|
کدخبر: 221638

تفاوت ورق استیل و ورق فولادی

اخبار تفاوت ورق استیل و ورق فولادی

امروزه انواع ورق فولادی و استیل به صورت مستقیم و غیرمستقیم در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. برای این که بتوان از فولاد در بخش‌ها و صنایع گوناگون استفاده نمود باید ابتدا آن را به شکل ورق‌ تبدیل و سپس از ورق‌ها برای تولید وسایل و محصولات ثانویه استفاده کرد. در این مطلب قصد داریم تا شما را با انواع ورق‌های فولادی و ورق‌های استیل آشنا کنیم و مشخصات فنی و کاربرد هر کدام را به صورت مختصر شرح دهیم.

 

ورق استیل

ورق استیل آلیاژی است که از ترکیب عناصری مانند آهن، کربن، کروم، نیکل، مولیبدن و ... تشکیل و در ابعاد مختف همچون ۱*۲، 25/1، 50/2، 22/1،  ۳*5/1، 5/1*۶ و ۲*۶ متر تولید می‌شود. هر چقدر میزان کربن بیشتری در آلیاژهای این ورق استفاده شود، به همان اندازه سختی ورق بیشتر می‌شود.

کروم موجود در ورق استیل، وقتی با اکسیژن هوا ترکیب می‌شود، لایه‌ای از اکسید کروم برروی سطح ورق تشکیل می‌شود و این لایه محافظ باعث می‌شود تا ورق‌های استیل در برابر اکسیداسیون، زنگ زدگی و خوردگی مقاوم شوند، از این رو به آن‌ها ورق‌های غیراکسیدشونده یا زنگ نزن نیز می‌گویند. بنابراین ورق استیل نسبت به انواع ورق فولادی مانند ورق سیاه در مقابل رطوبت بسیار مقاوم تر هستند.

از مزیت های ورق استیل می‌توان به ظاهری زیبا، مقاوم در برابر خوردگی، بالا بودن سختی و استحکام، عمر مفید و طولانی، قابلیت بازیافت، نسوز بودن، تمیز کردن راحت، مقاوم در برابر دماهای بالا و پایین و غیره اشاره کرد. از ورق‌های استیل جهت ساخت لوازم خانگی، قطعات کشتی سازی، بدنه خودرو، کامیون و هواپیما، صنایع پتروشیمی، انواع تانکرها، ساخت وسایل آشپزخانه مانند قاشق و چنگال و ... استفاده می‌شود. عمده ورق استیل موجود در بازار آهن آلات ایران، از کشورهایی مانند چین، ایتالیا، هند، تایوان و از طریق واردات تامین می‌شود.

 

انواع ورق استیل

انواع ورق استیل را می‌توان به دو دسته‌ی کلی استیل بگیر(ورق استیلی که به علت وجود کروم، خاصیت مغناطیسی دارد و آهنربا را جذب می‌کند) و استیل نگیر (ورقی که به علت داشتن نیکل، جذب آهنربا نمی‌شود) تقسیم کرد. خاصیت مغناطیسی ورق‌های استیل به نوع و مقدار مواد اولیه بستگی دارد. ورق‌های استیل‌ بگیر نسبت به ورق‌های استیل نگیر، مرغوب‌تر، کاربردی‌تر و گران‌تر هستند.

 با توجه به میزان آلیاژهای بکار رفته در این محصول، انواع ورق‌ استیل را می‌توان به ورق استیل سری 300، ورق استیل سری 400،  ورق استیل 201 تقسیم کرد. در ادامه با تعدادی از کابردی ترین گریدهای ورق های استیل اشنا می شویم:

ورق استیل 304:  وجود درصد بالایی از کروم در این نوع ورق، سختی ورق را افزایش می‌دهد که موجب می‌شود تا در زمینه‌های صنعتی و ساختمانی کاربرد بیشتری داشته باشد.

ورق استیل 316:  به علت داشتن خاصیت ضد اسیدی، از آن در صنایع مختلف نظیر پزشکی، دریایی، غذایی و … استفاده می‌شود.

ورق استیل 321:  به علت داشتن درصد بالایی از تیتانیوم، از مقاومت بسیار خوبی در برابر خوردگی برخوردار است.

ورق استیل 410: این نوع ورق، در برابر خوردگی و سایش مقاوم است.

ورق استیل 420:  از کاربردهای مهم این ورق، ساخت لوازم آشپزخانه مانند کارد، قاشق، چنگال و ... است.

ورق استیل 430 : این ورق قابلیت شکل‌پذیری و فرم‌دهی بالایی دارد.

ورق فولادی

ورق فولادی

ورق فولادی، ورقی است که از نورد گرم شمش فولادی و یا بیلت تولید می‌شود. ورق فولادی به صورت شیت یا رول و براساس استاندارد DIN  آلمان، استاندارد ASTM آمریکا و استاندارد GOST روسیه در بازار آهن عرضه می‌شود. در ایران کارخانه‌های فولاد مبارکه اصفهان، فولاد خوزستان و فولاد گیلان از بزرگ‌ترین کارخانه‌های تولید ورق فولادی کشور به شمار می‌روند که انواع ورق‌های فولادی باکیفیت را تولید و روانه بازارهای داخلی و بین المللی می‌کنند.

از مزیت های ورق فولادی می‌توان به استحکام بالا، ارزان‌تر بودن نسبت به ورق استیل، مقاوم در برابر سایش، دوام بالا، مقاوم در برابر شوک، سازگاری با محیط زیست و قابلیت بازیافت اشاره کرد. معایب این ورق‌ها عبارتند از : محکم بودن در برخی مواقع کار با آن‌ها را دشوار می‌کند، شکننده هستند و به راحتی خم نمی‌شوند، در برابر خوردگی و زنگ زدگی مقاوم نیستند و شکل ظاهری آن‌ها به زیبایی ورق استیل نیست.

ورق‌های فولادی براساس میزان درصد کربن بکار رفته در آن‌ها، روش تولید و آلیاژ‌های فلز، هر کدام خواص مختلف و کاربرد گوناگونی دارند. انواع ورق‌های فولادی پرکاربرد بر اساس روش تولید و مواد خام اولیه، به دسته‌های زیر تقسیم می‌شوند.

ورق سیاه

ورق سیاه یکی از پرکاربردترین انواع ورق‌ فولادی است. این ورق با روش نورد گرم و بر اساس استانداردهای -4 SPHT1 )جهت مصارف صنعتی و مصارفی که نیاز به سختی بالایی دارند( ، استاندارد ST37 )مصارف ساختمانی( ، استانداردهای A285-GRC  و A596-GR ) جهت ساخت مخازن و لوله‌های تحت فشار( و استانداردهای DD11-13 و STW22  )جهت ساخت کشتی و ماشین آلات سنگین( تولید می‌شود.

سطح این ورق، به این دلیل که در طول فرایند نورد گرم، حرارت زیادی را متحمل می‌شود، کدر و مات می‌باشد؛ این ورق‌ها به طور معمول صاف و صیقلی نمی‌باشند و بیشتر در مواردی که شکل ظاهری اهمیت زیادی نداشته باشد، استفاده می‌شود. ورق سیاه در صنعت قوطی پروفیل و لوله سازی بسیار پرکاربرد می‌باشد.

 

ورق گالوانیزه

ورق گالوانیزه، ورقی فولادی است که با لایه‌ای از جنس فلز روی پوشیده می‌شود، بنابراین نسبت به خوردگی و پوسیدگی مقاوم می‌باشد. از جمله مزیت‌های آن می‌توان به مناسب بودن قیمت ورق گالوانیزه نسبت به قیمت ورق‌های استیل ضد زنگ،  قابلیت ترمیم در صورت خراب شدن یا آسیب دیدن لایه پوششی روی سطح آن‌ها و ... اشاره کرد. از ورق‌های گالوانیزه جهت ساخت تانکرهای آب، کابینت‌های آشپزخانه، سقف سوله‌ها، مصالح ساختمانی، صنعت خودروسازی، تولید لوله‌های انتقال آب و ... استفاده می‌شود.

ورق فولادی

ورق رنگی

ورق‌های رنگی از رنگ کردن ورق گالوانیزه توسط دستگاه‌های مخصوص ساخته می‌شود. به این دلیل که پایه ساخت ورق رنگی، ورق‌های گالوانیزه می‌باشد بنابراین نوسانات قیمت ورق گالوانیزه بر قیمت ورق رنگی نیز تاثیر می‌گذارد. برای ساخت ورق‌های رنگی، ابتدا سطح ورق‌ گالوانیزه را به طور کامل از چربی‌ها و ذرات مزاحم پاکسازی می‌کنند و ورق را از میان غلتک‌هایی عبور می‌دهند تا سطح آن کاملا صاف شود سپس به صورت الکترواستاتیک فرآیند رنگ شدن ورق‌ها انجام می‌گیرد. از ورق‌های رنگی برای مصارفی که شکل ظاهری و خاصیت ضد رطوبت و ضد زنگ زدگی اهمیت دارد، استفاده می‌کنند مانند: استفاده در نماهای داخلی و خارجی ساختمان‌ها، تولید قسمت‌هایی از اتومبیل‌، ساخت لوازم خانگی و لوازم آشپزخانه و غیره.

 

کلام آخر

در این مطلب با انواع ورق‌های استیل و فولادی و تفاوت در کاربرد ورق استیل و ورق فولادی آشنا شدید. ورق‌های فولاد و ورق‌های استیل ضد زنگ در محدوده قیمتی خود از محصولات ارزشمندی محسوب می‌شوند. این ورق‌ها از آلیاژهایی مستحکم ساخته می‌شوند که با توجه به شرایط محیطی و نوع کاربرد در صنایع و نیز در زیرساخت‌های امروزی مورد استفاده قرار می‌گیرند. ورق‌های فولادی رنگی و ورق‌های استیل ضد زنگ، دوام و ماندگاری بسیار بالایی در محیط‌های آزاد را دارند، با این حال همیشه ورق‌های استیل، بهترین انتخاب برای موقعیت هایی است که طولانی مدت در معرض آب و رطوبت قرار دارند.

چنانچه قصد خرید انواع ورق‌های فولادی با بهترین کیفیت و مناسب‌ترین قیمت در بازار آهن و فولاد ایران را داشتید می‌توانید در خصوص اطلاع از قیمت نهایی این محصولات به وب سایت آرادآهن مراجعه کنید یا با کارشناسان فروش ما در بازرگانی آراد آهن با شماره 34055-031 تماس حاصل نمایید.

 

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها