|
کدخبر: 96727

اختصاصی گسترش‌نیوز:

بدترین خودروهای اسپرت را بشناسید + تصاویر

عموم جوانان علاقه زیادی به خودروهای اسپرت دارند و در کنار تمامی این موارد آن خودرو باید از پیشرانه قدرتمند و شتاب بالایی برخوردار باشد تا بتواند نظر این قشر را جلب کند.

گسترش نیوز: در طول تاریخ بسیاری از برندهای معروف اقدام به ساخت خودروهای اسپرت کردند اما به دلایل مختلف برخی از مدل‌ها با شکست مواجه شدند. در گزارش قصد داریم با برخی از این خودروها آشنا شویم.

پورشه ۹۱۴

PORSCHE914.jpg

۹۱۴ در حقیقت حاصل همکاری برند پورشه و فولکسواگن است که به صورت مجهز به سقف تارگا عرضه و تولید شد. ساخت این خودر در سال ۱۹۶۹ میلادی در دو نقطه از آلمان شروع شد و تولید آن به مدت ۷ سال ادامه پیدا کرد. پورشه ۹۱۴ یک خودرو موتور وسط است که در حدود ۹۰۰ کیلوگرم وزن دارد و مجهز به پیشرانه‌های متنوع باکسر ۱.۷، ۱.۸ و ۲ لیتری است و از طریق یک جعبه دنده دستی ۵ سرعته نیرو را به چرخهای عقب منتقل می‌کند. برخورداری از سقف اختصاصی و زیبا پورشه و مشخصات فنی قابل قبول به خصوص در سال ۱۹۶۰ میتوانست بر روی کاغذ این خودرو را به یک خودرو موفق تبدیل کند. هر چند که پیشرانه ۲ لیتری ۱۰۱ اسب بخاری این خودرو یکی از گزینه‌های اصلی خریداران نبود و عموما این خودرو با پیشرانه ۱.۷ لیتری ۸۰ اسب بخاری خریداری میشد اما در هر صورت پورشه ۹۱۴ حداقل به مدت زمان ۱۳ ثانیه نیاز داشت تا به مرز سرعت ۹۸ کیلومتر بر ساعت برسد. علاوه بر تمامی این موارد مشکلاتی در بخش فروش و نامگذاری این خودرو نیز ایجاد شد که باعث شکست این خودرو شد.

ب ام و سری ۳ هاچبک

BMW3SERIES.jpg

این خودرو که در اروپا با نام سری ۳ کامپکت شناخته می‌شود، در حقیقت نسخه هاچبک سری ۳ این سازنده باوریایی است که در دو نسل به تولید رسید. این سازنده آلمانی در فاصله بین سال‌های ۱۹۹۳ تا ۲۰۰۴ میلادی به تولید این خودرو پرداخت و موفق به فروش ۴۰۰ هزار دستگاه از آن شد. نسل اول این خودرو با چهار نوع پیشرانه ۴ سیلندر و یک نوع ۶ سیلندر عرضه شد که نیرو را به چرخهای عقب از طریق جعبه دنده اتوماتیک یا دستی منتقل میکرد. نسل دوم در سال ۲۰۰۰ به عنوان عضوی از سری ۳، E۶۴ از راه رسید که مجهز به چندین نوع پیشرانه ۶ سیلندر و یک نوع دیزل ۲ لیتری قدرتمند با ۱۴۰ اسب بخار توان بود. هرچند این هاچبک از پیشرانههای مدرن تا حداکثر توان ۱۷۰ اسب بخار بهره میبرد اما به دلیل استفاده از سیستم تعلیق نامناسب، لذت رانندگی خوبی را به ارمغان نمیآورد و در پیچهای تند فرماندهی خودرو با مشکل مواجه می‌شد. علاوه بر تمامی این موارد میتوان چهره این خودرو به عنوان یک هاچبک اسپرت زیبا نبود و این طراحی در نسل دوم نیز بدتر شد.

هوندا DEL SOL

HONDADELSOL.jpg

DEL SOL یا CIVIC DEL SOL تلاش هوندا برای رقابت با مزدا MX۵ و MIATA در سال ۱۹۹۰ میلادی بود. این خودرو یک کوپه دو نفره با سقف تارگا است که هوندا از ساخت آن هدف ایجاد لذت رانندگی پشت فرمان یک خودرو ارزان قیمت را دنبال می‌کرد. DEL SOL از پیشرانههای کم حجم ۱.۵ و ۱.۶ لیتری بهره میبرد و این پیشرانهها نیرو از طریق یک جعبه دنده پنج سرعته دستی یا چهار سرعته اتوماتیک به محر جلو منقل می‌کند. مشکل این خودرو کیفیت نامناسب آن در قسمت‌های مختلف بود و به واسطه استفاده از سقف تارگا با مشکلاتی نظیر ایجاد سر و صدا و نفوذ آب به داخل خودرو مواجه بود که بسیاری از خریداران و علاقه مندان این خودرو را در سال‌های اول از خرید آن منصرف کرد. علاوه بر این موارد مشکلات و شایعات مختلفی در زمینه کیفیت نامناسب مواد استفاده شده در داخل کابین و کیفیت چراغهای خودرو باعث جلوگیری از موفقیت این خودرو و فروش کم آن شد.

آئودی TT نسل اول

AUDITT.jpg

آئودی TT را میتوان یکی از زیباترین محصولات گروه فولکسواگن در اواخر سال ۱۹۹۸ میلادی بدانیم که این خودرو به صورت کوپه ۴ نفره و رودستر ۲ نفره به تولید رسید. نخستین نسل TT در سال ۱۹۹۸ رونمایی شد و پس از آن در سال ۲۰۰۶ به تولید رسید. این خودرو در بخش فنی از دو نوع پیشرانه ۱.۸ لیتری ۴ سیلندر توربوشارژر و ۳.۲ لیتری ۶ سیلندر تنفس طبیعی بهره میبرد و جعبهدندههای شش سرعته دوال کلاچ اتوماتیک و پنج سرعته دستی برای آن در نظر گرفته شد. پس از رونمایی این خودرو در سال ۱۹۹۸، TTبسیار مورد توجه قرار گرفت اما دلایل خوبی برای این توجه زیادی وجود نداشت زیرا یک سری تصادفات مختلف در سرعت‌های بالا گزارش شد که در هنگام تغییر خط در سرعت ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت و در پیچهای تند بوده است. به همین دلیل آئودی فراخوانی اعلام کرد وتغییرات و بهبود‌های مختلفی در بخش پایداری خودرو ایجاد کرد و علاوه بر این مورد مشکلات کیفیتی مختلفی از جمله در قسمتهای الکترونیکی خودرو و بالابر شیشهها وجود داشت.

پونتیاکFIERO

PONTIAC.jpg

FIERO یک خودرو اسپرت موتور وسط است که در سال ۱۹۸۳ معرفی شد و علیرغم چهره غیرقابل اطمینان، این خودر توانست به فروش مناسبی دست یابد. پیشرانههای مختلف ۲.۵ لیتری ۴ سیلندر و ۲.۸ لیتری ۶ سیلندر به همراه جعبه دندههای سه سرعته اتوماتک و چهار و پنج سرعته دستی برای این خودرو در نظر گرفته شد که همگی نیرو را به چرخهای عقب منتقل میکرد. بر روی کاغذ پونتیاک FIERO یک خودرو قدرتمند، کوچک، سبک و بسیار اقتصادی و مقرون به صرفه بود و از کیفیت ساخت مناسبی برخوردار بود و به واسطه این عوامل FIERO در سال‌های اول فروش مناسبی را تجربه کرد اما به مرور پس از گذشت یک الی دو سال هزینه نگهداری بالا خودرو گریبانگیر خریداران شد که از جمله موارد و مشکلات نگهداری این خودرو می-توان به سیستم تعلیق و سیستم خنک کاری پیچیده این خودرو اشاره کرد. پیشرانه ۲.۵ لیتری نیز بسیار سنگین، پر سر و صدا و کم قدرت بود و گزینه ۶ سیلندر نیز از قیمت بالایی برخوردار بود و این خودرو میتوانست در حدود ۱۱.۳ ثانیه در بهترین حالت به سرعت ۹۸ کیلومتر بر ساعت برسد.

لکسس sc نسل اول

LEXUSLC.jpg

این خودرو نخستین تجربه سازنده ژاپنی در ساخت یک خودروی کوپه است که در دو نسل عرضه شد و نخستین نسل این خودرو در سال ۱۹۹۱ تولید شد. نسل اول مجهز به پیشرانه ۶ و ۸ سیلندر خطی است که نیرو را از طریق جعبه دنده‌های پنج سرعته دستی و اتوماتیک به محور عقب منتقل می‌کند. قدرتمندترین پیشرانه در نظر گرفته شده برای این خودرو میتوانست ۲۵۰اسب بخار توان تولید کند که پس از آن به ۲۶۰ اسب بخار ارتقا یافت. در حقیقت این خودرو کاملا بد نیست و میتواند توان مناسبی را ایجاد کند و به خوبی در اتوبان‌ها رانده شود و در کنار آن از چهره زیبایی برخوردار است. SC در کلاس خودروهای اسپرت کلاسیک و GT‌های سنتی قرار می‌گرفت و در هر دو کلاس خودروهای بسیار بهتری نسبت به آن وجود داشت و در نهایت میتوانیم جدی‌ترین مشکل را تویوتا سوپرا بدانیم.در حالیکه بسیاری از قطعات هر دو خودرو یکسان بود اما سوپرا برای یک رانندگی با نهایت لذت طراحی شده بود و SC تنها برای مسیرهای مستقیم مناسب بود. به عقیده برخی SC نسخه لوکس و زیبا سوپرا است اما وقتی رقابت در قسمت خودروهای اسپرت است سبک بودن و سریعتر بودن مهم تر از زیبایی است.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها