|
کدخبر: 302727

۲۴هزار مدرسه در طرح شهید عجمیان تجهیز شد

نشست خبری رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیزات مدارس کشور به مناسبت روز خبرنگار با موضوع طرح شهید عجمیان، صبح امروز دوشنبه ۱۶ مرداد ماه برگزار شد.

فرهنگی و اجتماعی ۲۴هزار مدرسه در طرح شهید عجمیان تجهیز شد

«حمیدرضا خان‌محمدی» رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیزات مدارس کشور در ابتدای این نشست با اشاره به نهضت بهسازی و شاداب‌سازی مدارس مناطق کم برخوردار گفت: حدود ۸۱ درصد کلاس‌های درسی مستحکم بنا نهاده شده است اما ۱۹ درصد کلاس‌ها نامستحکم هستند که در قالب ۱۰۴ هزار کلاس درس تعریف می‌شوند. با توجه به این موضوع ۳۰ هزار کلاس درس نیاز به بازسازی و ۷۰ هزار کلاس نیز نیاز به نوسازی دارد.

وی با بیان اینکه یکی از نظام مسائلی که با آن مواجه هستیم، موضوع بودجه و چگونگی بهسازی و شاداب سازی کلاس‌ها است، عنوان کرد: چند تجربه ساخت کلاس پیش ساخته نشان می‌دهد که می‌توانیم از کلاس‌هایی به صورت درجا ساخته (مونتاژی) شده استفاده کرد و مدارسی را به صورت سرعتی تحویل دهیم تا دانش‌آموزان از فضای نامستحکم خارج کنیم.

وی با اعلام این خبر که ۱۴ هزار کلاس درس نوسازی و بهسازی شده است، گفت: مرمت و شاداب‌سازی و بهسازی از چالش‌های موجود است. مدارس به دلیل نداشتن سرانه دچار آسیب‌هایی شده‌اند که توسط خود مسئولان مدرسه ترمیم نمی‌شود چرا که توانایی آن وجود ندارد. در این خصوص چند راهکار پیش رو داشتیم؛ یا می توانستیم دنبال اعتبار باشیم و پیمانکار بیاوریم و ... یا از ظرفیت‌های قرارگاه جهادی آموزش و پرورش با ۸ کارگروه بهره ببریم.

خان‌محمدی با اشاره به اینکه از همه ظرفیت‌های داخلی و خارجی آموزش و پرورش برای بهسازی مدارس استفاده می‌شود، تصریح کرد: در طرح شهید عجمیان دانش‌آموزان همراه با مدیران به شناسایی مسائل مدرسه خود پرداختند و به راه‌حل آن فکر کردند. طرح شهید عجمیان کاری نو در ارائه خدمت است. اولیا، مربیان، خیرین، بسیج دانش آموزی، مساجد و پایگاه های بسیج، اصناف و هر کس خود را مدیون مدرسه می‌داند و اگر امروز سواد دارند و ... خوب است که خود را موظف بدانند تا به بهسازی مدارس کمک کنند.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیزات مدارس کشور با اشاره به اینکه فرایند بهسازی ۱۰۰ هزار کلاس درس در یک سال برنامه‌ریزی شد، عنوان کرد: به صورت آزمایشی در نوروز فعالیت‌هایی انجام شد و حالا در همه استان‌ها این اقدام پیش می‌رود و دانش‌آموزان در کنار معلمان، مدارس را شاداب می‌کنند.

خان‌محمدی با اشاره به اینکه تربیت همه جانبه شعار آموزش و پرورش ذیل ساحت‌های شش‌گانه سند تحول بنیادین است، گفت: دانش‌آموز باید مهارت بیاموزد و تعمیرات مدرسه یکی از این مهارت‌ها است.

به گفته خان‌محمدی برای بهسازی ۱۰۰ مدرسه با اعتبارات دولتی یک سال باید تلاش می‌شد اما ظرفیت جهادی این کار را با سرعت پیش برده است.

وی در ادامه با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری درخصوص اینکه مدارس دولتی باید در اولویت باشد، گفت: برای این امر باید تلاش کرد، همچنین مردمی‌سازی نیز محقق شود و مردم باید مدرسه را کانون تجمع و تحول بدانند.

دبیر قرارگاه عدالت تربیتی و نصیب برابری آموزش ادامه داد: در طرح شهید عجمیان ۲۴ هزار کلاس درس تا به حال بهسازی شده و تا پایان تابستان ۴۵ هزار کلاس دیگر نیز به این رقم اضافه می‌شود، باقی کار نیز در طول سال و آخر هفته‌ها انجام خواهد شد. همچنین سامانه‌ای تهیه شده که ۱۴ هزار مدرسه در آن ثبت‌نام کرده‌اند؛ تاکنون ۱۰هزار مدرسه غربالگری شده‌اند که ۳ هزار و ۷۰۰ کلاس درس در حاشیه شهر، ۶ هزار کلاس درس روستایی، ۴۰۰ کلاس درس عشایری و ۳۳۰ کلاس درس در مناطق مرزی کم برخوردار قرار دارند و مدیران نیازهای خود را در این سامانه بارگذاری کرده‌اند که گروه‌های جهادی به این آمار دسترسی دارند و خودشان برای بهسازی اقدام می‌کنند.

خان‌محمدی در ادامه خاطرنشان کرد: همچنین ۱۳ هزار گروه جهادی شکل گرفته است که جدای از گروه‌های جهادی دیگری است که خارج از آموزش و پرورش فعالیت می‌کنند. امیدواریم با همت این گروه‌ها و استفاده از تمامی ظرفیت‌ها تا مهرماه امسال، ۱۰ هزار کلاس درس جدید به دانش‌آموزان تحویل داده شود.

رئیس سازمان نوسازی در پایان با اشاره به اینکه ۸ هزار و ۸۰۰ کلاس درس تهران نیاز به مقاوم سازی دارد، اظهار کرد: مدارس تخریبی و ناایمن تخلیه شده‌اند و دانش آموزان را خارج کرده‌ایم. مدارس داخل تهران پرتراکم هستند و تخریب و بازسازی آن شاید با اعتبارات دولتی دو سال طول بکشد، اما اعتبارات به آن صورتی که در برنامه هفتم توسعه پیشنهاد داده‌ایم اگر تخصیص داده شود، بسیار می‌تواند به ما کمک کند تا با سرعت بیشتری عمل کنیم.

 

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها