|
کدخبر: 252232

نتیجه آموزش ریاضیات به ماهی ها

دانشمندان به‌تازگی آزمایشاتی را روی ماهی‌ها انجام داده‌اند تا بتوانند به آن‌ها ریاضیات ابتدایی را آموزش دهند. در این تحقیق، ماهی‌های گونه سیچلاید و سفره‌ماهی خاردار تا حدودی جمع و تفریق را یاد گرفتند.

فرهنگی و اجتماعی نتیجه آموزش ریاضیات به ماهی ها

پیش از این، دانشمندان به موجوداتی مانند کلاغ و میمون‌ها ریاضیات را آموزش داده بودند. این بار اما به سراغ آموزش ریاضیات ابتدایی به ماهی‌ها رفته‌اند. همان‌طور که می‌دانید، هوش ماهی‌ها نسبت به حیواناتی که نام بردیم پایین‌تر است، اما آیا آن‌ها نیز قادر به حل مسائل ساده ریاضی هستند؟

شاید شما هم در کودکی به لطف روش‌های ساده مانند چوب خط، اشکال و... ریاضیات ابتدایی را فرا گرفته باشید. این کارها، از ساده‌ترین اعمال ریاضی هستند و یک نقطه شروع محسوب می‌شوند.

حال دانشمندان برای استفاده از آموزش ریاضیات ابتدایی به یک سری ماهی از گونه سیچلاید و سفره‌ماهی خاردار، از روش‌های مشابهی بهره گرفته‌اند. با این حال، نتایج این آزمایش چه بوده و آیا اصلا موفقیتی حاصل شده است؟

باید بگوییم که نتایج حیرت‌آور بوده‌اند. بر اساس مقاله تحقیقاتی که در مجله «Scientific Reports» منتشر شده، این دسته از ماهی‌ها توانایی یادگیری ریاضیات پایه را از خود نشان داده‌اند و حتی توانسته‌اند از این دانش برای حل یک سری معمای منطقی ساده استفاده کنند. در این تحقیق، ماهی‌های مورد آزمایش جمع و تفریق را تا حدودی یاد گرفتند.

اجازه بدهید تا کمی به بررسی گونه ماهی‌های تحت آزمایش بپردازیم. سیچلایدها، ماهی‌های قلمرو طلب و نسبتا تندخویی هستند که دغدغه اصلی آن‌ها حفاظت از لانه‌های آبی‌شان است. از سوی دیگر، سفره‌ماهی‌های خاردار غضروفی نیز به آرامی در کف اقیانوس‌ها حرکت می‌کنند و سبک زندگی تقریبا انفرادی را تجربه می‌کنند.

محققان این پروژه، می‌گویند که ماهی‌ ها بسیار باهوش‌تر از چیزی هستند که ما تصورش را می‌کنیم. برای آموزش ماهی‌ها، آن‌ها در ابتدا داخل یک مخزن قرار گرفتند و تصاویری با یک تا پنج مثلث، دایره و مربع به آن‌ها نشان داده شد. در این میان، علامت‌های مخصوصی برای نمایش دادن عمل جمع و تفریق به ماهی‌ها استفاده می‌شد.

در نهایت آموزش‌های مورد اشاره انجام شدند. ماهی‌ها برای حل این اعمال ساده باید به سمت جواب آن شنا می‌کردند تا نشان دهند که آیا این اعمال را یاد گرفته‌اند یا خیر. شاید در نگاه اول این روش هوشمندانه و جالبی برای آموزش ماهی‌ها نباشد، اما می‌توان گفت که موفقیت‌آمیز بوده است.

ماهی‌ها فراتر از تصورات ما هستند

ماهی‌های مورد آزمایش توانستند با حل معماهای ساده نشان دهند که توانایی‌هایی فراتر از انتظار ما دارند؛ البته انجام عمل تفریق برای آن‌ها کمی سخت‌تر بود.

ابتدا این آزمایش با جایزه دادن به ماهی‌ها انجام می‌شد. پس از آن نیز عمل جایزه دادن کنار گذاشته شد تا مشخص شود که ماهی‌ها این کار را برای جایزه انجام داده‌اند یا واقعا آموزش دیده‌اند.

در کمال تعجب هنوز این ماهی‌ها می‌توانستند به سؤالات پاسخ صحیح بدهند. این نتایج می‌توانند واقعا جالب باشند، زیرا نشان می‌دهند که ماهی‌ها نیز تا حدودی از قدرت محاسبات برخوردارند. این در حالی است که ماهی‌ها از بخش مخصوص محاسبات در مغز خود بی‌بهره هستند و این کار را با استفاده از دیگر بخش‌های مغز خود انجام می‌دهند.

این تیم تحقیقاتی مکانیزمی را برای آموزش ماهی‌ها انتخاب کرده بود که قبلا روی زنبورهای عسل استفاده شده بود. این روش برای آموزش به زنبورها کاربردی بوده است. در کل می‌توان گفت که نتایج این تحقیقات تحسین‌برانگیز هستند؛ چرا که نشان می‌دهد ماهی‌ها توانایی‌های فراتر از چیزی که فکر می‌کنیم دارند.

 

منبع: دیجیاتو

ارسال نظر