|
کدخبر: 165117

همه چیر در مورد وندورلیست

اصول وارد شدن به وندورلیست‌های مختلف به صورت یکسان نیست و تعیین چگونگی ورود به آنها به سیاست‌ها و استراتژی‌های شرکتی که avl لیست را تهیه می‌کند، بستگی دارد.

آیا می‌دانید وندور لیست چیست؟ آیا از ویژگی ها، مزایا و مشخصات آن اطلاع دارید؟

آن دسته از خریدارانی که دارای چندین هزار تامین‌کننده هستند، عرضه‌کنندگان کالا و خدمات را مورد ارزیابی قرار می‌دهند و لیستی از عرضه‌کنندگان معتبر را تهیه می‌نمایند تا در مواقعی که به یک کالا و یا خدمات نیاز دارند، بتوانند به نیاز خود دست پیدا کنند که به این لیست، وندور لیست و یا avl لیست می‌گویند که مخفف عبارت approved vendor list می‌گویند.

همچنین با استفاده از avl لیست کارفرمایان قادر خواهند بود تا بر روی خرید هایی که پیمانکاران انجام می‌دهند، نظارت کنند که با این وجود پیمانکاران متعهد می‌شوند تا خرید‌های خود را تنها از میان عرضه‌کنندگان کالا و خدمات که مورد تایید کارفرما و avl لیست هستند، انجام دهند.

در بازار صنعتی موجود در ایران avl لیست‌های مختلفی وجود دارند که عبارتند از: avl نفت و گاز پارس جنوبی، فهرست بلند در خصوص منابع دستگاه مرکزی نفت، avl صنایع پتروشیمی ملی، هلدینگ خلیج‌فارس و...

چگونه می‌توان در یک وندور لیست عضو شد؟

اصول وارد شدن به وندورلیست‌های مختلف به صورت یکسان نیست و تعیین چگونگی ورود به آنها به سیاست‌ها و استراتژی‌های شرکتی که avl لیست را تهیه می‌کند، بستگی دارد.

به طور کلی برای ثبت نام کردن در برخی از avl لیست‌ها باید به صورت آنلاین، برای برخی به صورت حضوری و یا مکاتبه پستی و برای برخی از آنها نیز باید به صورت اتوماسیونی انجام شود.

علاوه بر مرحله ثبت نام مراحل دیگر بعد از آن نیز مهم هستند که در صورتی که به درستی انجام نشوند، ممکن است که نتیجه مناسبی به‌دست نیاید.

عکس

مزایای وارد شدن به وندور لیست چیست؟

عضو شدن در avl لیست‌های صنعتی دارای مزیت هایی از قبیل زیر است:

  • به معنای کاندید بودن برای فروش کالا و خدمات به بزرگ‌ترین مشتریان صنعتی است که دارای حجم خرید بالایی هستند.
  • سود به‌دست آمده به میزان قابل توجهی افزایش پیدا می‌کند، زیرا شرکت هایی که بزرگ هستند به avl لیست نیاز دارند.
  • امکان حضور یافتن در مناقصات به صورت خودکار
  • امکان رفع شدن موانع برای همکاری کردن با شرکت‌های بزرگ و پروژه‌های سنگین
  • امکان افزایش اعتبار و افتخارات سازمان مورد نظر
  •  

روش ویرایش وندور لیست‌ها چگونه است؟

Avl باید به صورت پویا به اضافه کردن و حذف کردن شرکت‌ها بر اساس ارزیابی‌های مستمر بپردازد. اما در این خصوص برخی از شرکت‌ها به صورت سالیانه برای تنظیم و ویرایش وندورلیست اقدام می‌کنند و بعضی از آنها در بازه‌های زمانی کوتاه تر و یا بلند تر و به ازای اجرای هر پروژه برای تنظیم کردن avl لیست اقدام می‌کنند.

در صورتی نام یک شرکت از یک avl لیست حذف می‌شود که آن شرکت به فهرست سیاه تامین‌کنندگان ارجاع داده شود. زمانی که یک عرضه‌کننده کالا و یا خدمات در یک وندورلیست عضو می‌شود و همچنین در زمان همکاری، اگر عرضه‌کننده به تعهد خود به درستی عمل نکند و یا در کار خود کیفیت قابل انتظار کارفرما را نداشته باشد، به فهرست سیاه رجوع داده می‌شود.

آیا تاییدیه عضویت باید به همه عرضه‌کنندگان کالا و خدمات توسط تهیه‌کنندگان avl لیست اعطا شود؟

در این خصوص باید بگوییم که شرکت کارفرما باید دارای روشی باشد تا به وسیله آن عرضه‌کنندگان کالا و یا خدمات را از حضور خود در وندورلیست آگاه کند، اما روش هایی که برای اطلاع رسانی به شرکت‌ها وجود دارند، متفاوت هستند و از نظر مطلوبیت برای عرضه‌کنندگان در سطح‌های مختلفی قرار دارند.

به عنوان مثال: برخی از شرکت‌ها به گونه‌ای هستند که به صورت آنلاین می‌توان از آنها استعلام گرفت و برخی گزارش‌های سالیانه از شرکت هایی که عضو وندورلیست خود هستند را به صورت عمومی ارائه می‌کنند، برخی دارای نامه تاییدیه مکتوب هستند. گروهی از آنها تنها دارای کد رهگیری هستند و عده از این شرکت‌ها نیز فقط به صورت حضوری پاسخ گو می‌باشند. در انتها نیز گروهی از این شرکت‌ها اطلاعات مورد نظر را از طریق پیمانکاران ارائه می‌دهند.

آیا عضو شدن در یک وندور لیست به معنای خرید تضمینی از آن شرکت است؟

پاسخ به این سوال منفی است و این موضوع به میزان رقابت در میان شرکت‌های دارای محصول مشابه در آن avl لیست هستند، بستگی دارد. عضو شدن در لیست avl به معنای کاندید شدن برای حضور در مناقصات محدود است و به معنی گزینه هایی است که مسئول خرید از مابین آنها بهترین را انتخاب می‌کند.

حال نقش شرکت پترو کاران فردا چیست؟

شرکت پترو کاران فردا با داشتن مشاورانی مجرب و داشتن دانش کافی در این زمینه عضویت در وندور لیست‌ها شناخت کافی با معیار‌های ارزیابی شرکت‌های نفت و گاز و پتروشیمی و … زمان ورود شرکت را به وندور لیست به حداقل می‌رساند و از دوباره کاری جهت ورود به وندور لیست‌ها جلوگیری خواهند کرد که این امر به خودی خود باعث کاهش هزینه‌ها و زمانی خواهد شد که صرف انجام مراحل اداری اولیه می‌شود.

چرا باید در یک وندور لیست عضو شد؟

مناقصات در خصوص نفت، گاز و پتروشیمی تنها به اعضای avl لیست شرکت‌ها اطلاع رسانی می‌شود. علاوه بر این موضوع شرکت‌ها ترجیح می‌دهند که برندگان منقاصات عمومی را از اعضای avl خود انتخاب کنند. به همین علت عضو شدن در لیست avl به معنای اعلام آمادگی برای فروش کالا و خدمات به مشتریان بزرگ صنعتی است که حجم خرید آنها معادل با صد‌ها مشتری معمولی است. گذشته از این موضوع دریافت تاییدیه عضویت در فهرست تامین‌کنندگان معتبر به صورت یک ارزش افزوده در خصوص افتخارات و اعتبار سازمان است.

وندور لیست وزارت نفت چیست؟

فهرست مربوط به منابع وزارت نفت که به آن وندور لیست پتروشیمی نیز می‌گویند، بعد از طی شدن مراحل قانونی توسط دستگاه مرکزی وزارت نفت در سال ۱۳۹۵ برای یکپارچه‌سازی avl لیست‌های زیر مجموعه نفت و همچنین یکسان‌سازی کردن استاندارد‌های ارزیابی و به تابعیت اصول دولت الکترونیک شکل گرفت و در دسترس شرکت هایی که تابع وزارت نقت بودند قرار گرفته شد.

این فهرست به صورت مستمر در حال بروز رسانی است.

بر اساس بخشنامه وضع شده در سال ۱۳۹۵، تمامی شرکت هایی که تابعه وزارت نفت هستند، در تمامی سطح‌های معامله موظف به استفاده از منابع وزارت هستند. اما همچنان بسیاری از شرکت‌های زیر مجموعه هنوز در این روند شرکت نکرده‌اند و پیش‌بینی می‌شود که این مسئله در صورت عملیاتی شدن زمان بر باشد.

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها