|
کدخبر: 297563

نحوه اجرای سقف شیروانی با ورق گالوانیزه چگونه است؟

سقف‌های شیروانی عموما در معرض عوامل محیطی و طبیعی قرار دارند. تابش آفتاب، وزش‌باد، باراش باران و برف از جمله این عوامل طبیعی هستند. بنابراین اگر ماده‌ای که برای ساخت این نوع سقف مورد استفاده قرار می‌گیرد دوام کافی در برابر آنها را نداشته باشد، به سرعت فرسوده شده و نیاز به تعویض خواهد داشت و هزینه‌های زیادی را تحمیل می‌کند. از دیرباز برای ساخت سقف‌های شیروانی به ویژه در اروپا و فرانسه از سنگ استفاده می‌شده است. سنگ ماده‌ای طبیعی است که دارای دوام بسیار مناسبی در مقابل باد و باران و برف است. اما از مشکلات آن می‌توان به سنگینی، سخت بودن جابجایی، نبود معادن سنگ در همه مناطق و پرهزینه بودن آن اشاره کرد. از میان فلزات نیز تنها فلزاتی قابلیت استفاده را خواهند داشت که دارای وزنی سبک و از همه مهمتر مقاومت کافی در برابر خوردگی و زنگ‌زدگی باشند. همچنین ورق مورد استفاده باید کم‌هزینه و زیبا و فرایند تولید آن راحت و مقرون به صرفه باشد. با توجه خصوصیاتی که بیان شد بهترین گزینه برای ساخت سقف‌های شیروانی ورق‌های گالوانیزه است. امروزه به طور وسیع از گالوانیزه برای ساخت ورق شیروانی استفاده می‌شود تا جایی که ورق شیروانی همان ورق گالوانیزه رنگی است که به کمک دستگاه‌های مخصوص طرح‌دار شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ورق-شیروانی

کاربرد ورق شیروانی

از ورق شیروانی بیشتر بر روی سقف ساختمان استفاده می‌شود. هر چند استفاده از آن برای نما و طراحی داخلی نیز امکان‌پذیر است. از جمله موارد استفاده از ورق شیروانی می‌توان موارد زیر را نام برد:

ساخت آلاچیق

ساخت سردر منازل

سوله‌ها

سقف ویلا و خانه‌ها در مناطق پر باران

سقف انبار و پارکینگ

گلخانه‌ها

علت استفاده از ورق گالوانیزه در سقف

بزرگ‌ترین تهدید برای ورق‌های فولادی رطوبت است. فلزات در برابر رطوبت دچار زنگ‌زدگی و خوردگی می‌شوند به همین دلیل از روش‌های مختلفی برای افزایش برای مقاوم‌سازی فلزات در برابر رطوبت استفاده می‌شود. گالوانیزاسیون یکی از همین روش‌ها است که در اغلب موارد بهترین روش به شمار می‌رود. اگر ورق فولادی به وسیله روکشی از فلز روی پوشیده شود، ورق گالوانیزه ایجاد می‌شود. اگر این پوشش روی ورق‌های گالوانیزه از بین برود، ورق به هیچ وجه خورده نمی‌شود و زنگ نمی‌زند. مجموع این ویژگی‌ها در کنار قیمت مناسب است که استفاده از ورق‌های گالوانیزه برای ساخت سقف‌های شیروانی را مناسب می‌سازد. اگر نسبت به قیمت روز ورق گالوانیزه کنجکاو هستید با شرکت پیوان تماس حاصل کنید و با کارشناسان این مجموعه ارتباط بگیرید.

شماره تماس: 45171-021

مزایای ورق گالوانیزه

  • طول عمر بالا

طول عمر ورق گالوانیزه در برابر عوامل مخرب محیطی مانند رطوبت بسیار بالا است. ورق‌های گالوانیزه می‌توانند طول عمری تا 70 سال نیز داشته باشند. این مدت برای ساخت سقف‌های شیروانی بسیار مناسب است.

  • مقرون به صرفه بودن

فرایند گالوانیزاسیون نسبت به سایر روش‌های متداول برای جلوگیری از خوردگی فلزات کم هزینه‌تر است و در مقیاس بالا می‌تواند به سهولت انجام گیرد.

  • سهولت بازرسی

بازرسی ورق‌های گالوانیزه به راحتی و به کمک بازدید چشمی قابل انجام است و نیاز به آزمایش‌ها و تجهیزات خاصی ندارد.

  • زیبایی ظاهری

ورق‌های گالوانیزه می‌توانند به راحتی رنگ شوند و این قابلیت امکان ساخت ورق‌های شیروانی با رنگ‌های متنوع و زیبا را فراهم می‌کند. همچنین ورق‌های گالوانیزه قابلیت شکل‌پذیری بالایی دارند و می‌توان آنها را در طرح‌ها و شکل‌های مختلف تولید کرد.

  • قابلیت اطمینان بالا

ورق‌های گالوانیزه طبق استانداردهای بین‌المللی ساخته می‌شوند که همین مساله باعث قابلیت اطمینان بالای این نوع ورق‌ها می‌شود.

  • سبک بودن

ضخامت ورق‌های گالوانیزه رنگی  بین 3 /0  تا 7 /0  میلی‌متر می‌باشد با عرض عموما 1 یا 25/1  متر و طول دلخواه مشتری. این ورق‌ها سبک هستند که استفاده از آنها در سقف بسیار مناسب و باعث کم شدن وزن کلی سازه می‌شود.

مطالب مرتبط: فولاد ضدزنگ یا ورق گالوانیزه؟ بهترین جایگزین برای آهن کدامند؟

ورق-شیروانی۱

مراحل اجرای سقف با ورق گالوانیزه

ابتدا به کمک متر باید ابعاد سقف را به دست آوریم. در صورتی که که سقف شیروانی نیست این کار را می‌توان از روی زمین انجام داد، اما چنانچه سقف حالت شیروانی دارد باید از روی سقف  به طور دقیق طول و عرض هر قسمت را اندازه‌گیری کنیم. در موقع اندازه‌گیری باید دقت کنیم که ورق‌ها هنگامی که کنار یکدیگر قرار می‌گیرند با هم پوشانی نیز دارند. مقدار پیشنهاد شده برای هم پوشانی حدود 4 اینچ (10 سانتی‌متر) است.

نصب عایق سقف

استفاده از مواد عایق بر روی سقف باعث جلوگیری از هدر رفت حرارت می‌شود و در کاهش هزینه انرژی نقش به سزایی دارد. امروز از مواد مختلفی به عنوان عایق استفاده می‌شود که پشم‌سنگ یکی از این مواد است. پشم سنگ  دمای 30- تا 750 درجه سانتیگراد را به راحتی تحمل می‌کند.

نصب اولین ورق

ابتدا اولین ورق را از گوشه پایین سقف نصب می‌کنیم. بعد از نصب ورق اول، ورق‌های بعدی را با لحاظ 4 اینچ هم پوشانی شروع به نصب می‌کنیم. برای اتصال ورق‌ها به سقف باید از پیچ 1 و نیم اینچ به همراه واشر استفاده کرد. به کمک پیچ‌گوشتی ورق را به سازه سقف محکم می‌کنیم. در بستن پیچ‌ها باید دقت کرد که بیش از حد محکم نبندیم.

کامل کردن اولین ردیف

پس از نصب ورق اول، سایر ورق‌ها را با لحاظ هم‌پوشانی شروع به نصب می‌کنیم. هم‌پوشانی باعث ضد‌آب شدن سقف می‌شود. قسمت‌هایی از ورق‌ها که روی هم قرار می‌گیرد را به کمک پیچ و واشر به سقف محکم می‌کنیم. برای آخرین پنل سقف ممکن است نیاز باشد که ورق در طول بریده شود. برای اینکار از اره استفاده می‌کنیم.

مراحل بعد برای طرف دیگر سقف نیز انجام می‌دهیم.

استفاده از درپوش

در قسمت بالای سقف که دو پنل بهم می‌رسند باید از درپوش استفاده کرد تا درز دو ورق پوشانده شود.

درزهای موجود در سقف به منظور جلوگیری از نفوذ آب بهتر است با سیمان پوشانده شود.

ورق-شیروانی۲

در پایان...

هدایت آب باران در بارندگی‌های شدید بر روی سقف‌های شیروانی برای جلوگیری از زنگ‌زدگی سقف، از گذشته تا به امروز اهمیت زیادی داشته است. ورق‌ گالوانیزه از نوع کرکره‌ای به دلیل مناسب بودن، یکی از گزینه‌های مطلوب برای استفاده بر روی سقف‌های شیروانی است که به دلیل شکل و فرمینگ خاص برای مناطق بارانی بسیار مفید می‌باشد. شرکت پیوان ارائه دهنده محصولات فولادی نظیر ورق گالوانیزه، ورق روغنی، شیروانی و... است و قیمت بسیاری از محصولات فولادی مانند قیمت ورق گالوانیزه،  قیمت لحظه ای تیرآهن، میلگرد، شیروانی و ... در این سایت با آدرس https://pivan.co/ موجود می باشد.

منبع: pivan.co

 

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها