|
کدخبر: 275360

چه عواملی میتواند بر قیمت ناودانی تاثیر گذار باشد؟

از جمله مهمترین و پر استفاده ترین پروفیل های فولادی در سازه های مختلف ناودانی ها می باشند. ناودانی به مقطعی گفته میشود که دارای یک سطح افقی و دو بال عمود بر آن سطح است. بدیهی است که کیفیت محصول تولیدی در میزان مقاومت آن تاثیر بسزایی خواهد داشت.. در ادامه به معرفی انواع ناودانی پرداخته و از عواملی که میتواند در هزینه و قیمت تمام شده ی ناودانی ها تاثیر بگذارد مطالبی آورده ایم.

انواع ناودانی :

دسته بندی ناودانی ها از دو منظر قابل انجام می باشد. از یک سو اندازه های مختلفی به ناودانی داده میشود که بیان گر ارتفاع هر بال می باد. از سویی دیگر ناودانی ها از نظر سبک و سنگین مورد بررسی قرار داده میشوند. در ادامه به بررسی هرکدام از این موارد می پردازیم :

ناودانی سبک و سنگین :

اصطلاح ناودانی های سبک و سنگین بدین معنی است که وزن ناودانی در همان اندازه به میزان قابل توجهی بالا می باشد.

ناودانی های سبک در سازه هایی که نیاز مقاومتی کمی دارند مورد استفاده قرار میگیرند. این ناودانی ها تحمل بار کمی دارند و بیشتر به منظور نمادهی از آنها استفاده میشود. ناودانی ۸ سبک از جمله شناخته شده ترین ناودانی های مورد استفاده در نماسازی می باشد. این ناودانی دارای بالهای به اندازه 8 سانتیمتر بوده و وزنی در حدود 25 کیلوگرم برای شاخه های 6 متری دارد.

ناودانی های سنگین که به آنها ناودانی های اروپایی نیز گفته میشود وزنی به مراتب بالاتر از ناودانی های سبک دارند. این ناودانی ها در خرپاها و به عنوان یکی از قسمت های اصلی در سازه های ساختمانی مورد استفاده قرار میگیرند. شاخه 6 متری یک ناودانی سنگین 8 ، وزنی بالغ بر 50 کیلوگرم دارد که این وزن ممکن است با توجه به کارخانه ناودانی سازنده متفاوت باشد.

به طور کلی انتخاب نوع ناودانی از نظر سبکی و سنگینی بستگی به نوع کاربردی دارد که کاربر از آن ناودانی خواهد داشت و نیازی نیست که همواره از ناودانی های سنگین که قیمتی بالاتر نیز دارند استفاده شود.

فاکتورهای موثر بر قیمت ناودانی :

فاکتورهای بسیاری می تواند بر قیمت ناودانی ها تاثیر بگذارند که در ادامه به صورت مختصری به بررسی آنها میپردازیم :

- اندازه ناودانی : یکی از مواردی که در قیمت ناودانی بسیار تاثیر گذار است اندازه ی ناودانی می باشد. همانطور که اشاره شد اندازه ی یک ناودانی به ارتفاع بال های ان بستگی دارد. به نحوی که اگر گفته شود ناودانی 8 منظور این است که ارتفاع بال ها 8 سانتیمتر است. هر چقدر که ارتفاع بال افزایش پیدا میکند، هزینه ی تمام شده و قیمت ناودانی نسبت به نمونه ی مشابه افزایش خواهد داشت.

- وزن ناودانی : ناگفته پیداست که هر چقدر وزن بالاتر رود قیمت تمام شده افزایش پیدا خواهد کرد. از این رو ناودانی های سنگین اروپایی قیمتی بالاتر نسبت به نمونه های سبک دارند. از این رو به این ناودانی ها سنگین گفته میشود که ساخت انها بر اساس استانداردهای اروپا صورت گرفته است . در نتیجه وزن انها بالاتر بوده و در سازه های سنگین بسیار کاربرد دارند.

- کارخانه تولید کننده : از دیکر عوامی که بر قیمت این پروفیل تاثیر دارد کارخانه ناودانی سازنده می باشد. هر کارخانه بر اساس خط مشی خود و با استفاده از تجهیزاتی که دارد ، اقدام به تولید ناودانی با کیفیت های مختلفی می کند. از این رو هر چقدر تجهیزات مدرن تر باشد و حرکت به صورت تولید کالای باکیفیت صورت گیرد، هزینه ی تمام شده ی ناودانی نیز بالا خواهد بود.

از جمله شناخته شده ترین تولید کنندگان ناودانی باکیفیت در ایران می توان به فولاد مبارکه ی اصفهان و فولاد نصر آذربایجان در تبریز اشاره کرد.

اندازه ی شاخه ها : شاخه های ارائه ی شده ی ناودانی در دو اندازه ی 6 و 12 ارائه میشوند. نمونه های 12 متری با توجه به اینکه اندازه ای دو برابر نمونه های 6 متری دارند، در نتیجه وزنی حداقل 2 برابری نیز خواهند داشت. از این رو قیمت تمام شده ی انها بالاتر میرود.

فاکتورهایی که تاثیر غیر مستقیم بر قیمت تمام شده ی ناودانی دارند :

مواردی که در بالا اشاره شد ، به صورت مستفیمی و در یک رنج مشخصی قیمت تمام شده ی ناودانی را تغییر میدهند. اما در این بین فاکتورهای دیگری نیز وجود دارد که میتواند به صورت مقطعی و با رنج قیمتی نامشخص قیمت ناودانی را تغییر دهد. از ان جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد :

- فصل تولید : در برخی از فصول سال همچون بهار و تابستان که ساخت و سازها افزایش پیدا میکند ، امکان تغییر در قیمت های ناودانی بسیار بالا می باشد. تجربه نشان داده است که در این فصول قیمت رو به افزایش می باشد.

- میزان تولید در هر فصل : همانطور که اشاره شد ، در فصول گرم سال میزان تقاضا بالا میرود ، کارخانه جات اقدام به تولید محصول با ظرفیت کامل میکنند. در این صورت اگر امکان تامین نیاز بازار به صورت کافی صورت نگیرید قیمت افزایش خواهد یافت.

- قطعی برق در تابستان : مشکلی که در چند سال اخیر وجود دارد ، قطعی برق در تابستان می باشد. با قطع برق واحد های تولیدی متوقف شده و در نتیجه تولید در اکثر نقاط کشور کاهش چشمگیری پیدا میکند. این عمل مستقیما سبب افزایش قیمت ناودانی ها خواهد شد.

- حمل و نقل : حمل و نقل به عنوان فاکتوری دیگر می باشد که می تواند در قیمت تمام شده ی محصول تاثیر گذار باشد. برای مثال قیمت ناودانی تبریز در صورتی که از تبریز به اهواز ارسال شود ، هزینه ی بالاتری نسبت به ارسال همین ناودانی از تبریز به اراک دارد. در نتیجه در زمان خرید ، بهتر است نسبت به هزینه های حمل و نقل نیز توجه ویژه ای داشته باشید.

نتیجه گیری :

در این نوشته پس از معرفی انواع ناودانی ، عواملی که به صورت مستقیم و غیر مستقیم بر قیمت ناودانی تاثیر میگذارند را بیان کردیم . در صورتی که نیاز به خریداری نبشی و ناودانی و سایر مقاطع فولادی به صورتی عمده دارید، حتما موارد بیان شده را زیر نظر گرفته و سپس اقدام به تغییرات کنید تا مشکلی از نظر افزایش قیمت گریبانگیر شما نشود.

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها