|
کدخبر: 209047

رسول فرخی نماینده مردم لاهیجان و سیاهکل در مجلس:

میراث دار فرهنگ پیشینیان باشیم + تصاویر

به همت دکتررسول فرخی نماینده مردم لاهیجان و سیاهکل در مجلس شورای اسلامی، ارزیابان یونسکو از کاروانسرای تاریخی تی تی سیاهکل بازدید کردند .

فرهنگی و اجتماعی  میراث دار فرهنگ پیشینیان باشیم + تصاویر

به همت دکتر رسول فرخی نماینده مردم لاهیجان و سیاهکل در مجلس شورای اسلامی،  ارزیابان یونسکو از کاروانسرای تاریخی تی تی سیاهکل بازدید کردند.

مشاور وزیر میراث فرهنگی در این بازدید گفت : کاروانسرای تی تی گیلان پلان منحصر به فردی در موقعیت استثنایی دارد و نشان دهنده تنوع طراحی است و یکی از کاروانسراهای حائز اهمیت است که جغرافیای حاشیه خزر را نمایندگی دارد.

محمد حسن طالبیان با بیان اینکه زنجیره کاروانسرای ایرانی جغرافیای مختلف کشور را نمایندگی می کنند، گفت: کاروانسرای ایرانی به عنوان نبوغ برجسته انسانی در دوره خود یک ابداع مهم بویژه در ارتباط با راههای زیارتی، کاروانی و تجاری محسوب می شوند.

دکتر رسول فرخی نماینده مردم لاهیحان و سیاهکل در این بازدید بیان کرد : کاروانسرای تی تی در محور گردشگری سیاهکل به دیلمان در شرق استان با قدمتی نزدیک به ۶ قرن واقع شده است. نام این کاروانسرای برآمده از آجر، ساروج و سنگ های رودخانه ای، به دلیل قرارگیری در منطقه ای پرشکوفه، تی تی (در گویش گیلکی به معنای شکوفه) نام گرفته است و از قدیمی ترین بناهای سیاهکل محسوب می شود که در مسیر راه کاروانی دیلمان به لاهیجان قرار دارد.

کاروانسرای تی تی در مجاورت مسیر گردشگری سیاهکل به دیلمان در منطقه بالارود در سمت راست رودخانه شمرود و محل تلاقی آب شمرود و باباکوه قرار گرفته و در گذشته مسیر تجاری و ارتباطی شرق گیلان به بخش مرکزی ایران بوده است.

رسول فرخی افزود: این بنا در اواخردوران حکومت محلی کیایی که در عصر تیموریان در لاهیجان حکم می راندند ساخته شد. به عبارت دیگر قدمت این بنا به حدود ۶ قرن پیش باز می گردد و تا همین ۵۰ سال قبل یعنی تا زمانی که راه های ارتباطی فعلی ساخته نشده بودند و وسایل حمل و نقل اسب و قاطر جای خود را به وسایل موتوری و ماشین نداده بود، از کاروانسرا استفاده می شد.

کاروانسرا دارای حیاطی مرکزی، ورودی هشتی مانند و دو ایوان در اطراف هشتی است و از ویژگی های معماری این بنا می توان گفت که این کاروانسرا از ۲ نوع کاروانسراهای برون شهری و دوایوانی است که در مسیر جاده ابریشم قرار گرفته بود و در زمان های گذشته مردم از این راه عبور و مرور می کردند .

بازدید2

وی افزود: بهترین ویژگی این کاروانسرا قرار گرفتن در منطقه جنگلی و وجود قلعه هایی بود که به عنوان دیدبان در اطراف این بنا قرار گرفته بودند که این قلعه ها نیز پس از شناسایی می تواند به زیبایی این منطقه بیفزاید.

رسول فرخی کاروانسرای تی تی را یکی از کاروانسراهای منحصر بفرد دانست و افزود: این بنا در گذشته هم به عنوان منزلگاه انسان و هم به عنوان منزلگاه حیوانات به شمار میرفت و طوری طراحی شده بود که این امکان را برای گذشتگانی که از این مسیر تردد می کردند فراهم آورده بود.

نماینده مردم لاهیجان و سیاهکل در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: ما بناهای دیگری در این مسیر داریم که نیازمند همکاری تمامی مسئولان مربوطه برای رسیدگی و مرمت این بناهاست تا بتوانیم میراث دار فرهنگ پیشینیان باشیم و این فرهنگ و تمدن را به همان شکل به آیندگان انتقال بدهیم.

فرخی افزود: یکی از رازهای جاودانگی فرهنگی این است که بتوانیم آثار تاریخی را بخوبی مرمت و نگهداری کنیم تا هویت ملی ما نسل به نسل منتقل شود.

مجموعه کاروانسرای تی تی یکی از میراث کهن گیلان است که در سال ۱۳۵۳ به شماره ۱۷۸۴ به ثبت ملی رسیده است؛ این بنای میراثی پیش تر دارای مالک خصوصی بود و در اوایل دهه ۸۰ توسط اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خریداری شد.

بازدید

 

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها