|
کدخبر: 304982

ورق ضدسایش ST52 چیست؟ بررسی کاربرد و مشخصات ورق ST52

ورق‌های فولادی انواع مختلفی دارند که یکی از مدل‌های پرکاربرد آنها ورق ضدسایش ST52 است که در دسته ورق‌های نورد گرم با استاندارد DIN 17100 قرار می‌گیرد. این نوع ورق با توجه به ویژگی‌های فنی و مکانیکی به سه گونه ورق رنگی، ورق گالوانیزه و سیاه تولید می‌شوند که در بین این موارد پایه تولید بسیاری از قطعات و تجهیزات همین ورق فولادی ST52 می‌باشد. نکته قابل توجه اینکه این نوع آلیاژ معمولا با منگنز و سیلیسیوم به همراه کربن اندک تولید می‌شود، بر همین اساس از استحکام و ارتجاع بالایی برخوردار است.

ورق

آلیاژ ST52 با نام فولاد منگنز کم‌کربن و یا ورق سیاه کم‌کربن نیز در بین کارشناسان شناخته می‌شود. آنها معمولا برای دقت بیشتر محصول از اعداد(بعد از ST) برای میزان استحکام کشش و یا نقطه تسلیم نهایی استفاده می‌کنند. باید توجه داشت که میزان کربن در ورق ST52 بسیار پایین است که این موضوع باعث افزایش سختی فلز شده است، یعنی در برابر شکستگی مقاومت بالایی از خود به نمایش می‌گذارند. نکته قابل توجه اینکه ورق ST52 در انواع گرید‌های 1 الی 3 تولید می‌شوند. ورق‌های فولادی در گرید یک معمولا نوشته نشده و مصارف عمومی دارند، اما در گرید 2 معمولا در موارد مهم و کلیدی بکار برده می‌شوند و در نهایت گرید 3 برای کیفیت بسیار بالا مورد استفاده قرار می‌گیرد. در بازار ایران بیشتر از گرید 3 در ساخت و سازها استفاده می‌شود که دارای 22درصد کربن، 55درصد سیلیسیم، 1/6 درصد منگنز، 025/ 0 درصد فسفر،025/0 درصد گوگرد، 05/0 درصد وانادیم، 03/0 نیوبیم و 03/0 درصد تیتانیوم می‌باشد.

ویژگی‌های مکانیکی ورق ST52

چگالی فلز دارای 8 واحد می‌باشد

مقاومت تسلیم بین 315 الی 355 مگاپاسکال

مقاومت کششی بین 490 الی 630 مگاپاسکال

الاستیسیته 210 واحد

الانگیشن فلز 22 واحد

دمای Forging فلز بین 850 تا 1050 درجه سانتی‌گراد

دمای Tempering فلز بین 860 تا 890 درجه سانتی‌گراد

دمای سخت‌شدگی فلز بین 860 تا 890 درجه‌سانتی‌گراد

ورق۱

کاربردهای ورق ST52

این آلیاژ بیشتر در مواردی به کار برده می‌شود که محصول با تنش‌های کششی زیادی مواجه است. لذا نیاز به مقطع فلزی مستحکمی است. البته خواص جوشکاری، ماشین‌کاری و شکل‌دهی این نوع ورق‌ها زیاد است، لذا معمولا از آنها برای پروژه‌های فنی بالا استفاده می‌شوند. نکته قابل توجه اینکه در کشورمان هر زمان از ورق ST52 صحبت می‌شود، در اکثر مواقع منظور گریدهای 2 و 3 هستند که البته تفاوت‌هایی نیز با یکدیگر دارند که تولید آنها برای اهداف زیر صورت می‌پذیرد.

بخش‌های مختلف ریل و همچنین تولید دیواره

ساخت انواع سازه‌های مربوط به عبورو مرور(پل‌های فولادی)

تولید قطعات مختلف صنعت خودروسازی

ساخت بدنه‌ فلزی مخازن تحت فشار

اگر بخواهیم موارد کاربرد ورق آلیاژی ST52 را مورد بررسی قرار دهیم، باید به نکات زیر توجه داشته باشیم، چون اکثرا چنین ورق‌هایی به دنبال اهداف و نتایج گوناگونی مورد استفاده قرار می‌گیرند. موقعیت‌های پرتنش، پروژه‌های ساختمانی، پروژه‌های دارای جوشکاری فراوان و در نهایت پروژه‌های دارای ماشین‌کاری همگی از موارد کاربردی آلیاژ ST52 هستند. مهمترین صنایع مصرف‌کننده ورق ضدسایش ST52 شامل اسکله‌سازی و سازه‌های دریایی، لوازم خانگی، لوله‌سازی، ساخت کانتینر و  ماشین‌آلات صنعتی، ابزارسازی، ساخت تجهیزات بالابر ساختمان و مخازن و موارد دیگر را شامل می‌شود. البته این نوع ورق ضدسایش گاهی برای اجرای سقف شیروانی‌ها نیز بکار برده می‌شوند.

استانداردهای ورق ضدسایش ST52 

در ایران اکثر ورق‌های سیاه از جمله ورق ضدسایش ST52 بر اساس استاندارد معروف DIN EN آلمان تولید و به بازارهای داخلی و بین‌المللی عرضه می‌شوند و لذا به دلیل کیفیت بالای این آلیاژ خریداران نسبت به آنها علاقه زیادی نشان می‌دهند. البته استفاده از چنین استانداردی در کشورمان پایان و تنها راه نیست بلکه بعضی از تولیدکنندگان محصولات خود را با استانداردهای EN 100025:1990 اروپا، ASTM آمریکا، EN 10025-2 اروپا و در نهایت استاندارد JIS ژاپن تولید می‌کنند که البته تولید با چنین استانداردهایی نیز علاقه‌مندان و مشتریان خاص خود را دارد.

ورق۲

عوامل تاثیرگذار بر قیمت ورق ST52

قیمت قراضه‌ آهن

قیمت ارز

هزینه‌های انرژی

ویژگی‌های فیزیکی و شیمیایی

عرضه و تقاضا

در پایان

در این مقاله به بررسی کاربرد و مشخصات ورق ST52 پرداختیم و عوامل موثر بر قیمت این نوع از ورق ها را نیز بیان کردیم و همانطور که در قسمت قبل گفتیم، قیمت این ورق ها وابسته به قیمت ارز نیز است و همین امر باعث نوسانات قیمت ورق st52 می شود. برای استعلام قیمت لحظه ای ورق st52 می توانید به سایت پیوان با آدرس https://pivan.co/ مراجعه نمایید. لازم به ذکر است که پیوان ارائه دهنده و تامین کننده بسیاری از محصولات فولادی است و شما می توانید قیمت آهن آلات مختلف را از این سایت مشاهده نمایید.

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها