|
کدخبر: 316776

ورق گالوانیزه چیست و چه کاربردی دارد؟

ورق های گالوانیزه همواره از جنس فولاد ساخته شده و دارای روکشی از جنس گالوانیزه، هستند. این ورق ها به خاطر تنوع در شکل ظاهری، تنوع در روش های ساخت و... دارای انواع مختلفی می باشند. هر یک از انواع ورق گالوانیزه از میزان مقاومت تقریبا یکسانی برخوردارند و می توانند در برابر حریق و آتش سوزی، در برابر حرارات بالا، در برابر شرایط آب و هوایی مختلف و.... دچار هیچ گونه آسیبی نشوند. لذا، می توان گفت که ورق های گالوانیزه طول عمر و دوام زیادی دارند و می توان از آن ها 20 الی 70 سال استفاده کرد. این محصول از طریق سه روش کلی شیوه گرم، شیوه گالوانیلینگ و شیوه الکتروگالوانیزه، ساخته می شود. برای آشنایی کامل با ورق گالوانیزه، در ادامه مطلب همراه ما باشید.

آشنایی با ورق گالوانیزه و تاریخجه آن

ورق-گالوانیزه

بیان شد که به ورق هایی که از ترکیب فولاد و گالوانیزه به تولید می رسند، ورق گالوانیزه گفته می شود. در واقع، این محصولات همان ورق های فولادی هستند که دارای روکشی از جنس گالوانیزه می باشند. این روکش سبب شده تا به آن ها، ورق گالوانیزه و یا ورق آهنی گفته شود. بر اساس آزمایشاتی که بر روی این محصولات انجام شده می توان بیان کرد که آن ها دارای مقاومتی بالا در برابر هر گونه خوردگی، رطوبت، سایش و ... می باشند. هر یک از ورق های گالوانیزه با یکدیگر از نظر ظاهری، متفاوت هستند که دلیل اصلی این تفاوت مربوط به تشکیل کریستال‌ های روی بر سطح فولاد می باشد.

به عبارتی ساده تر می توان گفت که این کریستال ها باعث می شوند تا ناخالصی های موجود در روی، عیوبی را بر سطح ورق گالوانیزه ایجاد نمایند و در نهایت آن ها به اشکال مختلفی، تبدیل می کنند. رایج ترین نوع ورق های گالوانیزه شامل: ورق گالوانیزه بدون گل، ورق گالوانیزه گل ‌ریز، ورق گالوانیزه گل درشت و... می باشند. در رابطه با تاریخچه شکل گیری و تولید این محصول، می توانیم عرض کنیم که اولین بار در سال 1780 میلادی، فردی به نام دکتر لوئیجی گالوانی، دو عنصر با خواص الکتریکی مختلف را ترکیب نمود و باعث ایجاد پیل الکتریکی گشت. دکتر لوئیجی گالوانی تحقیقات زیادی در رابطه با موضوعات مختلف انجام داده بود که یکی از آن ها مربوط به این مسئله می باشد.

پس از گذشت تقریبا 47 سال در سال 1827 میلادی دانشمند معروفی به نام السنادرو ولتا، تحقیقات دکتر دکتر لوئیجی گالوانی را ادامه داد و باعث شد تا واکنش شیمیایی “گالوانیک” را به دست آورد. در واقع، وی توانست رابطه بین خوردگی آهن، اکسیداسیون آهن و... را کشف کند. پس از گذشت حدودا 10 سال یعنی در سال 1836 میلادی، عمل قوطه ور کردن آهن در مذاب توسط یک مهندسی فرانسوی به نام سورل، صورت گرفت. این مهندس توانست لایه ای را از جنس روی (Zn) بر سطح آهن ایجاد نماید. در نهایت، در سال 1850 یک کارخانه در بریتانیا توانست برای اولین بار محصولات آهنی اعم از ورق گالوانیزه را به تولید رساند.

ورق گالوانیزه چگونه ساخته می شود؟

به خاطر داشته باشید که برای ساخت ورق گالوانیزه همانند ورق سیاه، روش های مختلفی وجود دارد که به طور کلی تمامی آن ها به سه دسته تقسیم می شوند که به شرح زیر می باشند:

  1. در روش اول یعنی در شیوه الکتروگالوانیزه، باید جریان ‌های الکتریکی و محلول الکترولیتی سولفات روی، مورد استفاده قرار گیرند. در این روش، ورق های گالوانیزه تولید شده ضخامت کمتری داشته و به همین دلیل معمولا از آن ها در صنعت ‌های حساس ‌تر، استفاده می کنند.
  2. روش دوم تولید ورق گالوانیزه، روش گرم یا گالوانیزاسیون حرارتی می باشد که در این شیوه معمولا ورق های فولادی را باید در زمیان زیادی روی، قرار دهند. با قرار دادرن ورق های فولادی در روی، پیوندی متالورژیکی بین فولاد و روی، ایجاد می شود. لازم به ذکر است تا بدانید که در روش گالوانیزاسیون حرارتی در مقایسه با نوع قبلی، هزینه کمتری صرف می شود.
  3. نوع سوم تولید ورق گالوانیزه مربوط به شیوه گالوانیلینگ می باشد که در مقایسه با دو نوع قبلی، برای تولید محصولات گالوانیزه به زمان زیادی نیاز دارد. زیرا، تولید محصولات از طریق روش گالوانیلینگ به حساسیت بالایی نیاز دارد. در این روش ابتدا ورق های فولادی را باید با روکشی از جنس عنصر روی، پوشش‌ داده و سپس آن ها را در کوره های گداخته، قرار دهند.

ویژگی های انواع ورق گالوانیزه

ورق-گالوانیزه۱

ورق های گالوانیزه همانند سایر ورق ها دارای ویژگی های منحصر به فردی می باشند که تعدادی از مهم ترین آن ها شامل موارد زیر هستند:

  • طول عمر و دوام طولانی: برخی از این ورق های می توانند از 20 تا 70 سال عمر کنند.
  • مقرون به صرفه بودن: هزینه خرید، تعمیر و یا نگهداری از ورق های گالوانیزه در مقایسه با سایر ورق ها کمتر بوده و از نظر اقتصادی بسیار مقرون به صرفه هستند.  
  • مقاومت بسیار بالا: هر یک از این ورق های گالوانیزه می توانند در برابر هر گونه خوردگی، سایش، رطوبت و.... مقاوم باشند.

آشنایی با کاربرد ورق گالوانیزه

هم اکنون که به طور کامل با ورق گالوانیزه و انواع آن آشنا شدید، ممکن است سوال کنید که این محصول چه کاربردی دارد؟ در پاسخ به این سوال باید عرض کنیم که به دلیل دارا بودن مزیت های ذکر شده، می توان از ورق گالوانیزه تقریبا در تمامی صنایع استفاده کرد. اما، برخی از صنایع به صورت مفصل تر از آن استفاده می کنند که تعدادی از آن ها شامل موارد زیر می باشند:

  • در صنعت لوازم خانگی برای تولید انواع کابینت ‌های آشپزخانه، یخچال، ماشین لباس شویی، کانال ‌های تهویه‌ هوا و...
  • برای ساخت انواع مخازن ساکن یا متحرک مثل: مخازن تانکرها
  • در سوله سازی ها برای ساخت سقف ‌ها، بدنه‌ سالن ‌های بزرگ و سوله‌ های صنعتی
  • برای ساخت انواع تابلوهای برق شهری و صنعتی، انواع پروفیل ها و...

خلاصه مطلب

ما در این بخش از مطلب تلاش کردیم تا شما را با ورق گالوانیزه آشنا کرده و اطلاعات کاملی در رابطه با این ورق در اختیارتان قرار دهیم. امیدواریم که مطلب برای شما عزیزان مفید واقع شده و توانسته باشیم تا شما را در این زمینه یاری کنیم. اگر پس از مطالعه این مطلب تصمیم داشتید تا برای خرید ورق گالوانیزه اقدام کنید، می توانید به سایت معتبری به نام فولاد فیدار مراجعه نمایید. فولاد فیدار با داشتن چندین سال سابقه درخشان، می تواند بهترین و با کیفیت ترین ورق ها را برای شما ارسال کند.

منبع: ورق گالوانیزه چیست و چه کاربردی دارد؟

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها