|
کدخبر: 187035 رویا رئیسی

در گفتگوی گسترش نیوز با معاون پژوهش بنیاد بازی‌ های رایانه‌ ای بررسی شد:

ایران چه جایگاهی در صنعت گیم دارد؟

صنعت بازی‌ های دیجیتال ایران در منطقه با ترکیه رقابت دارد. اگر چه در دنیا با استاندارهای جهانی فاصله داریم اما نمونه‌ های موفق در این سال‌ ها زیاد بوده است.

شهر خبر ایران چه جایگاهی در صنعت گیم دارد؟

بازی‌های رایانه‌ای روز به روز پیشرفت کرده‌اند و با وجود کنسول‌ های بازی و نرم‌افزارهای بازی مخصوص گوشی، این بازی‌ ها مختص رایانه نیستند و به عقیده کارشناسان این حوزه باید از این بازی‌ها با نام بازی دیجیتال یا بازی ویدیویی یاد کرد. بازی دیجیتال تنها مخصوص گیمرها و سازنده‌ها نیست و امروزه به صنعتی پول‌ساز تبدیل شده است. به جزئت می‌توان صنعت بازی را اقتصاد اول صنایع فرهنگی در خیلی از کشورها نام نهاد. صنعتی که همانند سایر صنایع سودآوری، گردش مالی و اشتغال‌ زایی دارد. نیروی متخصص در این صنعت به خوبی مشغول می‌شوند. مخاطبان جوان این صنعت بازی‌سازان را به سمت پیشرفت سوق می‌دهند و بازی‌های دیجیتال با فناوری شکل و شمایل تازه‌ای به خود گرفته‌اند.

با وجود فناوری پیش‌بینی آینده سخت هست و احتمالاً هر روز سرعت پیشرفت صنعت بازی بیشتر شود. فناوری واقعیت مجازی نقش مهمی را در صنعت گیم ایفا می‌کند و بازی‌های دیجیتال همراه با اینترنت اشیا و هوش مصنوعی جذابیت بیشتری پیدا کرده‌اند. در ادامه گفتگویی با معاون پژوهش بنیاد بازی‌ های رایانه‌ای داریم تا بیشتر با بحث اقتصاد بازی‌های دیجیتال آشنا شوید.

جایگاه ایران در صنعت بازی‌های دیجیتال

حامد نصیری معاون پژوهش بنیاد بازی‌ های رایانه‌ای در گفتگو با گسترش نیوز گفت: بازی ویدویی یا دیجیتال شامل بازی‌های رایانه‌ای، موبایلی و تبلتی هست. بازی‌های موبایلی در حال حاضر درآمد بیشتری از بازی‌های رایانه‌ای دارند. صنعت بازی‌های دیجیتال در بازار چین و امریکا موفقیت‌ های خوبی را داشته‌اند. از نظر تولید و مصرف در این کشورها بازار خوبی شکل گرفته است. قدمت این بازار در امریکا بیشتر هست. کشورهایی مثل کره جنوبی، فرانسه، آلمان و انگلیس بعد از امریکا و چین به صنعت بازی‌های دیجیتال ورود کرده‌اند. در منطقه ما نیز ایران جز اولین کشورهایی هست که به بحث تولید و استفاده از بازی‌های دیجیتال ورود کرده است.

نصیری

پرفروش‌ترین بازی‌های رایانه‌ای

نصیری اظهار کرد: بازی GTA پرفروش‌ترین بازی دنیا هست و بازی‌هایی مثل FIFA و pes جز بازی‌ های پرفروش هستند. بازی League of Legends و Dota مدل متفاوتی از خدمات دارند و با اشتراک ماهیانه درآمدزایی می‌کنند. درگذشته بازی Clash of Clans شهرت داشت. با توجه به رقابت‌های موجود اسامی بازی‌هایی که درآمدزایی خوب دارند، حتی در یک ماه هم ‌تغییر می‌کند.

حضور بازی‌های ایرانی در جشنواره‌های جهانی

وی افزود: ایران در منطقه رقابت با ترکیه در صنعت بازی‌های دیجیتال دارد. سایر کشورها در این حوزه صاحب سبک و نظر نیستند. ایران، ترکیه و عربستان جز کشورهای بزرگ و پرمصرف خاورمیانه و منطقه ما هستند. در دنیا با استاندارهای جهانی فاصله داریم اما نمونه‌های موفق در این سال‌ها زیاد بوده است.

معاون پژوهش بنیاد بازی‌های رایانه‌ای خاطرنشان کرد: بیش از ۱۰ بازی وارد جشنواره‌های جهانی مثل جشنواره‌های «IMGA Global» و « Game Connection » شده‌اند. بازی‌هایی مثل Children of Morta، Pa Pa Land، انگاره و پسرخوانده در سطح جهانی موفق بودند.

اثرپذیری صنعت گیم از تحولات فناورانه

نصیری در پایان گفت: صنعت گیم یک حوزه لبه دانشی هست و سریع‌تر از مابقی صنایع از تغییرات و تحولات فناورانه اثر می‌گیرد. در حوزه پرداخت، تولید و بازاریابی اثر می‌گیرد و آینده تحت تأثیر فناوری‌های جدید مثل کلود کامپیوتینگ، بلاک چین و هوش مصنوعی خواهد بود. بلاک چین در بحث حفظ مالکیت معنوی آثار، تسهیل پرداخت ها، تعاملات بین بازیکن‌ ها با هم، بازیکن‌ها با بازی و بازی‌ سازان با ناشران اثرگذار خواهد بود.

آینده‌ای صنعت بازی‌های دیجیتال

کرونا و خانه‌نشینی جوانان صنعت بازی‌ های دیجیتال را رونق داده است. پیش‌بینی‌ها حکایت از این دارد که مجموع درآمد صنعت بازی‌های دیجیتال تا سال ۲۰۲۲، حدود ۱۸۹.۶ میلیارد باشد. البته رشد بازی‌های دیجیتال بیشتر مدیون بازی‌های موبایلی هست که بیش از نیمی از بازار را در دست دارد. رونق این صنعت به اقتصاد کشورها کمک می‌کند و برای افراد زیادی به صورت مستقیم و غیرمستقیم اشتغال‌زایی می‌کند.

 

  • Malihe ارسالی در

    من اصلا بازی نکردم و نمیدونم چجوری باهاش بازی کنم ولی تلاش میکنم تا چجور بازی کر دنشو یاد بگیرم و این بازی رو خیلی دوست د ارم میخوام وارد صنعت بازی بشم

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها