|
کدخبر: 201344

سه تفاوت آیفون ۱۳ با نسخه قبلی

رویداد سنتی سپتامبر اپل سه‌شنبه شب با عنوان کالیفرنیا استریمینگ برگزار شد و چند محصول جدید این شرکت از جمله چند مدل آی‌فون۱۳، ساعت سری ۷ و آی‌پد مینی‌۲ رونمایی شدند. اپل این رویداد را همچون رویدادهای اخیر این شرکت به‌دلیل شرایط پاندمی بدون حضور خبرنگاران برگزار کرد و تقریبا اغلب محصولاتی را که معرفی کرد پیش‌تر توسط تحلیلگران جزئیات آنها لو رفته بود. مهم‌ترین محصول اپل در این رویداد آنچنان‌که همه انتظار داشتند، آی‌فون‌۱۳ بود.

اپل چهار مدل آی‌فون‌13 به‌سبد محصولی خود ‌اضافه کرد که شامل آی‌فون‌13‌مینی، آی‌فون‌13، آی‌فون‌13‌پو و آی‌فون13پرو مکس هستند. این شرکت اما همزمان دو آی‌فون‌12 پرو و 12‌پرو‌مکس را از سبد محصولاتش حذف کرد. سیاست این شرکت در سال‌های قبل این بود که هر دو سال یک‌بار یک محصول ریدیزاین شده عرضه می‌کرد و سیاست نام‌گذاری آنها به این‌گونه بود که یک‌سال بعد از عرضه آی‌فون اصلی نسخه S آنها را عرضه می‌کرد که گوشی با اندکی بهبود در قابلیت‌ها نسبت به‌مدل قبلی بود. اپل اما چند سالی است این سیاست نام‌گذاری را تغییر داده وگرنه آنچه امسال عرضه کرد در واقع آی‌فون12اس بود چراکه بهبودهای زیادی (حداقل در دیزاین) در پرچمداران جدیداین شرکت ایجاد نشده است.

   آی‌فون 13 پرو، آی‌فون 13 پرومکس

دو پرچمدار جدید اپل آی‌فون 13 پرو و پرومکس هستند. هر دومدل تغییر چندانی از نظر دیزاین با آی‌فون12 پرو و پرومکس ندارند اما بهبود اصلی در پردازنده و دوربین گوشی جدید است. اپل این دو گوشی پرچمدار را در چهار رنگ عرضه کرده که شامل گرافیتی، طلایی، نقره‌ای و آبی است.

این دو گوشی دراندازه‌های1/ 6و 7/ 6اینچی عرضه شده‌اند که بدنه شیشه‌ای با فریم فولادی براق دارند. در جلوی صفحه نمایش ناچ یا بریدگی بالای صفحه نمایش که دوربین داخل آن قرار می‌گیرد تا 20درصد کوچک‌تر شده است.

صفحه نمایش آی‌فون 13 پرو و پرومکس از نوع Super Retina XDR  است که اپل یک ویژگی به‌نام «پروموشن» را ‌برای تجربه بهتر بصری به‌آن افزوده است. اپل برای نخستین‌بار دراین صفحه نمایش از نرخ نوسازی 120 هرتزی بهره برده اما بنا بر نوع محتوا این نرخ بین 10 تا 120 متغیر خواهد بود.  همچنین صفحه نمایش شرکت به‌روشنایی هزار نیت (در محیط بیرون) و 1200 نیت در هنگام نمایش محتوای HDR رسیده که البته تکنولوژی جدیدی نیست و پیش از این رقبای اپل آن را در محصولاتشان به‌کار برده بودند.

این دو گوشی بهبود قابل‌ملاحظه‌ای در دوربین دارند؛ هر دو گوشی دارای سه دوربین واید، اولتراواید و تله فوتو هستند که اپل ساختار هرکدام و سنسور آنها را نسبت به‌ مدل سال قبل  تغییر و بهبود داده است.  دوربین اصلی گوشی سری پرو همچنان 12مگاپیکسلی است که با سنسوری با پیکسل‌های9/ 1میکرومتری و دیافراگم f/ 1.5 عرضه شده است. اپل می‌گوید که عملکرد دوربین اصلی این گوشی نسبت به‌مدل قبل تا 2/ 2 برابر بهبود پیدا کرده است.

در دوربین این سری هم  به ‌سیستم لرزشگیر داخل سنسور (به‌جای لرزشگیر داخل لنز که بسیاری از برندها از آن بهره می‌برند) مجهز است. در دوربین جدید اولترا واید این گوشی از دیافراگم f/ 1.8 و سیستم اتوفوکوس جدیدی بهره گرفته شده که تا ۹۲ دردصد در محیط‌هایی با نور کم عکس‌های واضح‌تر و روشن‌تر تولید می‌کند.

اپل برای نخستین‌بار از ویژگی ماکرو روی گوشی خود رونمایی کرده و این ویژگی را نه‌تنها برای عکاسی که جهت مدهای مختلف تصویربرداری از جمله اسلوموشن و تایم‌لپس هم فراهم کرده است. هر دو گوشی جدید اپل همچنین مجهز به‌یک لنز ۷۷ میلی‌متری تله‌فوتو هستند که به‌کاربر اجازه می‌دهد بدون نزدیک‌شدن به‌سوژه از دور عکاسی کند که این مد برای عکاسی یا تصویربرداری پرتره مناسب است. باکمک تکنولوژی ۵ نانومتری اپل سریع‌ترین تراشه را در یک گوشی هوشمند به‌کار گرفته که عملکرد گرافیکی فوق‌العاده‌ای راایجاد می‌کند. اپل ادعا می‌کند با کمک این ویژگی تا ۵۰درصد از بهترین رقیبش در بازار هم عملکرد سریع‌تری را برای پردازش در گوشی فراهم می‌کند.

همچنین CPU شش هست‌های دراین گوشی مجهز به‌دو هسته بسیار پر قدرت و چهار هسته با پردازش بالاست. همچنین بهره‌گیری از Neural Engine شانزده هست‌های قابلیت8/ 15تریلیون محاسبه را در ثانیه فراهم می‌کند که به‌ویژه برای کاربردهای یادگیری ماشینی و اپلیکیشن‌هایی که نیاز به‌پردازش بالا دارند به‌کار می‌آید. به‌عنوان مثال تکنولوژی LiveText که اپل در آی‌او‌اس‌۱۵ معرفی کرده با کمک این موتور قدرتمند پردازشی توسط دوربین گوشی قابلیت اجر پیدا می‌کند. اپل برای مدل ابتدایی آی‌فون ۱۳ پرو قیمت ۹۹۹ دلار را در نظر گرفته که این مدل دارای ظرفیت ۱۲۸ گیگابایت است. برای ظرفیت ۲۵۶ گیگابایتی باید ۱۰۹۹ دلار و برای ظرفیت ۵۱۲  گیگابایتی باید ۱۲۹۹ دلار و برای ظرفیت یک ترابایتی باید ۱۴۹۹دلار بپردازید. قیمت آی‌فون‌۱۳ پرو مکس هم از ۱۰۹۹ دلار شروع می‌شود و نسخه یک ترابایتی آن ۱۵۹۹ دلار قیمت دارد. پیش‌سفارش این دو گوشی از روز جمعه (فردا)  آغاز می‌شود و عرضه آن نیز از 24 سپتامبر (2 مهر) شروع خواهد شد.

   آی‌فون 13 و 13 مینی

همانند سال قبل، آی‌فون ۱۳ مجهز به‌نمایشگر 1/ 6اینچی وآی‌فون13‌مینی مجهز به‌نمایشگر 4/ 5اینچی به‌عنوان نسخه‌های ارزان‌قیمت آی‌فون ۲۰۲۱ اپل وارد بازار خواهند شد. نمایشگراین دو محصول همچنان از نوع پنل OLED است و کناره‌های بدنه نیز با پوششی از آلومینیوم دربرگرفته شده است. آی‌فون ۱۳ هم  از طراحی متفاوتی به‌نسبت مدل قبلی برخوردار نیست. البته اندازه ناچ‌فیس‌ایدی درآی‌فون‌۱۳ هم با تغییراتی همراه بوده و به‌گفته اپل، ۲۰درصد باریک‌تر شده است. اگرچه این تغییر چندان محسوس نیست اما ظاهر مدرن‌تری را برای آی‌فون‌۱۳ به‌ارمغان آورده است. درباره پردازنده این دستگاه نیز باید گفت که به‌لطف استفاده از چیپ‌ست A15 Bionic، توان پردازشی آی‌فون‌۱۳ بیشتر شده و از سرعت عملکرد بالاتری نسبت به‌آی‌فون‌۱۲ بهره می‌برد.

این چیپ‌ست مبتنی بر فناوری ۵ نانومتری تولید شده و به 6هسته پردازشی مجهز شده است.‌ دو هسته مسوولیت پردازش عملکردهایی سنگین و با قدرت پردازشی بالا را بر عهده دارند و چهار هسته دیگر نیز برای پردازش‌های سبک‌تر مورد استفاده قرار می‌گیرند. اپل دراین مراسم ادعا کرد که پردازنده A15Bionic، سریع‌ترین پردازنده‌ای است که تاکنون برای یک گوشی هوشمند تولید شده و سرعت آن تا ۵۰درصد نسبت به‌نمونه‌های تولیدی شرکت‌های رقیب، بیشتر است.

همچنین این شرکت اعلام کرد که توان پردازشی گرافیکی این چیپست نیز ۳۰درصد بالاتر و سریع‌تر از تراشه‌های رقیب است. یکی دیگر از قابلیت‌های جالب آی‌فون‌۱۳، مجهز بودن به‌فناوری دوربین پیشرفت‌های است که طبق گفته اپل، سنسور‌واید این گوشی به‌نسبت مدل سال قبل، حدود ۴۷درصد بزرگ‌تر شده واین یعنی، دوربین می‌تواند نور بیشتری از محیط را گردآوری کند و عکس‌های بهتری را در محیط‌های کم‌نور ثبت کند.

این سنسور واید جدید از لنز ۱۲ مگاپیکسلی با دیافراگم f/ 1.6 بهره می‌برد. همچنین از یک سنسور اولتراواید ۱۲ مگاپیکسلی با دیافراگم f/ 2.4 و دامنه دید ۱۲۰ درجه‌ای نیز دراین گوشی استفاده شده است. فناوری لرزش‌گیر اپتیکال پیشرفته که اپل سال گذشته در مدل آی‌فون‌۱۲ پرو‌مکس معرفی کرد، در سیستم دوربین این گوشی تعبیه شده و می‌تواند نقش مهمی‌ در کاهش لرزش‌ها و تکان‌ها داشته باشد. اپل هچنین دراین مراسم، از حالتی جدید تحت‌عنوان سینماتیک (Cinematic Mode) برای فیلمبرداری با آی‌فون‌۱۳ خود رونمایی کرد که امکان تغییر فوکوس را در یک ویدئو فراهم می‌کند. برای مثال، وقتی شخصی وارد فریم می‌شود، دوربین به‌صورت خودکار، فوکوس را روی شخص تنظیم می‌کند. همچنین این امکان برای کاربران فراهم شده تا به‌صورت دستی نیز فوکوس را تغییر دهد یا فوکوس را روی یک نقطه یا شی خاص قفل کنند. اپل اعلام کرد که این حالت در دوربین سلفی آی‌فون‌۱۳ نیز تعبیه شده است. درباره طول عمر باتری نیز باید گفت که آی‌فون13 مینی می‌تواند تا 5/ 1ساعت بیشتر در مقایسه با آی‌فون ۱۲ مینی، روشن بماند واین مدت زمان برای آی‌فون‌۱۳ نیز برابر با 5/ 2ساعت در مقایسه باآی‌فون ۱۲ عنوان شده است. طبق گفته اپل، این بهبود عملکرد باتری به‌دلیل استفاده از باتری‌های بزرگ‌تر، عملکرد بهتر پردازنده A15 Bionic و بهبودهای نرم‌افزاری حاصل شده است. درباره قیمت باید گفت که آی‌فون13 با قیمت پایه 829 دلار وآی‌فون13 مینی با قیمت 729 دلار عرضه خواهند شد. حافظه ذخیره‌سازی این دستگاه‌ها نیز در سه نسخه 128، 256 و 512 گیگابایتی قابل انتخاب خواهند بود. پیش‌سفارش این دو گوشی از روز جمعه (فردا)  آغاز می‌شود و عرضه آن نیز از 24 سپتامبر (2 مهر) شروع خواهد شد.

   اپل‌واچ سری 7

اولین تغییری که در نگاه اول جلب‌توجه می‌کند صفحه نمایش بزرگ‌تر و تغییرات مختصری در شکل ظاهری این ساعت هوشمند است. با ابعاد جدیدی که در طراحی سری ۷ اپل‌واچ در نظر گرفته شده است، می‌توان این ساعت را بزرگ‌ترین اپل‌واچ تا امروز به‌حساب آورد. این ساعت با لبه‌هایی منحنی و در ۵ رنگ متالیک زیبا عرضه شد. روشنایی و وضوح بهتر صفحه نمایش و مقاومت در برابر گرد و خاک و آب را می‌توان از دیگر تعییرات شاخص سری جدید نسبت به‌نسخه‌های پیشین اپل‌واچ به‌حساب آورد.

صفحه نمایش بزرگ‌تر اپل‌واچ‌های سری7 اندازه صفحه نمایش اپل‌واچ‌های سری‌۷ حدود ۲۰درصد بزرگ‌تر از سری ۶ و ۵۰درصد بزرگ‌تر از اپل‌واچ‌های سری ۳ است. افزون بر افزایش اندازه صفحه، با بهبود طراحی و کاهش حاشیه‌ها، خوانایی نوشتارها و وضوح نمایشگر بهبود قابل‌توجهی پیدا کرده است. با افزایش اندازه اپل‌واچ‌های کوچک از ۴۰ به‌۴۱ میلی متر و افزایش اندازه اپل‌واچ‌های بزرگ‌تر از ۴۴ به‌۴۵ میلی‌متر، می‌توان این سری جدید از اپل‌واچ را بزرگ‌ترین اپل‌واچی دانست که تا به‌امروز معرفی شده است. کوپرتینویی‌ها در معرفی سری ۷ اپل‌واچ، بر بهبود مقاومت این ساعت در برابر انواع آسیب‌ها مانور بسیاری دادند و حتی آن را مقاوم‌ترین اپل‌واچ تا امروز خواندند. به‌گفته مهندسان اپل، سری جدید ساعت‌های هوشمند اپل ضدترک بوده و دارای استاندارد IP6X و WR50 برای مقاومت در برابر آب هستند؛ بدین معنی که می‌توان این ساعت را درون گرد و خاک و آب (در ساحل و کویر و محیط‌های صنعتی) برد و از خراب شدن دستگاه هیچ نگرانی نداشت.

به مانند اپل‌واچ‌های سری ۶، عمر باتری اپل‌واچ‌های سری جدید اپل نیز به‌۱۸ ساعت می‌رسد. پورت شارژ ساعت از USB-A به ‌USB-C تغییر یافته است. در نتیجه شارژ سری جدید این ساعت‌ها تا ۳۳درصد سریع‌تر از قبل شده است. به‌گفته اپل با شارژ ۸ دقیقه‌ای این ساعت می‌توان تا ۸ ساعت از باتری استفاده کرد. قیمت اپل‌واچ‌های سری ۷ از ۳۹۹ دلار شروع می‌شود و از پاییز در دسترس کاربران قرار خواهند گرفت.

   آی‌پد مینی 2

اپل در این رویداد همچنین نسخه جدید و متفاوتی از آی‌پد مینی رونمایی کرد  این تبلت به‌نسبت مدل قبلی خود یعنی آی‌پد مینی ۵ که به‌نمایشگر 9/ 7اینچی مجهز بود، بزرگ‌تر شده و از نمایشگری 3/ 8اینچی بهره می‌برد. به‌گفته اپل، پیش‌سفارش این دستگاه از امروز آغاز شده و از هفته آینده با قیمت پایه ۴۹۹ دلار قابل خرید خواهد شد. این تبلت از فناوری ارتباطی 5G و از سرعت دانلود حداکثر تا 5/ 3گیگابیت بر ثانیه پشتیبانی می‌کند و امکان استفاده از نسل دوم قلم هوشمند اپل پنسل نیز برای کاربران فراهم شده است. به‌گفته اپل، این قلم از طریق خاصیت مغناطیسی خود قادر به‌ چسبیدن به‌قسمت کناری شاسی این آی‌پد مینی است. اپل همچنین اعلام کرد که پردازنده این دستگاه می‌تواند تا 40درصد عملکردی سریع‌تر را نسبت به‌مدل قبلی ارائه دهد و توان گرافیکی آن نیز تا 80درصد سریع‌تر خواهد بود.

   آی‌پد نسل 9

این آی‌پد جدید نهمین نسخه از آی‌پدهای اپل محسوب می‌شود که اولین نسخه از آن در سال ۲۰۱۰ وارد بازار شد. به‌گفته اپل، دراین آی‌پد از پردازنده قدرتمند A13 استفاده شده است. همچنین یک دوربین ۱۲ مگاپیکسلی در قسمت جلویی دستگاه تعبیه شده که از قابلیت Center Stage که پیش‌تر درآی‌پد پرو به‌کار رفته، بهره می‌برد. این نسخه جدید تغییرات زیادی را به‌خود دیده که باعث شده تا هوم‌اسکرین جدید، قابلیت تنظیم اپلیکیشن‌ها و ویژگی‌های مولتی‌تسکینگ (اجرای چند کار در یک زمان) به‌آن اضافه شود. مدل پایه این آی‌پد از حافظه ۶۴ گیگابایتی بهره می‌برد که قرار است با قیمت ۳۲۹ دلار وارد بازار شود. همچنین این آی‌پد از نسل نخست اپل پنسل  و اسمارت کیبورد اپل پشتیبانی می‌کند و در رنگ‌های خاکستری و نقره‌ای به‌دست خریداران خواهد رسید. اپل اعلام کرد که پیش‌سفارش این تبلت از سه شنبه آغاز شده و عرضه آن از هفته آینده شروع خواهد شد.

 

منبع: دنیای اقتصاد

ارسال نظر