|
کدخبر: 303234

گزارش اختصاصی گسترش نیوز؛

قیمت نجومی کلاس های موسیقی/ شهریه آموزش توسط خوانندگان معروف چقدر است؟

یادگیری موسیقی همیشه یکی از هنرهای پرطرفدار است اما به علت هزینه های زیاد آن کمتر کسی به سراغ یادگیری این هنر می رود، خرید ساز یک طرف، هزینه هایی که برای یادگیری آن باید کرد طرف دیگر ماجرا است.

فرهنگ قیمت نجومی کلاس های موسیقی/  شهریه آموزش توسط خوانندگان معروف چقدر است؟

کلاس موسیقی از گذشته تا به امروز که تورم گریبان گیر مردم شده است، هزینه های سرسام آوری داشته است. خیلی از نخبه های موسیقی به سختی هزینه‌های کلاس‌های خود را پرداخت کرده اند و با سختی در دنیای موسیقی درخشیده اند. در کشور ما مساله اصلی این است که نوع قیمت گذاری این کلاس‌ها به هیچ عنوان مشخص نیست و از هیچ قاعده و قانونی هم تبعیت نمی‌کند. آیا همه اقشار جامعه آن هم در این وضعیت کنونی معیشت توانایی یادگیری موسیقی را دارند؟ یا این که این هنر در دست طبقه خاصی از جامعه است؟

برای شروع از قیمت یک آموزشگاه موسیقی در نیاوران آغاز میکنیم که هزینه کلاس آنها برای ۱۰ جلسه نیم ساعته ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است. یعنی برای تنها ۵ ساعت باید قریب به ۴ میلیون تومان هزینه کرد!

به نظر میرسد قیمت این کلاس متناسب با منطقه آن تعیین شده است و هیچ منطقی پشت این قیمت گذاری نیست.

مورد بعدی یک آموزشگاه موسیقی در میرزای شیرازی است که با منطقه قبلی اختلاف قیمت فاحشی دارد. قیمت کلاس های این آموزشگاه برای ۸ جلسه نیم ساعته ۱ میلیون و ۶۰۰ تومان است. یعنی برای ۴ ساعت حدود ۲ میلیون تومان باید هزینه کرد.

طبق آمار به دست آمده از کلاس های مختلف قیمت‌ها بر همین منوال بود و منطقه‌ای که آموزشگاه های موسیقی در آن قرار داشتند بر تعیین قیمت شهریه آنها تاثیر گذار بود.

آموزشگاهی در مطهری بابت ۱۰ جلسه ۲ میلیون و ۲۰۰ تومان،  آموزشگاهی دیگر در ستارخان بابت ۸ جلسه ۱ میلیون و ۸۰۰ تومان و آموزشگاهی در فرمانیه بابت ۱۰ جلسه ۳ میلیون و ۸۰۰ تومان شهریه تعیین کرده‌اند.

در این بخش از گزارش نگاهی به  قیمت کلاس‌های خصوصی خواهیم داشت. برخلاف باور عمومی که هزینه کلاس های دولتی و فرهنگسراها باید کمتر از کلاس‌های خصوصی باشد اما تفاوت چشمگیری ندارند. تعداد  کلاس‌ها دولتی و ساعت آنها بسیار محدود است، به راحتی نمیتوانید کلاس مورد نظر خود را پیدا کنید و به ناچار مجبور خواهید بود که هزینه بیشتری بپردازید و از کلاس های خصوصی استفاده کنید. انتظار میرفت که این کلاس‌ها به واسطه دولتی بودنشان قیمت پایین‌تری داشته باشند تا عموم مردم توانایی استفاده از آن را داشته باشند.

مساله دیگری که قصد داریم در این گزارش به آن بپردازیم، کلاس چهره‌های شناخته شده موسیقی است. تعدادی از چهره‌ها به واسطه شهرتی که دارند، آموزشگاه موسیقی بنا کرده اند و خیلی سریع هم توانستند اسم خود را در دهان‌ها بیندازند، به هیچ عنوان مشخص نیست که آیا این کلاس‌ها اساتید برتری از دیگر آموزشگاه‌ها دارند یا خیر اما نامی برای خود دست و پا کرده‌اند که هر کسی با دیدن این اسامی سریعا اقدام به ثبت نام میکند.

نگاهی به ۳ تا از این آموشگاه‌ها داریم و قیمت کلاس‌های آنها را بررسی خواهیم کرد.

اولین کلاس متعلق به شهرام شکوهی است، شاید فکر کنید که این کلاس به واسطه نام شکوهی قیمتی نجومی دارد، اما به هیچ عنوان این گونه نیست، درسته که قیمت پایینی ندارد اما باز آنقدر‌ها هم از ذهن دور نیست. شهریه کلاس های این آموزشگاه برای ۱۰ جلسه ۲ میلیون و ۵۰۰ تومان است.

حالا به سراغ نامی معروف‌تر می‌رویم که شاید تعداد اشخاص بیشتری به آن اعتماد کنند و به سمت این کلاس‌ها بروند، آن هم آکادمی موسیقی علی زند وکیلی است که به ازای ۱۲ جلسه ۳ میلیون و  ۲۰۰ تومان در نظر گرفته است. این قیمت هم صرفا برای مهارت اساتید آن آکادمی نیست، بیشتر این قیمت برای نام زند وکیلی است که پشت این آموزشگاه قرار دارد.

آموزشگاه دیگر که دارای شهرت زبان زد است برای خانواده هنرمند پورناظری است. این آکادمی در بین تمام این آموزشگاه های مشهور از همه گران تر است، به ازای هر ۱۰ جلسه ۴ میلیون ۲۰۰ تومان است که از تمام کلاس های مورد بررسی ما گران‌تر است.

هم اکنون در جامعه ما خرید ابزار آلات موسیقی با سختی‌هایی از جمله هزینه آن مواجه است و شرکت در کلاس های موسیقی نیز به اندازه کافی پر هزینه هستند، میتوان گفت که برای ورود به عرصه موسیقی و خوانندگی داشتن استعداد صرف لازم نیست و حتی این موضوع در مراحل دیگر نیز مشهود است، چه بسا خوانندگانی با پرداخت هزینه‌های هنگفت موفق به انتشار موزیک‌های خود می‌شوند، حتی اگر از توانایی‌های لازم برخوردار نباشند. برای رشد و پیشرفت در هر استعدادی صرف داشتن آن استعداد به تنهایی لازم نیست و مسائل مالی نیز همیشه مدنظر است.

فرهنگ یک جامعه و شاخص های پیشرفت آن باید از طریق کار های فرهنگی و هنری به مردم منتقل شود و مصرف جامعه تحت کنترل باشد اما مادامی که یادگیری این هنرها پرهزینه باشد رشد جامعه از چه طریقی صورت میگیرد؟ تمام این سرگرمی ها رابطه مستقیم با شادی یک جامعه دارد.

یک کارگر نیز حق استفاده از این سرگرمی را دارد، حق دارد مادامی که کار نمیکند بتواند لذت ببرد، آدم شاد، جامعه شادی را به همراه دارد و خوشحال بودن و راضی بودن یک عضو از این جامعه به عملکرد بهتر آن منجر می‌شود. گذشته از این مسائل یادگیری موسیقی به رشد شخصیت و استعدادهای نوجوانان و کودکان کمک میکند که اگر این یادگیری هزینه بالایی داشته باشد چطور این رشد صورت میگیرد؟

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها