|
کدخبر: 309764 عطیه فتحی

گزارش اختصاصی گسترش نیوز؛

همه‌چیز درباره تصویرگر رویاهای کودکی / وجه ترسناک و تاریک والت دیزنی را بشناسید

۱۶ اکتبر (۲۴ مهر) سالگرد تأسیس کمپانی والت دیزنی است، از هر دهه‌ای که باشید با کارتون‌های دیزنی خاطره دارید، به همین بهانه در این گزارش به شرح داستان تأسیس این کمپانی و تاریک‌ترین اتفاقات دیزنی پرداخته‌ایم.

فرهنگ همه‌چیز درباره تصویرگر رویاهای کودکی / وجه ترسناک و تاریک والت دیزنی را بشناسید

دیزنی در ۱۶ اکتبر (۲۴ مهر) ۱۹۲۳ توسط برادران والت دیزنی به‌عنوان استودیویی بنام برادران دیزنی تأسیس شد. همچنین قبل از تغییر نام به شرکت والت دیزنی در سال ۱۹۸۶، تحت نام‌های استودیو والت دیزنی و تولیدات والت دیزنی فعالیت می‌کرد.

یک توزیع‌کننده در نیویورک، ام جی وینکلر، قرارداد توزیع کمدی‌های آلیس را در ۱۶ اکتبر ۱۹۲۳ بست و این تاریخ به‌عنوان روز شروع کار شرکت دیزنی ثبت شد.

به‌منظور تولیدات این مجموعه، دو برادر دیزنی در ۱۶ اکتبر ۱۹۲۳ دیزنی را به‌طور رسمی تأسیس کردند که در اصل به‌عنوان استودیوی کارتون برادران دیزنی بود و والت و روی به‌عنوان شرکای این مجموعه بودند. این استودیو در نیمه پشتی یک دفتر املاک در خیابان کینگزول در هالیوود واقع‌شده است.

هرساله سالگرد تأسیس کمپانی دیزنی را جشن می‌گیرند و این جشن باشکوه اکثراً در دیزنی لندهای کشورهای متفاوت است، از تخفیف‌ها گرفته تا برنامه‌های ویژه برای کودکان، همه و همه یک جشن باشکوه برای سالگرد دیزنی شکل می‌دهند. یکی از بهترین سالگردهای این کمپانی در ۱۷ جولای ۲۰۰۵ بود که دیزنی باید برای پنجاهمین سالگرد خودش جشن می‌گرفت ، اما این جشن در آن ماه برگزار نشد و بجای این تاریخ، طرفداران در ۵ می ۲۰۰۵ در مقابل قلعه زیبای خفته پایکوبی کردند، هرچند که بعد از ۵۰ سال برنامه دقیق، در ۲۰۰۵ ورق برگشت و تاریخ جشن عوض شد، اما بازهم مردم بسیار استقبال کردند.

دیزنی لند

پارک تفریحی دیزنی‌لند ، نخستین پارک از دو پارک موضوعی است که در استراحتگاه دیزنی‌اند در آناهیم، کالیفرنیا ساخته‌شده است و در ۱۷ ژوئیه ۱۹۵۵ افتتاح شد. این تنها پارک موضوعی است که تحت نظارت مستقیم والت دیزنی طراحی و ساخته‌شده است.

اولین دیزنی لند در ۱ اکتبر ۱۹۷۱ افتتاح شد، این مکان پر از تم‌هایی با محتوای تولیدات دیزنی است، تعداد زیادی کارکن دارد که اکثر آن‌ها لباس شخصیت‌های محبوب دیزنی را می‌پوشند و این فرصت را برای کودکان فراهم می‌کنند تا با شخصیت رویایی خود ملاقات کنند.

دیزنی-۴

دیزنی-۲

دیزنی-۶

دیزنی-۵

اولین پروژه دیزنی چه بود؟

والت دیزنی یک کمال‌گرای مشتاق انیمیشن بود. او استانداردهایی را در تاریخ فیلم تعیین کرد، در سال ۱۹۲۸ اولین فیلم-انیمیشن موفق خود را منتشر کرد، در سال ۱۹۳۲ اولین کارتون خود را با سه رنگ و در سال ۱۹۳۷ اولین کارتون بلند خود را منتشر کرد و برنده جوایز بی‌شماری نظیر اسکار شد.

اولین فیلم دیزنی سفیدبرفی و هفت کوتوله محصول سال  (۱۹۳۷) بود که به‌عنوان نخستین فیلم پویانمایی ساخته‌شده در ایالات‌متحده محسوب می‌شد.

در عکس زیر ۵ محصول ساخته‌شده این کمپانی را مشاهده می‌کنید که جزو آثار اولیه دیزنی به شمار می‌آید.

دیزنی

وجه تاریک دیزنی

تا به امروز دیزنی علاوه بر روی رنگی و کودکانه خود، وجه تاریک و ترسناکش را نیز رو کرده است، هرساله طرفداران انیمیشن و یوتوبرها از رازهای پنهان انیمیشن‌های این کمپانی پرده برمی‌دارند.

تاریک‌ترین قسمت دیزنی یک فیلم مستند غیرمجاز است که وسواس طرفداران دیزنی را به حد افراط رسانده است. باندهای قاچاق، مصرف کنندگان مواد مخدر و المان های دیگر که دیزنی در آن به تصویر کشیده است همگی بخشی از قسمت تاریک کمپانی این دو برادر پرحاشیه هستند.

یکی دیگر از نمونه‌های تاریک دیزنی، پایان اصلی و غم‌انگیز «گوژپشت نوتردام» است، داستان این انیمیشن این گونه به پایان می‌رسد که معشوقه گوژپشت یا همان کازیمودو را اعدام می‌کنند و پس از آن کسی او را ندید تا روزی که در میان اجساد اعدام‌شدگان دو اسکلت دیده شد که به‌طور شگفت‌آوری در آغوش هم بودند و وقتی خواستند اسکلت کازیمودو را از اسمرالدا جدا کنند «خاکستر شد و فرو ریخت.»

شرکت والت دیزنی همیشه مورد انتقادات گوناگونی قرارگرفته است، این انتقادات به موارد مختلفی مثل شیوه‌های تجاری، مدیران، محتوای آن و... است. استودیو والت دیزنی به دلیل نمایش کلیشه‌ای از شخصیت‌های غیرسفیدپوست، تبعیض جنسی و سرقت ادبی بارها موردحمله مخاطبان قرارگرفته است.

سخن پایانی

با تمام این شرایط کارتون‌های دیزنی همیشه در سراسر جهان طرفداران زیادی داشته است، والدین این کارتون‌ها را برای کودکان خود می‌گذراند تا سرگرم شوند و در کنار آن محتوای آموزشی نیز داشته باشد، اما باید آگاه باشند که مفاهیم پنهان دیزنی چیزی نباشد که فرزندانشان یاد می‌گیرند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها