|
کدخبر: 296118

انواع لوله و کابرد و ویژگی های ظاهری و فنی لوله‌ها

قیمت لوله به این دلیل که هم کاربرد ساختمانی دارد و هم صنعتی، از اهمیت زیادی هنگام خرید برخوردار است و با توجه به فاکتورهایی مانند نرخ نوسانات ارز و دلار ‌و ویژگی‌های لوله متغیر خواهد بود.

لوله‌ها جهت انتقال یا نگهداری مواد و مایعات کاربرد دارند که برای ساخت آنها از متریال‌های متعددی همچون فولاد، آهن، پلیمر و سایر مواد استفاده می‌شود.

در مطلب امروز، قصد داریم شما را با انواع، کاربرد و ویژگی‌های فنی این محصول آشنا کنیم.

جایگاه لوله در صنعت و ساختمان

لوله‌ها استوانه‌های توخالی با سطح مقطع گرد، مثلث و مربع هستند که معمولا کاربرد آنها در انتقال مواد سیال همچون گازها، مایعات و در برخی موارد، مواد جامد ریز است.

این محصولات با انواع و اشکال مختلف خود در صنایعی مانند سیستم لوله‌کشی خانه، کارخانه و نیروگاه استفاده می‌شوند و بسته به استانداردهای ساخت و‌ نوع ماده، قیمت لوله و کیفیت آن نیز متفاوت است.

شناخت و انتخاب دقیق نوع لوله گالوانیزه یا لوله جوشی برای پروژه و مکانی که نیاز به سیستم لوله‌کشی دارد، نخستین گام جهت ارتقای راندمان و صرفه‌جویی در هزینه‌های شما در خرید و تهیه لوله است. به این منظور با بررسی جامع برخی لوله‌های پرکاربرد در صنعت، شما را در انتخاب صحیح آن همراهی می‌کنیم

به طور کلی لوله‌ها در صنعت و ساختمان‌ها جایگاه بسیار مهمی دارند و در زمینه‌های مختلفی از جمله نفت و گاز، پتروشیمی، آب و فاضلاب، حمل و نقل، ساختمان‌های صنعتی و مسکونی و... استفاده می‌شوند.

سیستم‌های آبیاری و آبرسانی:

این لوله‌ها برای انتقال آب به منظور آبیاری زمین‌ها، تأمین آب به شهرها و تأمین آب آشامیدنی به کاربران استفاده می‌شوند.

لوله پلی اتیلن و نقش آن در صنعت

اتصالات

از پرکاربردترین لوله‌های موجود در فعالیت‌های صنعتی بوده که با توجه به شرایط پروژه، طبق فشار و استاندارد مورد نیاز تولید می‌شود. این محصول به‌دلیل انعطاف‌پذیری، مقاومت بالا و رسوب‌پذیری پایین در اکثر پروژه‌های ساختمانی در انواع زیر دیده می‌شوند:

  • آبرسانی
  • گازی
  • فاضلابی
  • غلافی
  • آبیاری قطره‌ای
  • فشار قوی

مشخصات فنی و ظاهری لوله پلی اتیلن

رنگ لایه خارجی لوله می‌تواند سیاه، نارنجی و توسی باشد و بدنه آن دارای شیارهای ریز است. جهت مقاوم‌سازی این محصول در برابر تابش خورشید از دوده استفاده می‌کنند و معمولا مقدار آن بین %2 الی %2.5 است.

مواد اولیه آن در تولید، شامل رزین‌های دارای رنگدانه، آنتی‌اکسیدان‌ها و پایدارسازهاست. از دیگر ویژگی‌هایی که بر قیمت لوله تاثیرگذار است، می‌توان به ساختار کریستالی – پلیمری، استحکام کششی، مقاومت در برابر فشار داخلی، عدم نیاز به حفاظت کاتدی و بی‌شمار موارد دیگر اشاره کرد.

از لوله مانسیمان چه می‌دانید؟

اتصالات۱

نوعی لوله بدون درز بوده که از جنس کربن استیل، استنلس استیل یا فولاد آلیاژی ساخته می‌شود. این محصولات برای انتقال سیالات، ساخت مخازن، صنایع داروسازی و صنایع نظامی کاربرد دارند. انواع این لوله‌ها عبارت‌اند از:

  • مانیسمان فلزی: شامل لوله‌های فولادی، مسی و آلومینیومی
  • مانیسمان غیرفلزی: شامل لوله‌های پلیمری، شیشه‌ای و بتنی

مشخصات فنی و ظاهری لوله مانیسمان

ظاهر این لوله‌ها تقریبا درخشان بوده و فاقد هرگونه چین‌وچروک و حفره روی بدنه است. از ویژگی‌های فنی آن که تاثیر مستقیمی بر قیمت لوله دارد می‌توان به طول، عرض، ضخامت و قطر لوله اشاره کرد.

این محصولات از لحاظ رده‌بندی به  17رده مختلف تقسیم می‌شود و به  3روش ریخته‌گری پاششی، سنبه‌کاری چرخشی و ریخته‌گری به‌وسیله نیروی گریز از مرکز تولید می‌شود.

معرفی لوله‌ گلخانه و ویژگی‌های آن

لوله‌های گلخانه‌ای عمدتا جهت ساخت‌ سازه‌های گلخانه‌ای از سایزهای کوچک گرفته تا ساختمان‌هایی با اندازه صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرند. انواع این لوله‌ها بر حسب جنس شامل موارد زیر است:

  • آلومینیوم
  • چوب
  • گالوانیزه
  • Pvc

مشخصات فنی و ظاهری لوله گلخانه

پوشش لایه خارجی گلخانه ضخامتی مطلوب با رنگ خاکستری دارد. این پوشش در برابر زنگ‌زدگی و اکسیداسیون مقاومت می‌کند و استحکام بیشتری نسبت به سایر لوله‌های آهنی و فولادی دارد.

قیمت لوله گلخانه با توجه به ویژگی‌های فیزیکی و فنی محصول مانند سایز، ضخامت، نوع پوشش و نوع لوله مشخص می‌شود.

لوله سبز، نسل جدید لوله‌های پلاستیکی

با پیشرفت تکنولوژی، نواقص لوله‌های قدیمی و فلزی برطرف شد و نسل جدیدی از لوله‌ها به نام لوله سبز یا پروپیلن روی کار آمد که در تمامی بخش‌های لوله‌کشی آب و فاضلاب و لوله‌کشی بخش سرمایش و گرمایش به‌کار می‌رود. انواع این محصول عبارت‌اند از:

  • لوله پلی پروپیلن
  • اتصالات لوله سبز

مشخصات فنی و ظاهری لوله سبز

این لوله‌ها دارای  3لایه بوده که لایه اول و سوم (بیرونی) از جنس پروپیلن و لایه میانی از جنس فوم pvc ساخته شده است. به‌دلیل  3 لایه‌بودن، قدرت بالایی در برابر شکنندگی و فشار دارند. عدم ایجاد رسوب و جلبک و انعطاف‌پذیری بالا، از دیگر مشخصات این لوله محسوب می‌شود.

قیمت لوله بر اساس فاکتورهایی مانند نوسانات لحظه‌ای بازار متغیر است اما به‌طور کلی می‌توان گفت که این محصولات به‌دلیل زیبایی و کارایی منحصربه‌فرد، قیمت بالاتری دارند.

آشنایی با کارایی و ویژگی لوله گاز سپاهان

اتصالات۲

همانطور که از نام این محصول مشخص است، در زمینه تکمیل خطوط گازرسانی در پروژه‌های صنعتی و ساختمانی استفاده می‌شود. البته با گذشت زمان و پیشرفت حوزه تاسیسات، در نماسازی بهتر و زیباتر نیز به‌کار می‌رود

موارد زیر از انواع این محصول است:

  • جوشی
  • درزدار

مشخصات فنی و ظاهری لوله گاز سپاهان

این لوله‌ها از سایز یک اینچ تا  8اینچ موجود بوده و با ضخامت‌های  2.3میلی‌متر تا  8.4میلی‌متر ساخته می‌شوند. همچنین وزن هر شاخه از آنها از  3.7کیلوگرم تا 152 کیلوگرم متغیر است.

چه عواملی بر قیمت لوله و اتصالات ساختمانی تاثیرگذار است؟

با وجود نرخ تورم و نوسانات لحظه‌ای کالاهای موجود در بازار نمی‌توان قیمت مشخصی برای محصولات صنعتی و ساختمانی تعیین کرد اما می‌توان گفت که قیمت آنها متاثر از وجود چه پارامترهایی است.

آنچه در ادامه ذکر کرده‌ایم، عوامل تعیین‌کننده قیمت هستند:

  • نوع ماده اولیه
  • روش تولید
  • نرخ ارز
  • برند
  • وزن و ابعاد محصول
  • حجم تقاضا
  • هزینه حمل‌ونقل

جمع‌بندی

قطعا یکی از فاکتورهای مهم هنگام خرید لوله، توجه به قیمت لوله است. این روزها تمام محصولات تولیدی ما تحت تاثیر نرخ ارز هستند و تولید لوله از این قاعده مستثنی نیست.

بنابراین؛ اگر توان مالی کافی برای خرید قطعات نو را ندارید، می‌توانید به خرید لوله دست دوم بیاندیشید. درست است که با کیفیت جنس نو برابری نمی‌کنند اما هنگام خرید به ویژگی‌های آن دقت کنید تا مطمئن شوید که کارایی مورد نظر را دارا هستند.

در این زمینه، فروشگاه بازار اتصال، از بزرگترین فروشگاه‌های غرب تهران بوده که با تضمین قیمت و اصالت کالا، آماده خدمت‌رسانی به شما سروران است.

این مجموعه از فعال‌ترین‌ها در حوزه تامین اقلام تاسیساتی است و سعی دارد با رعایت اصول مشتری‌مداری، رضایت کاربران را جلب کند.

تلفن دفتر مرگزی : 02166644999

تلفن همراه : 09125081351

 

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها