|
کدخبر: 286200

تفاوت و انواع لوله درزدار و لوله بدون درز (مانیسمان)

لوله فولادی یکی از مهمترین محصولات در این صنع است که علاوه بر ساختمان‌سازی در بسیاری از صنایع نیز کاربرد دارد. قیمت لوله و اتصالات در بازار شادآباد تهران باتوجه به جنس، آلیاژ به کاررفته در آن و همچنین روش تولید این محصول متفاوت است. در این مقاله می‌خواهیم نگاهی به تفاوت لوله بدون درز و لوله درز دار بیاندازیم و در نهایت در مورد قیمت لوله بدون درز و قیمت لوله درزدار صحبت کنیم. اگر می‌خواهید در مورد تفاوت این دو نوع لوله اطلاعاتی کسب کنید، تا انتهای این متن با ما همراه باشید.

لوله فولادی بدون درز چگونه ساخته می‌شود؟

لوله-درزدار-لوله-بدون-درز-1

لوله فولادی بدون درز از شمش فولادی به‌عنوان ماده خام استفاده می‌کند. این محصول می‌تواند توسط نورد گرم یا نورد سرد تولید شوند که لوله تولید شده توسط هرکدام ویژگی خاص خود را دارند.

لوله فولادی بدون درز نورد فرآیند تولید کاملا متفاوتی دارد که از شمش آغاز شده و در نهایت بدون هیچ گونه درزی تولید می‌شوند. لوله‌هایی با قطر بزرگ با دیواره ضخیم معمولاً به این روش ساخته می‌شوند. لوله بدون درز سرد از نورد سرد تولید می‌شود که در این روش استحکام مواد نسبتا کم است، ظاهر و سطح داخلی این محصول صاف است.

لوله‌های فولادی بدون درز توسط فولاد کربنی، فولاد کم آلیاژ یا فولاد فولاد ضد زنگ نورد می‌شوند. ایم محصولاتدر صنایع مختلف مانند خط لوله، خدمات حرارتی، صنایع مکانیکی، مواد شیمیایی و غیره استفاده می‌شوند. لوله مانیسمان آتش نشانی یکی از انواع این محصول است. لوله مانیسمان سنگین در بسیاری از کاربردها مانند صنایع پتروشیمی کاربرد دارد.

لوله فولادی جوش داده شده چگونه ساخته می‌شود؟

لوله-درزدار-لوله-بدون-درز-2

لوله سیاه درز دار، شامل لوله LSAW، لوله SSAW و لوله فولادی ERW است. این لوله‌ها با ورق فولادی ساخته می‌شوند. فرآیند تولیدشان به این صورت است که ابتدا ورق فولادی را خم می‌کنند، سپس به شکل‌های دایره‌ای، مربعی و غیره جوش می‌دهند. لوله فولادی جوش داده شده دارای ویژگی‌های راندمان تولید بالا، هزینه کم و صرفه جویی در مواد است.

این لوله به طور گسترده‌ای در هوانوردی، صنایع انرژی، صنایع الکترونیک، صنعت خودرو، صنایع سبک و بسیاری از کاربردهای دیگر استفاده شده است؛ با ویژگی‌هایی مانند مقاومت در برابر خوردگی قوی در محیط اسیدی. قیمت لوله درز دار باتوجه به ضخامت و سایز این محصول متفاوت است.

چرا باید لوله فولادی بدون درز خرید؟

دلیل اینکه اکثر مردم لوله فولادی بدون درز را به لوله فولادی جوش داده شده ترجیح می‌دهند این است که لوله‌های بدون درز می‌توانند فشار بسیار بالایی را بدون ترک تحمل کنند، اما لوله‌هایی که جوش داده شده هستند، توانایی انجام دادن چنین کاری را اندارند؛ زیرا نقاط جوش شده در معرض ترک خوردن تحت فشار بالا هستند.

یکی دیگر از این دلائل این است که محاسبه دقیق فشار لوله‌های بدون درز بسیار آسان است. لوله‌هایی که درز ندارند، از نظر شکل ظاهری، نازک و سبک هستند و شکل یکنواختی بهتری دارند.

لوله فولادی بدون درز توسط شمش فولادی ، از طریق نورد گرم یا نورد سرد تولید خواهد شد.

تفاوت لوله فولادی درزدار و بدون درز

لوله-درزدار-لوله-بدون-درز-3

انواع مختلف لوله جوش داده شده از جمله لوله ERW، لوله LSAW، لوله SSAW هستند. تفاوت بین لوله‌های بدون درز و لوله‌های جوش داده شده در مواد خام، فرآیندهای تولید، عملکرد، ظاهر، اندازه‌ها، کاربردهای هرکدام از این دو محصول، قیمت تمام شده و ... است.

تفاوت ظاهری

در تولید لوله فولادی بدون درز از شمش فولادی به عنوان ماده اولیه استفاده می‌کند. لوله فولادی جوش داده شده توسط ورق نورد گرم به عنوان ماده خام ساخته شده است، کیفیت سطح ورق، در اصل همان کیفیت سطح لوله است؛ بنابراین کیفیت سطح لوله فولادی جوش داده شده بسیار بهتر از لوله فولادی بدون درز است.

تفاوت فرآیند قالب گیری

لوله فولادی بدون درز را می‌توان با فرآیند نورد تولید کرد. لوله فولادی جوش داده شده با نوار فولادی یا ورق فولادی، از طریق خمش و فرآیندهای مختلف جوشکاری تولید می‌شود.

تفاوت در عملکرد و استفاده

لوله فولادی بدون درز، ظرفیت فشار بهتری و استحکام بالاتری از لوله فولادی جوش داده شده دارد؛ بنابراین به طور گسترده‌ای در تجهیزات فشار بالا، صنایع حرارتی و دیگ بخار استفاده می‌شود.

به طور کلی درز جوش لوله فولادی جوش داده شده نقطه ضعف است و این موضوع بر کیفیت آن تاثیر گذار است.

به طور کلی، لوله‌های فولادی جوش داده شده می‌توانند 20٪ فشار کاری کمتری نسبت به لوله‌های بدون درز تحمل کنند. در حقیقت، تمام خطوط لوله صنعتی با لوله‌های بدون درز انجام می‌شود، زیرا لوله‌ها تحت بارهای حرارتی، شیمیایی و مکانیکی شدید قرار می‌گیرند. لوله‌های جوش داده شده در صنایع هوافضا، خودرو و الکترونیک که بودجه نسبتاً کم است و فشار کاری که بر لوله‌ها وارد می‌شود، نیز بیشتر ترجیح داده می‌شود.

تفاوت در اندازه‌های موجود

اکثر تولید کنندگان لوله‌های فولادی بدون درز این محصولات را در 20 اینچ و 508 میلی‌متر تولید می‌کنند. اگر مشتری مایل به خرید لوله فولادی بدون درز بیشتر از اندازه‌های بالا باشد، باید در فرآیند تولید آن، از ماشین‌کاری گرم استفاده شود.

برعکس، لوله‌های فولادی جوش داده شده این محدودیت‌ها را ندارند، اندازه‌های موجود این محصول از 1-1/2 اینچ 48.3 میلی متر تا 100 اینچ 2540 میلی‌متر متغیر است.

هزینه و قیمت

معمولا قیمت لوله بدون درز بالاتر از لوله‌های فولادی جوش داده شده است؛ زیرا مواد اولیه، این محصولات گران‌تر و فرآیند تولید آن سخت‌تر است.

سخن پایانی

در این مقاله در مورد تفاوت لوله مانیسمان و لوله درز دار صحبت کردیم و اشاره‌ای به قیمت لوله داشتیم. هرکدام از این دو محصول، در کارائی، قیمت، اندازه و بسیاری از پارامترهای دیگر باهم متفاوت هستند. شناخت تفاوت هرکدام از این دو مورد می‌تواند به شما کمک کند که بتوانید بهترین نوع لوله را خریداری کنید؛ چرا که هرکدام ویژگی‌های خاص خودشان را دارند و برای کاربردهای خاصی قابل استفاده هستند.

بازار اتصال به عنوان یکی از فعال ترین ها در بازار لوله اتصالات تهران سعی بر این دارد با رعایت اصول مشتری مداری، رضایت مشتریان را جلب نماید و جهت اطلاع از قیمت آنلاین تجهیزات لوله، قیمت لوله گاز و قیمت لوله توکار و همچنین اتصالات از کارشناسان استعلام بگیرید.

تلفن : 999 44 666 - 021

همراه :  0912-5081351

 

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها