|
کدخبر: 308873 عطیه فتحی

اختصاصی گسترش‌نیوز؛

به بهانه اکران فیلم جوکر/ بهترین دیوانه تاریخ سینما کیست؟

اکران فیلم جوکر ۲ در تاریخ ۴ اکتبر ۲۰۲۴ (۱۳ مهر ۱۴۰۳) آغازشده است. به همین بهانه ما بهترین جوکرهای تاریخ از دیدگاه مخاطبین جهان را در این گزارش بررسی کرده‌ایم.

فرهنگ به بهانه اکران فیلم جوکر/ بهترین دیوانه تاریخ سینما کیست؟

بر اساس اخبار منتشر شده، نسخه جدید جوکر یک فیلم موزیکال است. فیلم‌برداری این پروژه از دسامبر امسال آغاز شده بود. بر اساس گزارش‌های موجود عمومیت داستان در آسایشگاه روانی «آرکهام» جریان دارد.

واکین فینیکس با دستمزد ۲۰ میلیون دلاری برای ایفای نقش مجدد جوکر قرارداد بست و تاد فیلیپس علاوه بر کارگردانی به همراه اسکات سیلور نگارش فیلم‌نامه را نیز بر عهده داشته است.

یکی از نقدهای موجود به این فیلم از همان ابتدا که خبر فیلم‌برداری آن پخش شد این بود که لیدی گاگا، خواننده مطرح و معروف آمریکایی در این فیلم به‌جای یکی از شخصیت‌های اصلی یعنی «هارلی کویین» بازی کرده است.

جوکر-1

بهترین جوکرهای سینمای جهان کدم‌اند؟

۶. جرد لتو

جرد-لتو

شاید خیلی از شما با این انتخاب از جانب طرفداران مخالف باشید، ولی یکی از جوکرهایی که رای آورد جرد لتو بود، شاید «جوخه انتحار» فیلم ضعیفی بود و به‌پای جوکرهای قبلی که ساخته‌شده است نمی‌رسد اما از بازی خوب لتو در این فیلم نمی‌توان صرف‌نظر کرد.

جرد لتو در جوخه انتحار با حداکثر هیاهو وارد صحنه شد. این اولین نقش او پس از برنده شدن جایزه اسکار سه سال قبل از این فیلم و اولین حضور سینمایی شخصیت جوکر پس از بازی منحصربه‌فرد هیث لجر بود. ظاهر جدید او رادیکال و پوشیده از خالکوبی بود که کاملاً گریم یک فرد آسیب‌دیده را بر روی آن اعمال کرده بودند. قبل از اکران فیلم، یک سری مقالات به رفتارهای ناشایست لتو سر صحنه فیلم‌برداری پرداختند که بعدها علت آن فرورفتنش در نقش جوکر اعلام شد، نتیجه کار لتو در فیلم «جوخه انتحار» شخصیتی شد که کمتر شبیه جوکر و بیشتر شبیه یک جنایتکار است، اما بر هر حال باید گفت که نفر ششم این لیست همچنان لتو است.

۵. واکین فینیکس

فینیکس

واکین فینیکس در جوکر بسیار درخشید، اما سوال این است که چرا در این چارت رتبه پنجم را دارد؟ آیا ترسناک بودن او کافی نبود؟ این موضوع که او در این لیست بسیار پایین آمده است، کاملاً تقصیر واکین فینیکس نیست، شاید هم گاهی باید به انتظارات زیاد از حد مخاطبین از این کاراکتر نیز اشاره کرد، فینیکس تاب می‌خورد، گریم می‌کند، به هم می‌ریزد و خنده‌های وحشتناک و غیرارادی را ارائه می‌کند، حتی وقتی آشکارا گریه می‌کند. این اکت های او قابل‌ستایش است ولی منتقدین معتقد بودند که رفتارهای او جوکرگونه نیست!

او ترسناک است، بله، ولی در طول این فیلم کارگردان از ما می‌خواهد که با او همدردی کنیم، اگر جوکر از بیننده ترحم می‌خواهد پس تکلیف آن جذابیت تاریکش چه می‌شود؟

۴. زک گالیفیاناکیس

زک

در بین جوکرها که می‌گردید به‌ندرت به یک جوکری تا این حد دوست‌داشتنی، دلسوز و سرسخت برخورد می‌کنید. در طول فیلم گالیفیاناکیس شخصیت را مال خود می‌کند، او باانگیزه «من می‌خواهم بتمن بفهمد که رابطه ما چقدر مهم است» شروع می‌کند و یک جوکر گستاخ، بداخلاق، و مهم‌تر از همه خنده‌دار را به تصویر می‌کشد.

۳. سزار رومرو

سزار-رومرو

خیلی از افرادی که دیوانه‌وار سینمای هالیوود را دنبال می‌کنند سزار رومرو را نمی‌شناسند، این بازیگر برای بازی در بتمن ۱۹۶۶ به شهرت رسید، یکی از تفاوت او با دیگر جوکرهای ساخته‌شده بعد خودش این بود که این بازیگر از تراشیدن سبیل خود امتناع کرد و آرایش سفید خود را روی آن انجام داد. جوکری که رومرو آن را به تصویر کشید آن دشمن افسانه‌ای و دل‌خراشی نیست که ما به آن عادت کرده‌ایم. او به دنبال گسترش هرج‌ومرج یا کشتار نیست، او فقط می‌خواهد بتمن را از بین ببرد و شورای امنیت جهانی را در اختیار بگیرد. رومرو با همان سادگی‌اش یک دلقک شرور است.

۲. هیث لجر

هیث-لجر

هیث لجر حتی قبل از اکران شوالیه تاریکی در سینماها جایگاه خودش را به دست آورد، خیلی‌ها فکر می‌کنند که این جایگاه اسطوره‌ای به خاطر خودکشی اوست، اما حتی بدون این تراژدی غم‌انگیز، بازهم نقش‌آفرینی او پتانسیل حک شدن در ذهن عاشقان سینما را داشت.

چهره سفید جوکر در این فیلم به‌سادگی انجام‌شده است، زخم‌های لبه‌ی دهان او شبیه لبخند است، در طول فیلم او توضیح‌های متعددی برای این زخم عمیق ارائه می‌دهد، اما نمی‌توانیم هیچ‌کدام را باور کنیم.

لجر مانند نیکلسون، تعادلی بین یک شخصیت خنده‌دار و ترسناک را رعایت می‌کند، همین موضوع او را خاص کرده است.

۱. جک نیکلسون

جک-نیکلسون

نسخه‌ی تیم برتون از بت‌من که در سال ۱۹۸۹ ساخته شد معمولا به‌عنوان نخستین فیلم ابرقهرمانی مدرن شناخته می‌شود. فیلمی که جک نیکلسون را به‌عنوان جوکر به دنیا معرفی کرد، کسی که بازی فوق‌العاده‌اش برداشت مخاطبان از این کاراکتر را برای همیشه دستخوش تغییر کرد.

اگر نیکلسون نبود سینما جوکر هیث لجر و واکین فینیکس را به خود نمی‌دید.

خنده‌ها، شوخی‌ها، بازی با لحن صدا، حرکات بدن، بازی با عضلات صورت و بسیاری دیگر از ویژگی‌هایی که باعث شده‌اند شخصیت جوکر طی این سال‌ها خیلی خاص شود، همه این ویژگی‌ها برای نخستین بار با نیکلسون مورداستفاده قرار گرفت؛ او در جوکر خوی حیوانی و درنده و مخفی خود را کاملا آزاد گذاشت و با آن جولان داد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها