|
کدخبر: 273653

اختصاصی گسترش نیوز؛

گیمرهای ایرانی امروز گیم اور شدند!

دومین هفته شهریورماه برای گیمرهای ایرانی با شوک بزرگی همراه شد و خیلی‌ها معتقدند که امروز با تعطیلی همیشگی آپارات گیم جوانان دوستدار بازی‌های دیجیتال گیم آور خواهند شد.

فناوری گیمرهای ایرانی امروز گیم اور شدند!

ماجرای تکراری انحصار در صنایع مختلف چند سالی است که گریبان گیر فناوری‌های نوین در کشور شده است. ظاهراً بخش خصوصی و فعالیت بدون وابستگی در کشور ما معنا ندارد و حتی در آستانه ۲۰ سالگی نیز یک کسب و کار از پا در می‌آید. خبر تعطیلی همیشگی آپارات گیم شوک بزرگی برای مردم و فعالین این حوزه بود. واکنش‌های مثبت و منفی زیادی را نسبت به صحبت‌های محمدجواد شکوری مقدم، مدیرعامل آپارات گیم مطرح شد اما هیچ یک نتیجه بخش نبود و آخرین روز هفته برای اهالی آپارات گیم روز وداع شد. در این گزارش همراه ما باشید تا بررسی کنیم در این روزها چه شد که آپارات گیم تعطیل شد.

رئیس صداوسیما کلید تعطیلی را زد

۲ ماه قبل بود که پیمان جبلی رئیس صداوسیما در دانشگاه صنعتی شریف فعالین فضای گیم را محکوم کرد. او مدعی شد که فضای گیم استریمینگ و آپارات گیم پر از محتواهای مستهجن و شیطان‌پرستی است.

شکوری تصمیم نهایی را گرفت

در روزهای گذشته نهایتاً پس از حواشی و فشارها، رسماً اعلام شد که سرویس آپارات گیم تعطیل می‌شود. محمدجواد شکوری مقدم، مدیرعامل هلدینگ صبا ایده (مالک آپارات)، با انتشار یک ویدیو این خبر را اعلام کرد. بر اساس اعلام او تا پایان سال میلادی جدید آپارات گیم ماژولی از یک پورتال گیم عربی خواهد شد. جمله پایانی او در رسانه‌ها واکنش زیادی داشت. او در پایان صحبت‌هایش گفت: « ما از مهاجرت کاربران و نخبگان به مهاجرت سرویس‌ها و شرکت‌ها رسیده‌ایم و این جای تأسف دارد.» او به کاربران هم اعتماد داد که محتویات این سرویس را در کانال‌های کاربران حفظ خواهد کرد و تمامی پرداخت‌های کاربران بابت اشتراک تا آخر شهریور به ‌طور ‌دقیق بازپرداخت خواهد شد. شکوری و تعداد زیادی از کاربران معتقد هستند که صداوسیما، ساترا و وزارت ارشاد مقصر این رویداد هستند.

دستاوردهای آپارت گیم در ۵ سال

آپارات گیم در این سال‌ها موفق شد که میزبان ۷۱ هزار استریمر برای نزدیک به ۲.۴ میلیون مخاطب باشد.

واکنش‌ها به تعطیلی آپارات گیم

اگر چه واکنش‌های منفی به تعطیلی آپارات گیم بیش از واکنش‌های مثبت بود اما واکنش روزنامه رسمی صداوسیما فعالین این حوزه را بیشتر نگران کرد. روزنامه جام جم بعد از ودیو شکوری در مقاله‌ای مدعی شد که آپارات‌ گیم در سال‌های فعالیت خود، بی‌پروا بازی‌های ممنوعه جنسی، پرخشونت و بازی‌های مملو از تصاویر غیراخلاقی و افکار الحادی را در دسترس کودکان قرار داده است.

روابط عمومی ساترا نیز در پاسخ به ودیو انتشاری از سوی شکوری مدعی شد که سرویس بازی آپارات بدون اخذ مجوز از ساترا فعالیت دارد اما به احترام کاربران بازی‌های دیجیتال برای تعطیلی این سرویس، به آپارات نامه‌ای ابلاغ نکرده است و با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای و دیگر نهادهای مرتبط از پلتفرم‌های بازی‌های دیجیتال حمایت خواهد کرد.

اگر چه عیسی زارع پور وزیر ارتباطات در واکنش به تعطیلی آپارات گیم، اعلام کرد ماجرای پیش آمده را پیگیری خواهد کرد اما مهدی صرامی رئیس هیئت‌مدیره بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای معتقد است که آپارات گیم تعطیلی را جایگزین به کارگیری هوش مصنوعی برای حذف صحنه‌های برهنگی و کلمات رکیک در بازی‌ها است. بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای ناظر و حامی بازی‌ها و سرگرمی‌های دیجیتال در کشور است.

بابک کرباسی، دبیر سابق کارگروه بازی‌های رایانه‌ای نظام صنفی رایانه‌ای کشور نیز در واکنش اظهارات شکوری گفت: آقایان به گونه‌ای صداوسیما را متهم به انحصارطلبی می‌کنند که انگار یادشان رفته با بیشترین انحصار و استفاده از فضای یک‌سویه اینترنت ایران چطور فعالیت داشتند. سالی که آپارات شروع به کار کرد همان دورانی بود که یوتیوب به دلیل عدم همکاری گوگل با ایران و حذف نکردن فیلم‌های غیراخلاقی یا سیاسی یا ضد دینی، در ایران فیلتر شده بود. اگر این اتفاق نیفتاده بود و فضای انحصار بدون رقیب ایجاد نمی‌شد.

 

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها