|
کدخبر: 277990 سهیل مافی

گفت‌و‌گوی گسترش نیوز با سخنگوی انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی؛

سرنوشت رجیستری آیفون ۱۴ / دولت به بلاتکلیفی‌ها پایان می‌دهد؟

عالیان؛ سخنگوی انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی گفت: در حال حاضر بازار موبایل با چند چالش جدی مواجه است. اصلی‌ترین چالش که اصناف، صادرکننده، بازرگانان و کل زنجیره با آن دست‌به‌گریبان هستند، رجیستری آیفون ۱۴ به شمار می‌رود. طبیعتاً این مسئله بر بازارهای دیگر هم تأثیر می‌گذارد.

فناوری سرنوشت رجیستری آیفون ۱۴ / دولت به بلاتکلیفی‌ها پایان می‌دهد؟

واردات گوشی به کشور چند ماهی که درگیر حواشی بسیاری شده است. شاهد ممنوعیت واردات گوشی‌های بالای ۶۰۰ دلار به کشور هستیم و وقتی صحبت از گوشی‌های بالای ۶۰۰ دلار می‌شود، یعنی دست بخشی از شهروندان از بسیاری گوشی‌های پرچم‌دار کوتاه خواهد شد. این در حالی که تقاضا برای خرید گوشی‌های پرچم‌دار در بازار بالا است و به‌ نوعی باید تقاضای مردم نیز تامین شود.

زمانی که واردات گوشی‌های بالای ۶۰۰ دلار به کشور ممنوع می‌شود، شاهد افزایش قاچاق این مدل گوشی‌ها و ورود به‌صورت مسافری هستیم. یکی از این گوشی‌های پرچم‌دار، آیفون ۱۴  که اخیراً پای آن به بازار ایران نیز به‌صورت قاچاق باز شده است. در این میان بسیاری از خریداران نیز به دلیل اطلاعات محدود، اقدام به خرید این مدل گوشی‌ها می‌کنند.

در حال حاضر امکان رجیستری آیفون ۱۴ وجود ندارد. از سوی دیگر محدودیت برای ورود گوشی‌های بالای ۶۰۰ دلار به کشور باعث کاهش واردات موبایل به کشور شده است. مسئولان، این اختلال را حل‌ شده می‌دانند اما شواهد چیز دیگری را نشان می‌دهد.

گوشی‌های آیفون ۱۴ که به‌صورت مسافری وارد کشور شده‌اند، در شبکه ارتباطی کشور ثبت یا رجیستری نشده‌اند. هم‌ زمانی این موضوع با برداشت‌هایی از اطلاعیه اتحادیه موبایل مشهد که اخیراً فروش آیفون ۱۴ را ممنوع اعلام کرده بود، باعث شده ابهامی ایجاد شود که سرانجام واردات این گوشی پرمخاطب چه می‌شود؟ به همین دلیل کارشناسان باور دارند، دولت هر چه سریع‌تر باید با حل مشکل، مانع از التهاب در بازار موبایل شود. گسترش نیوز برای بررسی این موضوع، گفت‌وگویی با محمدرضا عالیان سخنگوی انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی انجام داده که در ادامه می‌خوانید.

عالیان-موبایل

تصمیم رجیستری آیفون ۱۴ با دولت است

محمدرضا عالیان درباره دلایل حذف رجیستری گوشی همراه مسافران گفت: رجیستری تلفن همراه حذف نشده است. از شنیدن چنین خبری در روزهای اخیر متعجب شدم. فقط گوشی آیفون ۱۴ فعلاً رجیستری نمی‌شود. اتخاذ تصمیم در خصوص این موضوع و فعال شدن آن در شبکه، با دولت است.

او در پاسخ به این پرسش که این تصمیم چه تأثیری بر قیمت موبایل و عرضه و تقاضا در بازار دارد، بیان کرد: طبیعتاً نباید تأثیر زیادی بر قیمت موبایل در بازار داشته باشد. رجیستری و فرآیند مسافری آن را هرچند وقت یک‌ بار اصلاح می‌شود. دلیل آن‌هم به حداقل رساندن سوءاستفاده از رویه مسافری است. در پنج، شش سال اخیر نیز این اتفاق رخ‌ داده است.

عالیان در ادامه خاطرنشان کرد: در سال گذشته هم تصمیم نهایی این‌ طور گرفته شد که گوشی‌ها در گمرک توسط مسافر اظهار شود. تصمیم فعلی نیز از این‌ قرار است که هنگام اظهار حضوری مسافران در گمرک، پرداخت هزینه‌های گمرکی باید با کارت عابر بانک خود شخص انجام شود. دلیل این تغییر رویه‌ها، تنها به خاطر کاهش سوءاستفاده‌های احتمالی است.

روشی که قاچاق موبایل را به حداقل می‌رساند

او در رابطه با تأثیر تصمیم‌های اخیر بر روند قاچاق تلفن همراه به گسترش نیوز گفت: اتخاذ تصمیم در این‌ باره برای کند کردن روند قاچاق گوشی‌های پرچم‌دار انجام می‌گیرد. این اتفاق با توجه به اظهار کردن گوشی‌ها توسط مسافر در گمرک شکل‌گرفته که تا به امروز هم تأثیرگذار بوده است.  روش مذکور در بازه کوتاه‌مدت، مسئله قاچاق را به‌شدت کاهش می‌دهد.

سخنگوی انجمن واردکنندگان موبایل افزود: دولت نیز با اتخاذ این تصمیم، امیدوار است تا این رویه را به‌ مرور کم‌تر کند. مسلماً تغییر این فرآیند موجب کاهش قاچاق می‌شود. البته در ادامه نیز به همان میزان در فرآیند تجاری‌سازی باید تسهیل گری صورت بگیرد تا کالای مورد نیاز مردم با قیمت مناسب وارد کشور شود. با توجه به این روش، رفتن به سمت قاچاق به حداقل می‌رسد.

آیفون-14

رجیستری آیفون ۱۴؛ چالش جدی بازار موبایل

عالیان در خصوص وضعیت آینده بازار تلفن همراه تصریح کرد: در حال حاضر بازار موبایل با چند چالش جدی مواجه است. اصلی‌ترین چالش که اصناف، صادرکننده، بازرگانان و کل زنجیره با آن دست‌به‌گریبان هستند، رجیستری آیفون ۱۴ به شمار می‌رود. طبیعتاً این مسئله بر بازارهای دیگر هم تأثیر می‌گذارد. در صورت عدم رفع این مشکل، آسیب‌های جدی به‌ کل این زنجیره مهم وارد می‌شود.

سخنگوی انجمن واردکنندگان موبایل در پایان اضافه کرد: دلیل عدم تصمیم‌گیری دولت در خصوص رجیستری تلفن همراه آیفون ۱۴ را هنوز نمی‌دانیم. امیدوارم که هرچه سریع‌تر اقدامی در این مورد صورت گیرد تا این بلاتکلیفی به پایان برسد. تا زمانی که این موضوع به سرانجام نرسد، در بازارهای دیگر نیز دچار تنش خواهیم شد. همان‌طور که امروز هم این چالش بر قوت خود باقی است و همه ما با این مسئله روبه‌رو هستیم.

ارسال نظر