|
کدخبر: 308126

آشنایی با کارخانه SSAB غول فولادی سوئدی

صنعت آشنایی با کارخانه SSAB غول فولادی سوئدی

اگر قصد خرید مقاطع فولادی با کیفیت را داشته باشید باید برندهای خارجی را نیز در کنار برندهای ایرانی معتبر در نظر بگیرید. یکی از معتبرترین تولیدکننده‌های این محصولات در جهان، کارخانه SSAB سوئد است. این شرکت به‌تنهایی نزدیک به ۴۵ درصد از نیاز اروپای شمالی به ورق فولادی را رفع می‌کند. برخی از برندهای معروف و جهانی، مانند هاردوکس نیز توسط SSAB تولید می‌شوند. علاوه بر این، SSAB همواره در تولید محصولات نوین مانند فولاد سبز و ضدسایش یکی از پیشروهای این صنعت بوده است.

در این مقاله، ضمن شرح تاریخچه‌ی توسعه‌ی این کمپانی قدیمی، محصولات و برندهایش را نیز معرفی می‌کنیم. با ما همراه شده با یکی غول‌های صنعت فولاد در بیش از چهار دهه‌ی گذشته آشنا شوید.

معرفی کلی کارخانه SSAB

کمپانی SSAB، تولیدکننده انواع محصولات فولادی اعم از ورق و دیگر مقاطع است. دفتر مرکزی آن در استکهلم سوئد واقع شده اما در همین کشور و نیز در فنلاند و آمریکای شمالی کارخانه‌های متعددی دارد. ظرفیت تولید سالانه‌ی SSAB به بیش از ۸٫۸ میلیون تن در سال می‌رسد. ظرفیتی که آن را در ردیف ۱۰۰ تولیدکننده‌ی بزرگ مقاطع فولادی در دنیا قرار می‌دهد. جالب است بدانید که ظرفیت تولید فولاد مبارکه و ذوب آهن اصفهان از این کارخانه بیشتر است. اما آنچه SSAB‌ را در دنیا مطرح کرده، کیفیت محصولاتش است. به‌طوری‌که برخی برندهای آن مانند هاردوکس شهرت جهانی دارند.

کارخانه SSAB در حال حاضر بیش از ۱۴ هزار نفر را در استخدام خود دارد. این شرکت در سال ۲۰۲۲ حدود ۱٫۰۸ میلیارد دلار درآمد خالص را برای خود ثبت کرد. عددی که البته نسبت به سال‌های پیشین، به دلیل شیوع بیماری کرونا و رکود ساخت‌وساز، افت قابل‌توجهی داشت. در حال حاضر، مدیریت کارخانه SSAB را لنارت اورل (Lennart Evrell) و مارتین لیندکویست (Martin Lindqvist) برعهده دارند.

SSAB علاوه بر تولید محصولات فولادی، به‌عنوان شریک نیز در اجرای پروژه‌های عمرانی و ساختمانی با شرکت‌های راه‌و‌ساختمان یا طراحی سهیم می‌شود. بخش تحقیق و توسعه‌ی این کارخانه هم راه‌حل‌های سفارشی‌سازی‌شده‌ی متناسب با هر پروژه را تعریف می‌کند. کارخانه SSAB یکی از اعضای برنامه‌ی آزمایشی چهارساله‌ی Steel Eco-System‌ است.

تاریخچه توسعه شرکت SSAB

کمپانی SSAB در سال ۱۹۷۸ در استکهلم سوئد تاسیس شد. نام این شرکت، مخفف Svenskt stal AB است. SSAB در ابتدای فعالیتش چندان موفق نبود و تا سال ۱۹۸۱ سودآوری نداشت. اما پس از آن توانست بر مسیر توسعه قرار گیرد.

در طول دهه‌‌ی هشتاد، کارخانه SSAB توانست شعب خود را در آمریکای شمالی راه‌اندازی کند. در طول دهه‌ی نود، نام SSAB بیش از پیش در صنعت فولاد مطرح شد تا جایی که توانست به‌عنوان بزرگترین تولیدکننده فولاد در منطقه اسکاندیناوی شناخته شود. در همین دهه، این کارخانه، تولید ورق ضدسایش را در دستور کار خود قرار داد. محصولی که بعدها در سراسر جهان با عنوان ورق هاردوکس شناخته شد. این ورق، کربن بالاتری نسبت به ورق‌های معمول دارد و بنابراین از مقاومت و سختی بیشتری نیز برخوردار است. قیمت ورق ضدسایش در مقایسه با ورق‌های معمول، کمی بالاتر است.

یکی از نقاط عطف تاریخچه‌ کارخانه SSAB تولید اولین فولاد سبز (Green Steel) در جهان در سال ۲۰۲۱ بود. این محصول، بدون استفاده از سوخت‌های فسیلی تولید شد. جای سوخت‌های فسیلی در تولید گرین استیل را هیدروژن گرفت. به‌این‌ترتیب، فرآیند کک‌سازی از چرخه تولید فولاد حذف شد. اتفاقی که درصورت استقبال جهانی، می‌تواند بخش قابل‌توجهی از مشکل آلودگی هوا و گرمایش کره‌ی زمین را حل کند. اولین تولید فولاد سبز در کارخانه SSAB به سفارش شرکت ولوو، دیگر غول اقتصادی سوئدی صورت گرفت.

نگاهی به واحدهای تولید کارخانه SSAB

فولادینو۱

کارخانه‌های اصلی SSAB در شهرهای Lulea، Borlange، Oxelosund و Finspang سوئد قرار دارند. بزرگترین شعبه‌ی کارخانه SSAB در شهر Lulea واقع است که شامل واحدهای کوره بلند، کک‌سازی و تولید محصولات پایه‌ی ورق می‌شود. محصولات تولیدشده توسط این کارخانه، با قطار به واحد Borlange ارسال می‌شوند تا در آنجا تحت فرآیندهای نورد گرم یا سرد قرار گرفته و سپس با پوشش‌های مختلف، اعم از گالوانیزه و غیره در برابر اکسیداسیون و خوردگی مقاوم‌سازی شود. کارخانه‌ی Borlange واحدهای پوشش کویل، لمینیت و تولید محصولات فولادی ویژه نیز دارد.

تنها کارخانه SSAB که صفر تا صد تولید ورق را به‌صورت یک‌جا انجام می‌دهد، واحد Oxelosund است. البته حدود ۹۰ درصد محصولات این کارخانه به خارج از سوئد صادر می‌شود. این کارخانه، شرکایی تجاری از آلمان نیز دارد.

فعالیت SSAB در کشورهای دیگر

شعب کارخانه SSAB در اواسط دهه‌ی هشتاد میلادی در ساسکچوان کانادا راه‌اندازی شدند. آنها در ابتدا با نام‌های دیگری مانند IPSCO فعالیت می‌کردند اما امروز، همه‌ی آنها تحت عنوان SSAB’s Americas قرار می‌گیرند. محل ثبت و دفتر مرکزی این کارخانه، ابتدا در کانادا بود، اما در سال ۲۰۱۷ به ایالت ایلینوی آمریکا و سپس به آلاباما تغییر مکان داد. امروزه، هفتاد درصد تولیدات SSAB در آمریکا شمالی در ایالات متحده و سی درصد باقی‌مانده در کانادا انجام می‌شود.

در ژانویه‌ی ۲۰۱۴ کارخانه SSAB با خرید کارخانه‌ی Rautaruukki فنلاند که در آن زمان ۵۴ سال از فعالیتش می‌گذشت، فعالیت و قدرت اقتصادی خود در اروپا را تثبیت کرد. پس از آن، نام این کارخانه که در شهر Hameenlinna واقع است به Ruukki Construction تغییر یافت. دفتر مرکزی شرکت جدید در هلسینکی، پایتخت فنلاند قرار دارد.

در حال حاضر، کارخانه SSAB ده‌ها نمایندگی رسمی فروش در سراسر دنیا از جمله چین، هند و کشورهای عربی دارد. در کشور ما نیز شرکت فولادسازان راه ابریشم از طریق وب‌سایت خود به نام فولادینو، محصولات این کارخانه را به‌فروش می‌رساند. لازم به ذکر است که توزیع‌کننده‌ی اصلی محصولات کارخانه SSAB در اروپای شمالی، گروه Tibnor است.

محصولات و برندهای کارخانه SSAB

در حال حاضر، شرکت SSAB طیف وسیعی از مقاطع فولادی را با برندهای مختلف تولید می‌کند که از مهم‌ترین آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • Hardox
  • Strenx
  • Docol
  • Greencoat
  • Toolox
  • Armox
  • Boron
  • Domex

همانطور‌که قبلا هم اشاره کردیم، ورق هاردوکس یا ضدسایش این کارخانه، نسبت به دیگر محصولاتش، معروف‌تر است. این ورق، خود شامل انواع مختلفی مانند 450، 500 tuf، 500، 550 و 600 شده و با ضخامت ۰٫۸ تا ۱۳۰ میلیمتر تولید می‌شود. ورق هاردوکس گرید ۶۰۰، بیشترین مقاومت را در برابر خوردگی از خود نشان می‌دهد. کارخانه SSAB خدمات لیزر، طراحی و جوشکاری به روش‌های مدرن مانند WPS و غیره را نیز در کشورهای محل فعالیت خود ارائه می‌دهد.

http://fooladino.com/

فولادینو۲

سخن آخر درباره کارخانه SSAB

هنگام خرید مقاطع فولادی، اعتبار برند یکی از مهم‌ترین فاکتورهایی است که باید درنظر بگیرید. از این نظر، برندهای کارخانه SSAB سوئد بسیار قابل‌اطمینان هستند. این کارخانه با بیش از ۴۵ سال تجربه در صنعت فولاد، یکی از رهبران تحولات نوین در این عرصه محسوب می‌شود. محصولات SSAB در کشور ما نیز عرضه می‌شوند. برای اطلاع از قیمت به‌روز و خرید آنها بدون محدودیت در حداقل سفارش به وب‌سایت فولادینو مراجعه کنید.

 

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها