمت دلار در هفته‌های اخیر، بر قیمت کالاهای مختلف تأثیر قابل توجهی گذاشته و بسیاری از بازارها را تحت‌الشعاع خود قرار داده است.

در یک ماه گذشته همراه با عوض شدن کانال‌های دلار، قیمت کالاها نیز پرواز کرد و در این میان خریداران و فروشندگان دچار یک چالش جدی شده‌اند. بازار موبایل هم به مانند سایر بازارها از وضعیت کنونی تأثیر پذیرفته و قیمت‌ها در آن دچار دگرگونی شده است. البته رئیس اتحادیه فروشندگان موبایل، موضوع افزایش قیمت تلفن‌های همراه را، امری جزئی قلمداد می‌کند.

افرادی که در روزهای اخیر در بازار موبایل حضور داشتند، به تأثیرپذیری یا حتی وجود وضعیت بحرانی در این بازار اذعان کردند. در این شرایط فروشندگان قصد فروش ندارند و از سوی مقابل خریداران نیز قدرت خرید موبایل را ندارند. به عنوان مثال چندی پیش رئیس اتحادیه فروشندگان تلفن شیراز بر این موضوع صحت این مطلبی را تائید کرد.

او در این خصوص اظهار کرد: «افزایش قیمت دلار و بی‌ثباتی بازار ارز باعث شد تا فروش تلفن همراه در بازار تهران متوقف شده و مغازه‌داران از ترس از‌دست‌دادن سرمایه‌، فروش موبایل را متوقف کنند. بازار خرید و فروش موبایل در شیراز متوقف شده و خریداران و فروشندگان دیگر جرئت خرید و فروش گوشی همراه را ندارند. قیمت موبایل آیفون ۱۳ پرومکس ۲۵۶ از ۵۶ میلیون تومان به ۸۵ میلیون تومان افزایش یافته است. این شرایط باعث شده که عملاً خریدار و فروشنده‌ای در بازار وجود نداشته باشد.»

او ضمن امیدواری در مورد بازگشت رونق و آرامش به بازار موبایل ادامه داد: «کاهش قیمت دلار موجب افزایش خریداران و در نتیجه رونق بازار می‌شود و بی‌شک گران‌شدن محصولات، تعداد خریداران موبایل را کاهش می‌دهد.» گسترش نیوز برای بررسی این موضوع با مهدی عبقری، دبیر انجمن واردکنندگان موبایل گفت‌وگویی انجام داده که در ادامه می‌خوانید.

مهدی-عبقری

کالاهایمان افزایش قیمتی نداشته است

مهدی عبقری درباره میزان تأثیر نوسانات ارزی اخیر بر بازار موبایل گفت: دولت موفق به ثابت نگه داشتن ارز نیمایی شده و این ارز در حال حاضر قیمت ثابتی دارد. با توجه به بهره‌مند بودن موبایل از ارز نیمایی، ما در این بخش نوسان یا افزایش قیمت نداشتیم. البته این عدم نوسان قیمت در خصوص گوشی‌های زیر ۶۰۰ دلار مصداق دارد.

او ادامه داد: همان‌طور که استحضار دارید به گوشی‌های بالای ۶۰۰ دلار ارز نیمایی تعلق نمی‌گیرد و ارز حاصل از صادرات مطرح است؛ به همین دلیل و همچنین بحث تفاوت در محاسبه، نوسان قیمت را در این نوع گوشی‌ها شاهد هستیم. خوشبختانه در حال حاضر کالا در بازار به وفور وجود دارد و از نظر قیمتی نیز مشکل خاص و نگران‌کننده‌ای مشاهده نمی‌شود.

عبقری در پاسخ به این پرسش که در صورت کاهش نرخ ارز، آیا قیمت‌ها در بازار هم اصلاح می‌شود، بیان کرد: مسلماً چنین وضعیتی پیش خواهد بود و در صورت کاهش نرخ دلار و بازگشت آرامش به بازار ارز، قیمت‌ها در بازار موبایل اصلاح خواهد شد. ۹۰ درصد کالاها وارداتی هستند و با قیمت ارز سر و کار دارند. محاسبات قیمت ارزی در کالاهای ما، نقش وضعی دارد؛ به همین خاطر در صورت کاهش نرخ ارز نیمایی، ما شاهد کاهش قیمت کالا خواهیم بود.

وی افزود: با توجه به اعلام بانک مرکزی در خصوص ثابت بودن نرخ ارز نیمایی، ما نیز امیدوار به ثبات قیمتی در بازار موبایل هستیم. ما یکی از معدود اصنافی هستیم که کالاهایمان افزایش قیمتی نداشته است. حداقل در قسمت بازرگانی، شرکت‌های وارد کننده، ثبات قیمتی خوبی را برای ارائه کالاهای خود داشتند.

موبایل-بازار

در صنف ما احتکاری وجود ندارد

او در رابطه با وضعیت فروشندگان در بازار موبایل و تمایل به فروش آن‌ها اظهار کرد: در صورت وفور جنس و عرضه درست کالا توسط شرکت‌ها، ما چیزی با عنوان دپو یا احتکار کالا در بازار تلفن همراه نخواهیم داشت. در این خصوص شایعاتی مطرح می‌شود اما این مسائل، خلاف واقع و کذب است و در صنف ما هیچ‌گونه احتکاری وجود ندارد.

دبیر انجمن واردکنندگان موبایل در ادامه خاطرنشان کرد: ما بالغ بر چهارصد شرکت داریم که این شرکت‌ها هر روز امر واردات را انجام می‌دهند. به این خاطر امکان دپوی کالا از سوی شرکت‌ها وجود ندارد و امیدواریم که این رویه همچنان ادامه‌دار باشد. باز هم تأکید می‌کنم که ما افزایش قیمت نداشته و نداریم.

او در پایان ضمن توصیه به خریداران و فروشندگان بازار تلفن همراه عنوان کرد: خریداران سعی بر خرید کالای تجاری داشته باشند و از خرید کالاهای مسافری یا خارج از کالاهای گارانتی دار پرهیز کنند. چون در این صورت مشمول مسئله قاچاق شده و رجیستری آن‌ها به مشکل می‌خورد. در مورد فروشندگان تلفن همراه، اتحادیه نقش نظارتی کافی را در این امر دارد. تقاضای ما از فروشندگان تلفن همراه این است که از عرضه کالاهای غیرتجاری خودداری کنند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها