|
کدخبر: 217300

مرکز تبادل کتاب، میعادگاه عشاق مطالعه

رویداد تبادل کتاب با همکاری شرکت خدمات آفتاب تجارت سامان و مرکز تبادل کتاب در محل این مرکز برگزار شد.

فرهنگ مرکز تبادل کتاب، میعادگاه عشاق مطالعه

این مراسم با حضور سعید امامی مقدم مدیرعامل شرکت خدمات آفتاب تجارت سامان، جمعی از مدیران این مجموعه و مسعود رزمی مشاور موزه و کتابخانه حرم امام(ره) و کتابداران مرکز تبادل کتاب برگزار شد.

امامی مقدم مدیرعامل شرکت خدمات آفتاب تجارت سامان در آیین نخستین رویداد تبادل کتاب گفت: خیلی خوشحال هستم از اینکه در این جمع حاضر شده ام و به شغل دوستان کتابدار غبطه میخورم. از وجود چنین فضایی بسیار خرسند هستم. به دلیل علاقه مجموعه و همکاران به کتاب نخستین مراسم ما نیز در همین مکان برگزار شد.

رزمی مشاور موزه و کتابخانه حرم امام(ره) که به عنوان میهمان ویژه این برنامه و سخنران حضور داشت ضمن تبریک هفته کتابخوانی گفت: این روز را به همه کتابداران، به ویژه کتابداران مرکز تبادل کتاب که در راستای راه‌اندازی این مرکز پویا زحمات بسیار زیادی کشیدند تبریک می‌گویم. ما در تلاش هستیم که در مسیر تقویت فرهنگ مطالعه و گسترش سطح آگاهی‌عمومی حرکت کنیم. روزجهانی کتاب یک رویداد سالیانه است که در ۲۳ آوریل برگزار می‌شود و توسط یونسکو نام‌گذاری شده است. در سال ۹۵ یونسکو تصمیم می‌گیرد که حق نشر و حق مولف را در این روز جشن بگیرد. این ایام مصادف با سالگرد درگذشت ویلیام شکسپیر و سروانتس است.

وی در ادامه گفت: ایده اعلام این روز به عنوان روز جهانی کتاب و حق مولف برای نخستین ‌بار از کتالونیا نشات گرفته است. در روز ۲۳ اوریل روز سن‌ژرژ به ازای هر کتابی که به فروش می‌رفت یک شاخه گل رز نیز به مشتریان اهدا می‌شد. هرچه در زندگی روزمره حرکت کنیم بیشتر متوجه اهمیت مطالعه می‌شویم . کتاب غذای روح است و روح از کتاب زنده ‌است. کتاب آن یار مهربانی است که در تمام احوال دستگیر و همدم دلتنگی‌ها است و می‌توان گفت کتاب بهترین یار برگزیده است».

مشاور موزه و کتابخانه حرم امام(ره) افزود: این تصور که فضاهای ارتباط جمعی باعث کاهش نیاز به مطالعه کتاب می‌شوند اشتباه است. کتاب، طرفداران خاص خود را دارد. ما امیدواریم که در این مرکز یا مراکز دیگر با عرضه کتاب‌های به‌روز خدمات بیشتری را به جامعه ارائه دهیم همچنین بتوانیم اهمیت کتاب و کتابخوانی را در جامعه پررنگ‌تر کنیم.

وی در ادامه اظهارکرد: فضاها و ابزارهای نوظهور مانند فضای مجازی باید در معرفی این خدمات و منابع اطلاعاتی به ما کمک کنند. ما باید در معرفی منابع در دسترس به افراد جامعه کوشا باشیم و از فضای مجازی بیشترین بهره را ببریم. در واقع این فضا کار ما را در جهت معرفی منابع اطلاعاتی در دسترس همچنین آثار موجود در مجموعه آسان می‌کند.

دنیایی مدیر فروش آفتاب‌ تجارت‌ سامان در ادامه این رویداد گفت: «فضای تبادل کتاب را باید درک کنیم و امیدواریم از امروز به بعد فرصت‌های بیشتری برای قرار گرفتن در کنار همکارانمان داشته باشیم. آفتاب تجارت سامان تمام تلاش خود برای ورود به فضای کتابخوانی و کتابداری کرده است ما به عنوان یک وظیفه اجتماعی بر خود واجب می‌دانیم خدماتی را در درجه اول به جامعه و بعد نیروهای آفتاب تجارت ارائه دهیم.

مجید خان محمدی مدیریت سالن مرکز تبادل نیز در ادامه برنامه گفت: ما در مرکز تبادل دستور العملی مبنی بر ممیزی کتاب‌ها داریم. کتاب‌های متفاوتی وجود دارد که هرکدام از این کتاب‌ها طرفداران منحصر به فرد خود را دارند. باتوجه به اینکه ما در این مرکز با ظرفیت محدودی روبه‌رو هستیم مجبور به حذف کتاب‌هایی با مخاطبان خیلی خاص می‌شویم. اگر کتاب از نظر مخاطبان ما کاربردی نباشد اما سالم باشد به مناطق محروم فرستاده می‌شود اما اگر کتاب سالم نباشد تبدیل به بازیافت می‌شود و در چرخه خمیر شدن قرار می‌گیرد. مبلغ به‌دست آمده از فرآیند بازیافت صرف تهیه کتاب‌های کاربردی برای مناطق محروم می‌شود.

وی در ادامه گفت: کتاب‌هایی که وارد مجموعه می‌شوند بر اساس قیمت روز کتاب قیمت‌گذاری می‌شوند. قیمت‌گذاری‌ها بر اساس تمیزی و نو بودن کتاب و ویژگی‌های کتاب انجام می‌شود. به طور معمول ۱۰ الی ۴۰ درصد از قیمت روز کتاب کم می‌شود. کتاب‌ها بسته به نوع برگه استفاده شده، نشر و جلد در قیمت تفاوت‌هایی دارند. فرآیند قیمت‌گذاری توسط کارشناسان ما انجام می‌شود.

خان محمدی افزود: مجموعه ما ظرفیت گنجایش صد هزار کتاب را دارد. درحال‌حاضر چهل تا پنجاه هزار جلد کتاب در مجموعه داریم و جزو یکی از بزرگترین کتاب فروشی‌های تهران و حتی ایران هستیم. ما می‌توانیم با تمامی ارگان‌های مالی مانند بانک‌ها و موسسات به دلیل داشتن کتابخانه‌های خوبی که در دست دارند و بلااستفاده مانده است تبادل داشته باشیم تا بتوانیم کتاب‌های بیشتری به‌دست مردم برسانیم.

این مراسم با برگزاری یک چالش جالب برای کتابداران مشغول در مرکز تبادل کتاب  و انتخاب کتابدار برتر پایان یافت.

برای دیدن گزارش تصویری این رویداد اینجا کلیک کنید.

 

ارسال نظر