|
کدخبر: 267934

سئو صفحه اصلی سایت یا صفحه خانه چگونه است؟

فناوری سئو صفحه اصلی سایت یا صفحه خانه چگونه است؟

صفحه اصلی سایت یا صفحه خانه (Homepage)، کارکردهای مختلفی می‌تواند داشته باشد. در صفحه اول سایت به بازدیدکنندگان سایت خوشامد می‌گویید، مهم‌ترین خدماتتان را ارائه می‌کنید و کاربران را به صفحات مهم سایت هدایت می‌کنید. به همین خاطر، بسیار مهم است که زمانی را به بهینه‌سازی و سئو صفحه اصلی سایت یا خانه، اختصاص دهید. اما آیا باید صفحه اصلی را به گونه‌ای بهینه‌سازی کنید که کاربران در صورت جستجو برای کلمات کلیدی مهم، صفحه اصلی به آن‌ها نمایش داده شود؟ آیا هدف سئوی صفحه اصلی همین است؟ در ادامه به صورت دقیق‌تر به این مساله خواهیم پرداخت.

منظور از سئو صفحه اصلی سایت چیست؟

فرآیند بهینه‌سازی صفحه اصلی برای گوگل یا هر موتور جستجوی دیگر را می‌توانیم سئوی صفحه اصلی یا سئو صفحه اول سایت بنامیم. اما در اینجا نکته‌ای وجود دارد. تعبیری که از سئوی سایت می‌توان داشت این است که صفحه یا صفحاتی را به گونه‌ای بهینه‌سازی کرد که برای تعدادی از کلمات کلیدی، در صفحه نتایج جستجو رتبه کسب کنند. و اگر بخواهیم صادق باشیم، اکثر افراد تمایل دارند صفحه اصلی سایت در برخی کلیدواژه‌های مهم رتبه بگیرد.

اما باید بدانیم که صفحه اصلی سایت، صرفا یک صفحه فرود برای کلمات کلیدی اصلی نیست و جنبه‌های مهم هم دیگری دارد. صفحه اصلی سایت جاییست که برندتان به مخاطبان معرفی می‌شود و قسمتهای مهم سایت به آن‌ها ارائه می‌شوند. صفحه اصلی سایت، صفحه‌ای نیست که آن را با حجم زیادی متن پرکنید تا برای تعدادی از کلمات رتبه بگیرد. شما باید به صفحه اصلی سایت به چشم یک نقطه استراتژیک نگاه کنید و از طریق آن، مخاطب را جذب و به صفحات دیگر سایت هدایت کنید.

اهمیت سئو صفحه اول سایت

 

صفحه اصلی سایت بیش از یک هدف دارد!

رویکرد مناسب برای سئوی صفحه خانه یا صفحه اصلی وبسایت این است که روی کاربران و اینکه چطور می‌توان موضوع و محتوای سایت را معرفی کرد، تمرکز کنید. مخاطب قرار است چه چیزی را در سایت بیابد؟ چه مشکلی از او حل می‌شود؟ و کسب و کار شما حول چه موضوعی فعالیت می‌کند. این کار به کاربران کمک می‌کند کسب‌وکارتان را بهتر بشناسند، ضمن اینکه گوگل هم شمارا بهتر میشناسد. که این خود کمک بزرگی برای سئوی صفحه اصلی سایت وحتی کل سایت است.

برخلاف باور عمومی، لازم نیست صفحه اصلی سایت برای 5 کلمه کلیدی اصلی رتبه بگیرد. در واقع بهتر است که برای این کلمات، صفحات جداگانه‌ای طراحی شده و تمرکز صفحه اصلی بر این باشد که این صفحات و آنچه کاربر در آن‌ها می‌یابد معرفی شوند و کاربران به صفحات مهم سایت هدایت شوند. پس وقتی صحبت از سئوی صفحه اصلی می‌شود، باید مطمئن شوید که این صفحه از لحاظ سئو به درستی بهینه‌سازی شده و کلیت سایت را به‌خوبی ترسیم می‌کند.

اگر قرار باشد یک کلمه کلیدی برای رتبه گرفتن صفحه اصلی سایت در نظر بگیرید، آن کلمه باید اسم برند باشد. اگر قرار است کسی در اینترنت دنبال کسب و کار شما بگردد، بهتر است بتواند به راحتی صفحه اصلی سایت را بیابد. حتی در صورتی که بخواهید سایت را به صورت کلامی به کسی معرفی کنید، طبیعتا آدرس صفحه اول سایت را به او می‌گویید. بنابراین، رتبه گرفتن صفحه اصلی برای نام برند یا کسب و کارتان، کاملا طبیعی و منطقی است.

اگر اسم برند رقبای زیادی داشته باشد تکلیف چیست؟

اگر طراحی سایت حرفه ای اصولی باشد و بک‌لینکهای مناسبی داشته باشید، صفحه اول سایت به سادگی برای نام برند رتبه خواهد گرفت. اما ممکن است استثناهایی هم باشد. امروزه، بسیاری از کسب و کارها، نام‌هایی برای خود انتخاب می‌کنند که می‌توانند یک کلیدواژه در جستجوی گوگل باشند. برای مثال، «جوراب پشمی»، «کتاب داستان»، یا «بستنی قیفی». اگر اسم برندتان، به گونه‌ای است که ممکن است کاربران به عنوان یک کلیدواژه آن را جستجو کنند، داستان متفاوت خواهد بود. بسیاری از سایت‌ها تلاش می‌کنند که برای این کلمه رتبه بگیرند. در این صورت شما برای رتبه گرفتن برای اسم برندتان باید با سایت‌های دیگر رقابت کنید.

حتی در این صورت هم، توصیه می‌کنیم تمرکزتان روی کاربرد واقعی صفحه اصلی سایت و ارائه تجربه کاربری مناسب به مخاطباتان است. برندتان را به آن‌ها معرفی کنید، برایشان توضیح دهید که کسب و کار شما چه کمکی می‌تواند به آن‌ها بکند و مسیریابی به سمت صفحات دیگر سایت را برایشان راحت کنید. اگر سایتتان تجربه کاربری خوبی فراهم کند، گوگل متوجه می‌شود که بازدیدکنندگان سایتتان از دیدن و گردش در سایت شما لذت می‌برند. چنین دستاوردی در کنار درک درست گوگل از موضوع سایت، در نهایت باعث می‌شود به راحتی در صفحه نتایج جستجو رتبه کسب کنید.

آموزش سئوی صفحه اول سایت

آموزش مهمترین نکات سئوی صفحه اول سایت

همانطور که گفتیم، هدف از سئوی صفحه اصلی وبسایت تنها رتبه گرفتن در برخی کلمات کلیدی نیست. البته می‌توانید نام برندتان را به عنوان کلمه کلیدی هدف برای صفحه اصلی در نظر بگیرید، اما نباید تمام تلاشتان به رتبه گرفتن در آن کلمه معطوف باشد.

سئوی صفحه اصلی باید روی 2 موضوع متمرکز باشد: ۱- معرفی موضوع و محتوای سایت به گوگل ۲- بهینه‌سازی‌های فنی سئوی سایت. مسائلی فنی مانند توضیحات متای سایت را در نظر بگیرید، یا استفاده صحیح از هدینگ‌ها و البته سرعت و تجربه کاربری سایت. در اینجا لیستی از مهم‌ترین نکاتی را که باید برای سئو صفحه اول سایت به آن توجه کنید را ارائه می‌کنیم:

  • تمرکز عنوان سایت را روی نام برند و همچنین محصولتان بگذارید
  • از تکرار یک یا چند کلمه کلیدی در صفحه (keyword stuffing) برای کسب رتبه در کلمات کلیدی بپرهیزید
  • علاوه بر هدینگ H1 از دیگر هدینگ‌ها با ترتیب درست استفاده کنید
  • از یک لوگوی مناسب و متمایز در صفحه اصلی سایت استفاده کنید
  • توضیحات متا را به گونه‌ای بنویسید که مخاطب را به سایت جذب کند
  • صفحه اصلی، هدر یا منوی سایت و فوتر را از لینک‌های متعدد پر نکنید. تمرکزتان را روی مهمترین صفحات وبسایت بگذارید
  • تعادل مناسب را بین تعداد عکس و حجم متن موجود در صفحه حفظ کنید
  • در صورت امکان، یک نوار جستجو در صفحه اصلی قرار دهید تا کاربران بتوانند در سایت جستجو کنند
  • همیشه تمرکزتان را روی تجربه کاربری بگذارید، خصوصا که در حال حاضر یکی از فاکتورهای رنکینگ گوگل است
  • روی نسخه موبایل صفحه اصلی دقت کنید، چرا که امروزه بیشتر کاربران از طریق موبایل سایت‌ها را بازدید می‌کنند

جمع بندی

صفحه اصلی سایت و صفحه درباره ما از مهترین صفحات سایت هستند و در طراحی و سئو این صفحات باید دقت داشت. صفحه اصلی سایت، چیزی بیش از یک نقطه ورودی برای کلمات کلیدی هدفتان است. اگر صفحه اصلی درست و اصولی طراحی و سئو شود، اعتماد مخاطبتان را جلب کرده و درک درستی از کسب و کارتان ایجاد میکند. کاری که در نهایت منجر به درک صحیح گوگل از کسب و کار شما و رتبه گرفتن سایتتان می‌شود. برای مرور آنچه گفته شد و دیدن یک نمونه میتوانید صفحه اصلی سایت گروه دیجیتال نردبان www.nardebangroup.com را بررسی کنید.

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها