|
کدخبر: 301001

پروفیل چیست و انواع آن کدامند؟

پروفیل یکی از مهم ترین مصالح ساختمانی به شمار می آید که به طور گسترده در صنعت ساخت و ساز و سایر صنایع، مورد استفاده قرار می گیرد. به یاد داشته باشید که پروفیل ها انواع مختلفی دارند که برخی از آن ها شامل: پروفیل ساختمانی، کامپوزیتی، آلومینیومی، گالوانیزه و ... می باشند. شیوه ساخت هر یک از پروفیل های بیان شده، یکی است و فقط مواد اولیه مورد استفاده برای ساخت آن ها با یکدیگر متفاوت می باشند. هر کدام از شما عزیزان که می خواهید با پروفیل و انواع آن به خوبی آشنا شده و برای خرید آن ها اقدام کنید، می توانید در ادامه همراه ما باشید. ما در ادامه هر آن چیزی که باید در رابطه با این محصول بدانید را خدمت شما عزیزان بیان کرده و بهترین سایت را برای خرید پروفیل به شما معرفی خواهیم کرد.

پروفیل

پروفیل چیست؟

از نظر لغوی پروفیل به معنای ثابت بودن یک مقطع در طولی تعیین شده، می باشد. اما، پروفیل در صنعت ساختمانی و به زبان لاتین به معنی تجهیزات مورد استفاده برای ساخت درب، پنجره، لوله یا نمای ساختمان و ... می باشد. لازم به ذکر است تا بدانید که پروفیل همواره در ابعاد، ضخامت ها و جنس های مختلفی ساخته می شود. اما، شیوه ساخت هر یک از انواع این پروفیل ها کاملا یکسان بوده و مراحل آن ها با یکدیگر متفاوت نیستند. تنها تفاوت انواع پروفیل ها در جنس و مواد اولیه مورد استفاده می باشد. به خاطر بسپارید که اغلب کارخانه های تولید کننده انواع پروفیل، ورق ‌های فولادی یا همان کلاف ها را به روش نورد سرد به پروفیل تبدیل می نمایند.

آشنایی با انواع پروفیل ها

در بخش های پیشین مطلب خدمت هر یک از شما عزیزان بیان کردیم که پروفیل ها دارای انواع مختلفی می باشند که از تمامی آن ها می توان در صنعت ساخت و ساز، در صنعت کشتی سازی و سایر صنایع مشابه، استفاده کرد. اما، به صورت کلی می توانیم عرض کنیم که پروفیل ها به دو بخش صنعتی و ساختمانی تقسیم می شوند؛ نوع ساختمانی همان طور که از نام آن مشخص است، معمولا در صنعت ساختمان سازی برای ساخت درب و پنجره ‌ها و... کاربرد دارد. نوع صنعتی آن نیز اغلب برای صنعت خودروسازی، برای صنایع نظامی، برای ساخت قطعات و متعلقات صنعتی و .... مورد استفاده قرار می گیرد. لازم به ذکر است تا بدانید که ماده اولیه ساخت پروفیل ها ورق های فولادی می باشند؛ اما، گاهی برای تولید از متریال و آلیاژهای دیگری مثل: گالوانیزه، آلومینیوم و.... نیز استفاده می کنند. لذا، بنا بر استفاده از سایر آلیاژها، پروفیل ها انواع مختلفی دارند که تعدادی از مهم ترین آن ها شامل موارد زیر می باشند:

پروفیل ساختمانی

پروفیل ساختمانی نسبت به سایر پروفیل ها شناخته شده تر است و خود این محصول شامل سه دسته می باشد که عبارتند از: پروفیل نورد گرم، پروفیل نورد سرد و پروفیل مرکب. در رابطه با ساخت این نوع پروفیل های ساختمانی، بهتر است تا بدانید که از نوع نورد گرم آن از نورد گرم شمش فولادی، نوع نورد سرد از شکل دادن ورق‌ های فولادی و از طریق خم کردن و پرس شدن، نوع مرکب از متصل شدن پروفیل گرم و سرد، به تولید می رسند. از لحاظ شکل و ظاهر این نوع پروفیل های ساختمانی نیز نوع اول شبیه به قوطی و نوع دوم شبیه به ناودانی هستند. هر یک از پروفیل های ساختمانی بیان شده، کاربردهای مختلفی در صنعت ساخت و ساز دارند که تعدادی از مهم ترین آن ها، شامل موارد زیر می باشند:  

  • از انواع پروفیل های ساختمانی برای ساخت ناودانی ‌ها، نبشی ها و.... استفاده می کنند.
  • اغلب از انواع این پروفیل ها، برای ساخت تیرهای تکیه گاهی می توان استفاده کرد.
  • علاوه بر این، انواع پروفیل های ساختمانی برای ساخت سقف کاذب نیز کاربرد دارند.

پروفیل۱

پروفیل کامپوزیتی

نوع دیگری از انواع پروفیل ها، نوع کامپوزیتی است که همانند نوع ساختمانی معمولا از آن در صنعت ساخت و ساز استفاده می کنند. به یاد داشته باشید که پروفیل کامپوزیتی اغلب در مقابل خوردگی و شرایط آب و هوایی مختلف، مقاوم بوده و دچار آسیب و یا زنگ زدگی نمی شود. به همین خاطر از آن در صنعت ساختمان سازی استفاده می کنند. علاوه بر این، استفاده از پروفیل کامپوزیتی دارای مزیت های دیگری نیز می باشند که تعدادی از آن ها به شرح زیر هستند:

  • افزایش عمر ساختمان و سازه: این نوع پروفیل به دلیل عدم خوردگی و مقاومت در برابر رطوبت، عمر طولانی دارد و استفاده از آن باعث می شود تا ماندگاری سازه نیز افزایش پیدا کند.  
  • مقاومت در برابر ارتعاشات و زلزله: پروفیل کامپوزیتی علاوه بر این که در برابر شرایط آب و هوایی مختلف مقاوم است، در برابر ارتعاشات و زلزله نیز مقاومت بالایی دارد.
  • دارای خاصیت غیر کشسانی: این نوع پروفیل دارای خاصیت غیر کشسانی بوده و می توان از آن به مدت طولانی استفاده کرد.
  • سبک بودن: وزن این نوع پروفیل بسیار سبک است و به همین خاطر جا به جا کردن آن نیز کاری دشوار نمی باشد.

پروفیل آلومینیومی

اگر در زمان تولید پروفیل، به جز ورق های فولادی از آلومینیوم نیز استفاده کنند، پروفیل آلومینیومی به تولید می رسد. این نوع پروفیل همواره در دو قالب ساختمانی و صنعتی ساخته شده و معمولا از نوع ساختمانی آن برای تولید، درب و پنجره استفاده می شود. زیرا، این محصول رنگ روشنی دارد و اگر در این صنعت به کار گرفته شود، احساس تمیزی بیشتری به ساختمان و خانه خواهد بخشید. به یاد داشته باشید که از نوع صنعتی آن نیز همان طور که از نامش مشخص است، همواره برای تولید قطعات مختلف صنعتی، استفاده می کنند. لازم به ذکر است تا بدانید که استفاده پروفیل های آلومینیومی سبب می شود تا در مصرف انرژی صرفه جویی شده و از هدر رفتن انرژی به میزان زیادی جلوگیری گردد.

پروفیل گالوانیزه

شاید تا به امروز نام پروفیل گالوانیزه را در مقایسه به سه نوع قبلی کمتر شنیده باشید. این محصول، دارای روکشی از جنس گالوانیزه می باشد که به همین خاطر، می تواند در برابر رطوبت، مقاومت بالایی داشته باشد. ضخامت پروفیل گالوانیزه معمولا از یک میلی ‌متر شروع شده و تا دو میلی ‌متر نیز افزایش پیدا می کند و هر چه سطح یک پنجره و درب بزرگ تر باشد، می توان ضخامت آن را نیز افزایش داد. بهتر است تا بدانید که امروزه اغلب از این نوع پروفیل، برای مقاوم سازی بیشتر درب و پنجره‌‌های یو پی وی سی و موارد مشابه، استفاده می کنند. به یاد داشته باشید که مصرف این محصول نیز دارای مزیت هایی است که تعدادی از اصلی ترین آن ها، شامل موارد زیر هستند:

  • پیشگیری از هرز شدن پیچ‌ ها
  • پیشگیری از افتادگی بازشوی درب و پنجره‌
  • افزایش مقاومت و استحکام در مقابل فشارهای جوی

پروفیل۲

کاربرد هر یک از انواع پروفیل ها

هم اکنون که با انواع پروفیل ها به خوبی آشنا شدید، احتمالا سوال کنید که به طور کلی انواع این پروفیل های ذکر شده، چه کاربردی دارند؟ در پاسخ به این سوال باید خدمت هر یک از شما عزیزان عرض کنیم که هر کدام از پروفیل های بیان شده دارای کاربرد متفاوتی می باشند. اما، مهم ترین نوع کاربردهای آن ها، به شرح زیر می باشند:

  • در تولید نرده های فلزی درب و پنجره منازل
  • در تولید کناره راه پله ها
  • در تولید نرده کشی اطراف دیوارهای کارخانجات
  • در تولید نرده پیاده روها و خیابان ها
  • در تولید ستون و اسکلت فلزی ساختمان ها
  • در تولید شاسی تریلرها و نفت کش ها
  • در تولید قطعات مختلف در صنعت خودروسازی
  • در تولید پایه میز و صندلی
  • در تولید پوشش سقف سوله ها
  • در تولید چهارچوب درهای بزرگ آهنی

لازم به ذکر است تا بدانید که علاوه بر موارد فوق، انواع پروفیل ها همانند نبشی ها دارای کاربردهای متفاوتی هستند، که ما در این بخش فقط به مهم ترین آن ها اشاره کردیم. لذا، برای آشنایی کامل با آن ها می توانید به سایت فولاد فیدار مراجعه کنید. همچنین برای اطلاع از قیمت انواع پروفیل ها نیز می توانید به سایت معتبری همچون فولاد فیدار مراجعه نمایید.

خلاصه مطلب

امروزه استفاده از انواع پروفیل ها در اغلب ساختمان ‌ها، به راحتی قابل رویت است و تولید کنندگان از آن ها برای افزایش مقاومت سازه، افزایش ماندگاری سازه و.... استفاده می کنند. البته، همان طور که بیان کردیم، انواع پروفیل ها علاوه بر صنعت ساخت و ساز در صنایع خودروسازی، تجهیزات نظامی و تجهیزات پزشکی و ... کاربرد دارند. این محصولات، در ابعاد، جنس ها و ضخامت های مختلفی تولید می شوند و به همین خاطر نمی توان نرخ ثابتی را رای تمامی آن ها بیان کرد. لذا، اگر تصمیم به خرید دارید و یا می خواهید از نرخ روز انواع پروفیل ها مطلع شوید، می توانید به سایت فولاد فیدار مراجعه کنید. این سایت با داشتن چندین سال سابقه درخشان و جلب رضایت تمامی مشتریان، می تواند بهترین محصولات را برای شما ارسال کند.

 

 

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها