|
کدخبر: 305363

آلیاژهای مورد استفاده در ساخت لوله کدامند؟

آلیاژهای لوله

در ساخت انواع لوله‌های فلزی، از فلزات و آلیاژهای مختلفی استفاده می‌شود که مهم‌ترین آن‌ها لوله‌های فولادی هستند. لوله‌ها انتقال‌دهنده‌های سیالاتی چون نفت، گاز و آب در صنعت به شمار می‌روند. هر لوله بنا به محیط مورد استفاده و کاربردی که دارد، از آلیاژ خاص خود تولید می‌شود. 

بنابراین برخی از این لوله‌ها باید متناسب با محیط اسیدی ساخته شوند، برخی باید در برابر حرارت و فشار مقام باشند و برخی دیگر هم نیاز به مقاومت در برابر خوردگی ناشی از رطوبت دارند. در این مقاله در خصوص آلیاژهای مختلفی که برای ساخت لوله‌های نورد استفاده می‌شوند، بحث خواهیم کرد. 

لوله های مسی

از دیرباز، مس یکی از فلزات بسیار مهم در ساخت لوله‌ها بوده است که ضمن مقاومت در برابر حرارت و دما، در مقابل رطوبت نیز مقاومت مناسبی داشته و ازاین‌رو انواع لوله مسی در صنایعی چون صنعت انتقال آب و فاضلاب، تصفیه آب و سیستم تهویه ساختمان استفاده می‌شوند.

انواع آلیاژ لوله؛ لوله های فولاد کربنی

فولادها خود انواع مختلفی دارند و آلیاژهای متنوعی از فولاد برای ساخت انواع لوله مناسب برای صنایع مورد استفاده قرار می‌گیرند که فولاد کربنی یکی از آن‌ها است. آهن و کربن دو عنصر اصلی در ساخت این لوله‌ها به شمار می‌روند. عناصر منگنز، سیلیکون و مس در مقادیر مختلف برای ساخت این لوله‌ها کاربرد دارند. 

لوله‌های فولاد کربنی استحکام مناسبی داشته و از آن‌ها به دلیل قیمت مناسب و خواص مطلوب، در بسیاری صنایع بهره می‌برند. البته مقاومت پایین این نوع لوله در برابر خوردگی موجب می‌شود که از آن بدون حضور پوشش‌های مقاوم به خوردگی نتوان استفاده کرد. 

همچنین این محصول با وجود داشتن خواص مطلوب، به دلیل مقاوم نبودن در برابر حرارت و فشار بالا باعث می‌شود که کاربردی در صنایع حساس نداشته باشند. لوله‌های فولادهای کربنی خود به سه نوع فولاد کم کربن، کربن متوسط و پرکربن تقسیم می‌شوند. 

فولاد زنگ نزن از آلیاژهای لوله

استنلس استیل یا فولاد زنگ نزن، با مقاومت بسیار بالا در برابر محیط‌های خورنده اسیدی، قلیایی و رطوبت، از بهترین گزینه‌ها برای ساخت لوله‌ها در محیط‌های حساس به شمار می‌رود. استفاده از عناصری چون کروم و نیکل و در برخی مولیبدن، در این نوع فولادها منجر به ایجاد مقاومت بالایی در برابر خوردگی می‌شود. البته استیل، خود دارای آلیاژهای مختلفی چون استیل 304، 316 و 310 است که هر یک خواص ویژه خود را دارند. 

گفتنی است که انواع لوله را می‌توان از نوع درزدار و مانیسمان تولید کرد. لوله‌های مانیسمان، بدون درز جوش بوده و به همین علت از مقاومت بسیار بالایی در برابر نیروهای فشاری برخوردارند. از سوی دیگر درز جوش که می‌تواند باعث بروز خطراتی چون خوردگی و از بین رفتن لوله شود، در این لوله‌ها وجود ندارد. در نتیجه قیمت لوله مانیسمان از جمله قیمت لوله مانیسمان رده 80 به عنوان یکی از کالاهای پرکاربرد در صنایع، از لوله‌های درزدار بیشتر است. 

انواع آلیاژ لوله

لوله گالوانیزه

لوله‌های فولادی معمولی، مقاومت مناسبی در برابر خوردگی در محیط‌های مرطوب ندارند، به همین دلیل نیاز به پوششی دارند که آن‌ها را در برابر محیط‌های مرطوب مقاوم کند. برای این منظور روی لوله را با روکشی از فلز روی می‌پوشانند که به آن لوله گالوانیزه می‌گویند. به همین دلیل قیمت لوله گالوانیزه گران‌تر از لوله فولادی معمولی است.

قابل ذکر است لوله گالوانیزه، از لوله‌های پرکاربردی است که در گلخانه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد و دوام و طول عمر مناسبی برای استفاده در چنین محیطی دارد. 

لوله آتشخوار

لوله آتشخوار لوله‌ای مناسب برای انتقال مایعات با دما و فشار بالا است که در ساخت دیگ‌های بخار، پالایشگاه‌ها، صنایع شیمیایی، صنایع نفت و گاز، پتروشیمی، ساخت انواع مبدل حرارتی و موتور دیزل کاربرد دارد. مقاومت مناسب در برابر زنگ‌زدگی و مقاومت در برابر فشار و حرارت مهم‌ترین ویژگی‌های لوله آتشخوار به شمار می‌رود که کاربرد آن‌ها در صنایع مذکور را افزایش داده است. 

آلیاژ لوله آتشخوار با تغییر درصد عناصر تغییر می‌کند. این آلیاژ بر اساس استانداردهای خاصی تعیین می‌شود و از جمله آن‌ها می‌توان به آلیاژهای لوله ST35.8، ST45.8، SA192 و A179 اشاره کرد. هر یک از این آلیاژها ترکیب شیمیایی خاص خود را داشته و مقاومت به فشار و دمای متفاوتی از خود نشان می‌دهند که با توجه به کاربرد، باید یکی از آن‌ها را استفاده کرد. 

لوله چدنی

از دیگر آلیاژهای لوله، انواع چدن است که کاربرد بسیاری به‌ویژه در صنعت فاضلاب دارد. در این لوله‌ها بیش از 2 درصد کربن استفاده شده است. این لوله‌ها با توجه به ساختار و درصد عناصر، انواع مختلفی دارند که در ادامه توضیح می‌دهیم.

چدن خاکستری: نوعی چدن با ساختار گرافیتی است که به دلیل رنگ خاکستری که با وجود گرافیت دارد، به این نام شناخته می‌شود. در ترکیب این چدن از 2.5 تا 4 درصد کربن، 1 تا 3 درصد سیلیسیم و مابقی آهن استفاده می‌شود. رایج‌ترین نوع چدن، چدن ساختاری است که در پمپ‌ها، موتورهای احتراق داخلی، بدنه شیرآلات و جعبه‌های برق مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

چدن سفید: ترکیب کاربید آهن در آلیاژ چدن، رگه‌های سفید ایجاد می‌کند که در چنین شرایطی، به این نوع آلیاژ چدن سفید گفته می‌شود. ترکیب شیمیایی و ساختار این نوع چدن موجب می‌شود که شکننده باشد و به همین علت در ساخت بسیاری از قطعات استفاده نمی‌کنند. اما سختی خوب و مقاومت نسبت به خوردگی و نیز قیمت مناسب، موجب می‌شود چدن سفید به عنوان سطح پوششی در پمپ‌های فاضلاب مورد استفاده قرار گیرد. 

انواع آلیاژ لوله های فلزی

خرید انواع لوله فلزی از آیرومارت

انواع لوله در انتقال سیالات، مایعات و گازها کاربرد دارند و از این‌رو در بسیاری صنایع می‌توان ردی از به‌کارگیری لوله‌ها را دید. لوله‌ها در انواع مختلف فلزی و غیرفلزی ساخته می‌شوند که هر یک متناسب با خواص خود مورد استفاده قرار می‌گیرند. 

از جمله آلیاژهای لوله‌های فلزی می‌توان به انواع آلیاژهای مسی، فولادهای کربنی، فولادهای آلیاژی چون استنلس استیل، لوله‌های آتشخوار و انواع لوله چدنی اشاره کرد. تمامی این انواع لوله در دو نوع درزدار و بدون درز یا مانیسمان قابل ارائه بوده و خریداری می‌شوند. 

مجموعه آیرومارت با سال‌ها تجربه در بازار آهن، فولاد و فلزات رنگی مختلف، انواع مقاطع فلزی و فولادی را ارائه می‌دهد. شما می‌توانید با مراجعه به وبسایت این بازرگانی معتبر به نشانی iromart.com و یا از طریق تماس با کارشناسان مجموعه با شماره تلفن 02145306 ضمن استعلام قیمت روزانه تمامی مقاطع فولادی و استیل و همچنین فلزات رنگی، سفارش خرید خود را در هر تناژی به ثبت برسانید. 

 

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها