|
کدخبر: 192821

اختصاصی گسترش نیوز:

روبیکا مشت طرح صیانت را باز کرد!

در حالی مجلسی‌ها به دنبال اعتمادسازی برای مردم پیرامون طرح صیانت هستند که اقدام اخیر روبیکا اعتماد مردم را خدشه‌دار کرد و شاهد اعتراض گسترده هنرمندان بودیم.

فناوری روبیکا مشت طرح صیانت را باز کرد!

در روزهای اخیر اگر پیچ هنرمندان را در اینستاگرام دنبال کنید، با این استوری مواجه خواهید شد که اکانتی در روبیکا ندارند و صفحه ساخت شده برای آن‌ها جعلی هست. اگر به دنبال داستان این جعل در نرم‌افزار روبیکا هستید و دوست دارید بدانید چه کسانی معترض شده‌اند، همراه ما باشید.

روبینو و نقض حریم شخصی افراد

روبینو بخشی از اپلیکیشن روبیکا هست که در زمان ورود شما به این اپلیکیشن برای شما حساب شخصی تلگرام ایرانی و حساب شخصی اینستاگرام ایرانی باز می‌کند. از روبینو به عنوان اینستاگرام ایرانی یاد می‌شود که احتمالاً بعد از اجرایی شدن طرح صیانت جایگزین اینستاگرام خواهد شد. بحث از زمانی آغاز شد که روبینو بعد از باز کردن حساب بدون اجازه افراد پست‌ها و مطالبشان را از اینستاگرام به روبینو انتقال می‌دهد! این کار نقض کامل حریم شخصی هست اما فاجعه زمانی شکل گرفت که روبیکا برای افرادی که این اپلیکیشن را نصب نکرده‌اند، بدون اجازه حساب کاربری ساخته است و تمام پست‌های آن‌ها را به روبینو انتقال داده است. مدعیان طرح صیانت در حالی اینستاگرام را محکوم به نقض حریم شخصی می‌کردند که نرم‌افزار خودشان اعتقادی به حریم شخصی ندارد. عجیب‌ترین موضوع هم ارائه تیک آبی به اکانت های جعلی هست! اکانت جعلی حسین کنعانی زادگان تیک آبی دارد.

حریم شخصی کدام چهره‌ها نقض شد؟

روبیکا در اقدام اخیر حریم شخصی چهره‌های فوتبالی و هنرمندان را نقض کرده است. چهره‌هایی مثل محمدحسین کنعانی زادگان، فرشاد فرجی، مهدی عبدی، سعید آقایی و محمد شریفی، از بازیکنان تیم پرسپولیس و هنرمندانی چون ترانه علیدوستی و امید حاجیلی اعتراض خود را به اقدام اخیر روبیکا در اینستاگرام اعلام کرده‌اند.

ترانه

کنعانی

چگونه بفهمیم روبیکا برای ما حساب کاربری ساخته است؟

شاید برای شما این سؤال پیش بیایید که آیا روبیکا برایتان حساب کاربری ساخته است یا نه؟ برای پاسخ به این سؤال شما می‌توانید، بدون نصب اپلیکیشن روبیکا، در مرورگر خود نشانی سایت روبیکا را تایپ کنید و در انتهای آن، اسلش به همراه نام حساب کاربری اینستاگرام خود را اضافه کنید (rubika.ir/YourUsername)

نکته مهم این هست که کاربران شبکه‌های اجتماعی توصیه می‌کنند که برای کشف اکانت جعلی خود به‌هیچ‌وجه به روبیکا سر نزنید و در این اپلیکیشن اکانت نسازید.

واکنش روبیکا به اعتراض‌ها چه بود؟

روبیکا در اولین واکنش به اعتراض‌ها تنها به این جمله اکتفا کرده است که «تماس بگیرید، حذف می‌کنیم. کاربران می‌توانند برای کنترل اکانت یا حذف آن با روبیکا تماس بگیرند تا ما حسابشان را حذف کنیم.» در خصوص فوتبالیست‌ها نیز روبیکا مدعی هست که صفحات این بازیکنان در دی‌ماه سال ۱۳۹۹ در حاشیه برگزاری دربی ۹۴ استقلال و پرسپولیس، با هماهنگی باشگاه‌ها و بازیکنان ساخته شده است. در نهایت نیز با ارائه توضیحات تکمیلی مدعی شده است که در روبینو همانند تمام شبکه‌های اجتماعی امکان ثبت شناسه برای تمام کاربران فراهم است و تنها محدودیت برای ایجاد حساب کاربری، این است که نام کاربری موردنظر قبلاً توسط کاربر دیگری رزرو نشده باشد. همچنین در تمامی شبکه‌های اجتماعی، بی‌شمار پیج و کانال‌، مشابه با عنوان یا شناسه افراد، توسط کاربران ایجاد می‌شود و این موضوع در اپلیکیشن روبیکا نیز اجتناب‌ناپذیر هست. همچنین بر اساس آمار ارائه شده در این بیانیه روبیکا بیش از ۴۷ میلیون کاربر یکتای رجیستر شده دارد. همچنین از تمامی صاحب‌نظران این حوزه خواسته است که برای بهبود فرآیند ثبت کانال و صفحات راهکار خود را به ایمیل support@rubika.ir ارائه دهند.

روبیکا

این بار هم اعتراض‌ها بی‌پاسخ می‌ماند؟

در پایان باید به این موضوع اشاره کنیم که در سال‌های گذشته پیام‌رسان سروش نیز حریم شخصی افراد را نقض کرد و پاسخ درستی به مردم ارائه نشد. امیدواریم با توجه به حساسیت مردم این بار پاسخ و اقدام قانع کننده‌ای برای افکار عمومی داشته باشند. تا روبیکا یک تنه به اعتماد مردم ضربه نزند. در این میان بیشترین آسیب به طرح صیانت وارد شد که بیشتر افراد نسبت به آن خوش‌بین نبودند و حالا شاید بتوان گفت که به طور کامل بد بین شدند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها