|
کدخبر: 191377 رویا رئیسی

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس در گفت‌وگو با گسترش نیوز:

مدل تصویب طرح صیانت مورد قبول نمایندگان مجلس نیست!

منتظری، نایب‌رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: هنوز پیرامون محتوا ورود به موضوع نکرده‌ایم. زمانی که کمیسیون به نتیجه برسد، مردم از جزئیات بر اساس اصل شفاف‌سازی مطلع خواهند شد.

سیاست داخلی مدل تصویب طرح صیانت مورد قبول نمایندگان مجلس نیست!

طرح صیانت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی از زمانی که مطرح شد، همراه با واکنش‌های مثبت و منفی بسیاری بود. روز گذشته نیز بر اساس اخبار منتشر شده، ۲۲ نماینده مجلس شورای اسلامی براساس تبصره ۲ ماده ۱۶۷ قانون آئین‌نامه داخلی، درخواست توقف رسیدگی در کمیسیون را ارائه کردند. اصل ۸۵ این طرح ۱۲۱ رأی دارد که نظر اکثریت مجلس نبود. از سویی عده‌ای از نماینده‌ها نیز مدعی بودند که ابعاد فنی و کارشناسی طرح بالا است و به واسطه پیچیدگی زیادی باید در قالب اصل ۸۵ بررسی شود. همچنین در قالب اصل ۸۵ امکان مداخله مستقیم نظرات مردم و کارشناسان در قانون‌گذاری فراهم خواهد شد. این اختلافات هنوز پا برجا هست و تصمیم نهایی نماینده‌ها سرنوشت‌ساز خواهد بود. به این بهانه گفتگویی با یکی از اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی داشتیم.

کمیسیون مشترک طرح فضای مجازی را بررسی می‌کند

غلامرضا منتظری، نایب‌رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با گسترش نیوز گفت: اصل ۸۵ طرح «حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی» در مجلس رأی آورده است و قرار بر این هست که در کمیسیون مشترک به صورت تخصصی مطرح شود. آنچه در مجلس شورای اسلامی مصوب شده است، طرح نیست و هنوز قانونی پیرامون فضای مجازی در مجلس مصوب نشده است. در مجلس تنها روش بررسی طرح مصوب شده است. به صورت مرسوم دو روش بررسی طرح داریم. یک روش بررسی در صحن علنی هست که به قانون دائمی تبدیل می‌شود. شیوه دوم بررسی بر اساس اصل ۸۵ قانون اساسی هست که خارج از صحن علنی در قالب کمیسیون‌های مشترک یا ویژه انجام می‌شود.

منتظری

هنوز قانونی برای فضای مجازی تصویب نشده است

منتظری اظهار کرد: در نتیجه اکثریت در مجلس رأی دادند که بررسی طرح بر اساس اصل ۸۵ در قالب کمیسیون مشترک انجام شود. هنوز پیرامون محتوا ورود به موضوع نکرده‌ایم. تا به این لحظه پیش‌نویس هست و قانونی مصوب نشده است. بعد از بررسی در کمیسیون مشترک قطعاً شاهد تغییراتی خواهیم بود. زمانی که این کمیسیون به نتیجه برسد، مردم از جزئیات بر اساس اصل شفاف‌سازی مطلع خواهند شد. تعدادی از نماینده‌ها خواهان بازگشت طرح به صحن علنی هستند.

نشست با مخالفین در جلسه کمیسیون

نایب‌رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در پایان گفت: امروز نیز نشستی پیرامون این طرح در کمیسیون‌ ها برگزار خواهد شد تا مخالفین نظرات خود را ارائه کنند. اگر مخالفین متقاعد نشوند، با هیئت‌رئیسه پیرامون اقدامات بعدی تصمیم‌گیری خواهد شد. فعلاً بررسی‌ها با نماینده‌های مجلس هست که متقاضی ارائه طرح در صحن علنی بودند و هنوز جلسه‌ای با سایر مخالفین مطرح نشده است. در بخش‌های بعدی نشست‌هایی با سازمان‌هایی مثل کسب‌وکارهای مجازی اینترنت یا انجمن صنفی رایانه‌ای خواهیم داشت. بحث اصلی این هست که بررسی در قالب اصل ۸۵ باشد یا در صحن انجام شود.

اقدامات مهم پیش از تصویب نهایی

با توجه به صحبت‌ های غلامرضا منتظری، نایب‌ رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی این طرح هنوز در مجلس شورای اسلامی به تصویب نهایی نرسیده است و ضروری هست که پیش از تصویب نهایی مجلس جلسات متعدد با انجمن صنفی رایانه‌ ای، انجمن کسب‌وکارهای اینترنتی و منتقدین داشته باشد تا طرح با شرایط صحیح به قانون تبدیل شود. قانون غلط آسیب‌ های بیشتری برای کشور خواهد داشت. کوچک‌ترین خطا چالش‌ های زیادی را در حوزه کسب‌ و کارها و جامعه ایجاد خواهد کرد و می‌ تواند به مشکلات پیچیده نیز منجر شود. هراندازه بیشتر به این طرح پرداخته شود و جلسات بیشتری برگزار شود، طرح جامع‌تری ارائه خواهد شد. نکته نهایی این هست که فناوری و اینترنت مسدود شدنی نیست و بهتر با قانون‌گذاری در کنار فناوری که دنیا استفاده می‌ کند، زیر ساحت داخلی و فناوری‌ های بومی تقویت شود.

ارسال نظر