|
کدخبر: 196823 رویا رئیسی

گفت‌وگوی گسترش نیوز با یک کارشناس فناوری اطلاعات و ارتباطات:

با این تکنولوژی روی ابرها دورکار شوید

در دوران کرونا خیلی از کسب‌وکارها دور کار شده‌اند و نیاز به پلتفرم های مناسب جهت دورکاری و تعاملات با همکاران از راه دور و تعلیم و آموزش های از راه دور بیش بیشتر از قبل حس می شود. سرورهای ابری مهم ترین زیرساخت پشتیبانی این پلتفرم های دیجیتالی هستند و به همین دلیل رشد زیادی کرده اند.

فناوری با این تکنولوژی روی ابرها دورکار شوید

در دوران کرونا صنایع مختلف و کسب‌وکارها آسیب دیده‌اند اما میزان آسیب متفاوت هست و به قول معروف خیلی از کسب‌وکارها از قبل خود را در برابر هر ضربه یا ویروسی واکسینه کرده‌اند. استفاده از تکنولوژی یکی از روش‌های واکسینه کردن کسب‌وکارها هست. استفاده از سرورهای ابری یکی از تکنولوژی‌های مفید هست که به کمک آن نه تنها کسب‌وکار بلکه تا حدودی کارمندهایمان را نیز واکسینه می‌کنیم.

زمانی که از سرورهای ابری استفاده کنید، به راحتی می‌توانیم، در هرجایی دیتاهایمان را پردازش کنیم. سرورهای ابری به معنای واقعی انقلابی در صنعت IT ایجاد کردند. سازمان‌ها، صنایع و شرکت‌های بی‌شماری از این فناوری استفاده کرده‌اند. سرورهای ابری می‌توانند، عملکردهای یک سرور فیزیکی سنتی را برای شما انجام دهند و قدرت پردازش، ذخیره‌سازی و حتی تحلیل داده ها را نیز دارند و در عین حال بسیار انعطاف پذیرتر از سرورهای سنتی عمل می کنند. اگر به این موضوع علاقه‌مند هستید، در ادامه همراه ما باشید تا شما را بیشتر با سرورهای ابری آشنا کنیم.

سرورها و کار پردازش دیتاها

سیده مهتاب موسوی پور کارشناس فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) در گفتگو با گسترش نیوز گفت: سرورها در واقع سیستم‌هایی با توان پردازشی بالا و حجم بالای ذخیره‌سازی داده هستند. به واسطه حافظه‌ای که دارند، توانایی پردازش‌های خاص نیز دارند. سازمان‌های بزرگی چون بانک‌ها، سازمان آموزش‌وپرورش، دانشگاه‌ها و سایر شرکت‌های کوچک و بزرگ برای پشتیبانی از پلتفرم‌ها و سیستم‌های نرم‌افزاری خود نیاز به سرورهایی دارند که بتواند کار پردازش و ذخیره‌سازی داده‌ها را بر عهده بگیرد. پس از رشد صنایع و افزایش حجم داده نیاز به سرورهایی جهت پردازش داده‌ها و ذخیره‌سازی آن بیشتر شد و در نتیجه کسب‌وکار سرورهای ابری شکل گرفت که می‌توانست صرف نظر از موقعیت فیزیکی افراد به نیاز شرکت‌ها پاسخ دهد. در این مدل داده‌ها تحت مسیر ارتباطی اینترنت در سرورهای ابری ذخیره و پردازش می‌شوند و چون اینترنت یک زیرساخت ارتباطی عمومی است. در هرجایی امکان دسترسی به داده‌ها را فراهم می‌کند. از طرفی سرورهای ابری با مدل پرداخت چابک (هزینه در ازای مصرف) سبب صرفه‌جویی در سرمایه‌گذاری شرکت‌ها شده است. از طرفی این سرورها به دلیل معماری نوینی که دارند، می‌توانند بسیار انعطاف‌پذیرتر و مقیاس‌پذیرتر از سرورهای سنتی عمل کنند.

موسوی

بدون وابستگی به جا و مکان داده‌هایتان پردازش می‌شود

موسوی پور اظهار کرد: در شرایطی به سر می بریم که تکنولوژی‌های جدیدی چون اینترنت اشیا،هوش مصنوعی، 5g  با سرعت بالایی در حال رشد است و شاهد رشد پلتفرم های دیجیتالی هستیم که در آن ها از هرکدام از این تکنولوزی ها استفاده شده است. زیرساخت ابری به دلیل ساختار چابک و مقیاس پدیر بیشترین نقش را در عملکرد این پلتفرم های دیجیتال بازی می کنند و وابستگی به سخت افزارهای خاص در محل شرکت ها را از بین می برد.

کمک سرورهای ابری به کسب‌وکارها

وی افزود: در دوران کرونا خیلی از کسب‌وکارها دورکار شده‌اند و دسترسی به دیتاها یک ضرورت هست. زمانی که سرورها ابری باشند، در شرایط خاص مثل کرونا کمک‌کننده هستند. از سویی این سروها هزینه‌ها را نیز کاهش می‌دهند. مهم‌ترین اهمیت سرورهای ابری در عصر کرونا، احساس نیاز به پلتفرم‌هایی چون ویدئو کنفرانس، پلتفرم‌های آموزش مدرسه مانند شاد و پلتفرم‌های سرگرم‌کننده برای گیمینگ و... است. این نیاز هر روز بیشتر و بیشتر شده است. همچنین این پلتفرم‌ها تماماً روی سرورهای ابری ایجاد شدند و دلیلش هم مشخصه، چون سرورهای ابری هم انعطاف‌پذیرترند و هم امکانش وجود ندارد که هر شرکتی سرورهای خودش رو ایجاد کند. در نتیجه حرکت به سمت سرورهای ابری در عصر کرونا باعث رشد بسیار زیاد اپلیکیشن های مختلف آموزشی و ویدئو کنفرانس و... شده است.

سرورهای ابری امنیت لازم را دارند؟

این کارشناس فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) تأکید کرد: از سرورهای ابری می‌توانیم به صورت خصوصی (Private) و عمومی (public) استفاده کنیم. در روش عمومی فضایی از یک سرور اشتراکا توسط چند کسب‌وکار استفاده می‌شود و چون داده‌ها تحت اینترنت روی سرور ابری می‌روند، کمی امنیت را تحت تأثیر قرار می‌دهد. اگر برای شرکتی مسئله امنیت داده‌ها بسیار حساس و کلیدی است. باید از سرورهای خصوصی استفاده کنند. در واقع آن حجم از داده‌هایی که از لحاظ امنیت بسیار حساس هستند. تحت فضای اختصاصی یک سرور پردازش و ذخیره می‌شوند و آن حجمی که نیاز به امنیت بالا ندارند، تحت سرورهای عمومی پشتیبانی می‌شوند.

چرا صنایع باید از سرورها استفاده کنند؟

موسوی پور در پایان ضمن اشاره به ضرورت استفاده صنایع از سروها گفت: صنایع مختلف قطعاً در آینده نزدیک از روند فعالیت‌های سنتی خارج شده‌اند و به سمت دیجیتال‌سازی پیش می‌روند. در شرایطی که تمامی فعالیت‌های یک شرکت به سمت اتوماتیک شدن پیش برود شاهد رشد زیرساخت‌های نرم‌افزاری خواهیم بود که سرورهای ابری با ساختار معماری مقیاس‌پذیر خود می‌توانند پشتیبانی از این زیرساخت‌ها را به عهده بگیرند و نقش محوری را در اکوسیستم دیجیتال سازمان‌ها بازی کنند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها