|
کدخبر: 311165 امیرمحمد درویش

اختصاصی گسترش نیوز؛

جذاب ترین انیمیشن های ایرانی/ تولید داخل درحال پیشرفت است

انیمیشن های ایرانی، طی یک دهه گذشته، توانسته اند جای خود را در میان کودکان و حتی بزرگسالان پیدا کنند و ساخت انیمیشن های جذاب در کشورما، روند رو به رشدی دارد.

فرهنگی و اجتماعی جذاب ترین انیمیشن های ایرانی/ تولید داخل درحال پیشرفت است

انیمیشن‌ ها، همیشه برای کودکان و نوجوانان از جذابیت بسیار بالایی برخوردار بوده و این جذابیت توانسته، جای خود را در میان بزرگسالان هم پیدا کند. انیمیشن‌های بسیاری تا کنون ساخته شده که بیشتر آنها محصول سایر کشورها بودند و با توجه به دوبله‌های جذاب آن ها، مورد پسند قرار گرفته‌اند. انیمیشن‌های خارجی بسیاری ساخته شده‌اند که نام آن هارا قطعا شنیده‌ایم و حداقل یک بار هم آن را مشاهده کرده‌ایم. اما در این میان جای خالی انیمیشن‌های ایرانی کاملا احساس می‌شد.

دلفینی

انیمیشن سازهای ایرانی، سعی بر این داشتند تا با ساخت محتوای جذاب بتوانند با نمونه‌های خارجی رقابت کنند و جای خود را در میان اقوام ایرانی پیدا کنند. طی یک دهه گذشته، ایران توانست با ساخت انیمیشن، وارد این فضای رقابتی شود و حتی در سطح بین‌الملل خود را مطرح کند. انیمیشن‌های ایرانی در سالیان جدید پیشرفت جدی‌ای کردند و حدود ۱۰ انیمیشن جذاب طی یک دهه گذشته توسط انیمیشن سازهای داخلی ساخته شد. اتفاقاتی که امروز در سینمای انیمیشن و پویانمایی داخلی در حال رقم خوردن است تا به امروز بی‌سابقه بوده و روز به روز هم در حال گسترش است. ما در این گزارش، به بررسی چند انیمیشن ایرانی پرداخته‌ایم که توانسته‌اند طی یک دهه گذشته، جای خود را میان کودکان ایران بازکنند.

بچه زرنگ

در خیابان‌های تهران و بر روی بیلبوردهای تبلیغاتی، قطعا عکس انیمیشن‌های ایرانی را طی چند ماه گذشته مشاهده کرده اید. بسیاری از این انیمیشن ها، در سینما اکران می‌شوند و تاکنون توانسته‌اند مخاطب‌های بسیاری را جذب کنند. یکی از داغ‌ترین و جدید‌ترین انیمیشن‌های تولید داخل، ( بچه زرنگ ) است که در میان کودکان بسیار محبوب شده است. این اثر که با کیفیت خیره کننده‌اش توانسته نظر بسیاری از منتقدان را به خود جلب کند، در جشنواره فیلم فجر ۱۴۰۱ اکران اولیه شده و عنوان بهترین اثر پویانمایی را از آن خود کرده است.

بچه-زرنگ

داستان این انیمیشن درباره یک کودک ماجراجو است که به دنبال قهرمان شدن می‌گردد و در طول این قهرمانی بازی اش، دردسرهای بسیاری را برای خود و دیگران ایجاد می‌کند. اتفاق هایی که در طول این مسیر برای این کودک رقم می‌خورد بسیار جذاب بوده و سبب شده است مخاطب تا پایان فیلم، منتظر بماند تا ببیند سرنوشت این کودک چه خواهد شد. شخصیت اصلی این انیمیشن، محسن نام دارد. محسن همان بچه زرنگ، پسری بازیگوش که می‌تواند با حیوانات صحبت کند و همین قدرت باعث شده تا به دنبال نجات جنگل و حیوانات از دست شکارچیان باشد.

پسر دلفینی

پسر-دلفینی

یکی دیگر از انیمیشن‌های جذاب ایرانی که این روزها، طرفداران بسیاری را پیدا کرده، پسر دلفینی است. انیمشن برتر ایرانی که توانسته در ابتدای اکران خود در کشور هایی مثل روسیه و ترکیه بسیار محبوب و معروف شود. طی یک دهه گذشته، این دومین انیمیشن جذابی بود که توانست محبوبیت بسیاری پیدا کند. گفته می‌شود این انیمیشن جذاب ۱۸، ۸۲۷، ۰۰۰، ۰۰۰تومان فروش داشته است. ماجرای این انیمیشن از جایی شروع می‌شود که یک هواپیما در دریا سقوط می‌کند و یک دلفین به همراه مادرش، یک نوزاد انسان را پیدا می‌کنند و سعی در مراقبت از او دارند. درنهایت، این نوزاد بزرگ شده و متوجه می‌شود که یک انسان است و در ادامه این داستان به دنبال مادرش می‌گردد. سپس از دریا خارج شده و در جزیره به دنبال مادرش می‌گردد. او توسط ناخدا مروارید نگهداری می‌شود. پسر دلفینی در مسابقه جمع‌آوری مروارید شرکت می‌کند. او توسط دزدان دریایی که برای بی‌بی زار کار می‌کنند، دزدیده می‌شود.

لوپتو

لوپتو-انیمیشن

سومین انیمیشن از لیست پرطرفدارهای ایرانی، لوپتو نام دارد. این فیلم جذاب و دیدنی، درباره، اسباب بازی هایی است که توسط بیماران یک آسایشگاه روانی ساخته شده است. لازم به ذکر است که لوپتو یک گویش کرمانی به معنای اسباب بازی است. انیمیشن لوپتو داستان زندگی آقای کمالی را روایت می‌کند که در دوران جوانی عاشق دختری بود که بعد از سختی بسیار موفق به ازدواج با او شد. سختی‌هایی که آقای کمالی برای رسیدن به همسرش پشت سر گذاشت به او ثابت می‌کند که مشکلات زندگی با صبر و امیدواری حل‌شدنی خواهند بود. آقای کمالی بعد از مدت‌ها همسرش را از دست می‌دهد اما یادگار همسرش که یک ایده‌ی جدید و انسانی بود در آسایشگاه روانی باقی می‌ماند. موضوع از این قرار است که آنها تصمیم داشتند برای بهبود حال بیماران، به‌جای توسل به قرص و دارو آنها را مشغول به کار کنند و از توانایی و استعدادهایشان برای خلق محصول استفاده کنند. به همین دلیل، آقای کمالی، برای بهبود حال بیماران، سعی بر این دارند که اسباب بازی هایی را به نام لوپتو بسازند.

آخرین داستان( نبرد ضحاک و فریدون )

نبرد-ضحاک

ساخت این انیمیشن، از سال ۸۷ آغاز شد و درسال ۹۶ به پایان رسید. این انیمیشن جذاب، مربوط به زمان فرمانروایی ضحاک بر این است. این انیمیشن از شاهنامه فردوسی روایت می‌کند و اشاره به فرمانروایان تاریخ ایران دارد که یکی از آنها ضحاک است. تاریکی وجود ضحاک بر شهر چیره می‌شود و جمکرد در تاریکی و ترس غوطه ور می‌شود. اما دگر بار چرخش ایام به گردش درمی‌اید و با رفتن جمشید کودکی در دل مردمان سرزمین «جمکرد» و در آغوش کشاورز زاده‌ای متولد می‌شود که نامش را «آفریدون» می‌گذارند و ادامه ماجرا...

این انیمیشن جذاب توانست ۴۸۸، ۵۵۵، ۰۰۰ تومان فروش داشته باشد. صدا پیشگان بسیاری در این انیمیشن هنرنمایی کرده‌اند. پرویز پرستویی، لیلا حاتمی، حامد بهداد، باران کوثری و اشکان خطیبی، از جمله نفراتی هستند که در این انیمیشن صحبت کرده‌اند.

شاهزاده روم

چهارمین انیمیشن تولید داخل، شاهزاده روم نام دارد. انیمیشن شاهزاده روم داستان عاشقی و دلدادگی شاهزاده‌ای پاکدامن مسیحی به نام ملیکا را روایت می‌کند که از تبار پدر از نوادگان یشوعا وصی عیسی و از تبار مادر نواده قیصر روم است. سرنوشت این بانو به گونه‌ای رقم می‌خورد که وی نهایتاً به بلاد اسلامی عزیمت می‌کند. این پرنسس مسیحی نهایتا پس از آنکه به همسری امام یازدهم شیعیان در می‌آید، مادر منجی بشریت می‌گردد....

شاهزاده-روم

انیمیشن‌های بسیاری در طول این یک دهه ساخته شده است که اگر بخواهیم نام تمام آن هارا ذکر کنیم، مطلب بسیار طولانی خواهد شد. تنها به ۵ مورد از انیمیشن‌های ساخت داخل اشاره کردیم که جذابیت و مخاطب بسیار بالایی را داشته‌اند. امید است، ایران در همین مسیر ساخت انیمیشن، بتوانند جایگاه بسیار بالایی داشته باشد و با بهره گیری از داستان‌های تاریخی، بتوانند انیمیشن‌های جذابی بسازد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها